I det fynske folks tjeneste

Danica White-rederi fortsat ikke godkendt

Droppet straffesag giver ikke rederi retten tilbage. 

Danica Red fra rederiet H. Folmer og Co.

Søfartsstyrelsen genoptager ikke sagen om Rederiet H. Folmer og Co, der har fået frataget retten til at drive sine skibe efter internationale sikkerhedsregler.
 
Politiet har besluttet ikke at rejse straffesag mod Rederiet H. Folmer og Co i sagen en 22-årig sømands død. Sømanden døde om bord på skibet Danica Red i august 2005, skriver Ritzau.

Politets afgørelse får ingen indflydelse på Søfartsstyrelsens beslutning om, at fratage rederiet retten til at drive sine egne skibe efter den internationale ISM-kode (International Safe Management), som er et lovpligtigt kvalitetsstyringssystem. Det siger direktør i Søfartsstyrelsen, Jørgen Hammer Hansen.

- Den sag var ikke inddraget i det oprindelige grundlag, som vi afgjorde sagen på. I sagens natur gør politiets afgørelse derfor ingen forskel, og det giver ikke anledning til nogen ny overvejelse hos os, siger Jørgen Hammer Hansen til Ritzau.

Søfartsstyrelsens afgørelse blev stadfæstet af ankenævnet, og derfor har rederiet kun en mulighed for at få sit certifikat tilbage, og det er at prøve sagen ved domstolene.

Bestyrende reder i H. Folmer og Co, Jørgen J. Folmer, oplyser,
at rederiet forbereder en retssag.

- Vi ser helst, at sagen kommer i Sø- og Handelsretten. Vi vil gerne have retten tilbage, for det koster op mod halvanden million kroner årligt at lade skibene sikkerhedsmæssigt blive drevet under et andet rederi, siger Jørgen H. Folmer til Ritzau.

Konsekvensen for det manglende certifikat er, at H. Folmer og Co har overdraget arbejdet med sikkerhedsgodkendelsen til rederiet Erria A/S, mens rederiaktiviteterne dvs. befragtning, administration samt reparation og vedligeholdelse af skibene fortsat varetages af Folmer-rederiet.

Det er første gang i danmarkshistorien, at et rederi er frataget retten til at drive sine egne skibe. Oven i fratagelsen af retten til at drive sine egne skibe i foråret, skrev rederiet også søfartshistorie med fragtskibet Danica White, der blev kapret og fem danske søfolk var gidsler i 83 dage ud for Somalias kyst.