Forældre gør børn til mærkevaredyr

Ny undersøgelse på Fyn og i Jylland viser at det er mødrene der giver deres børn luksusvaner.

Undersøgelse på Fyn og Jylland

Størstedelen af de danske børn går klædt i dyrt mærkevaretøj, fordi forældrene tror at det er det som børnene vil have. Sådan er det dog langtfra. Langt de fleste halvstore skolebørn er ligeglade med hvad tøjet hedder, bare det er pænt og rart at have på, viser en ny undersøgelse. Det skriver Kristeligt Dagblad.

En af folkene bag undersøgelsen er lektor, ph.d. Lars Pynt Andersen fra Institut for Marketing & Management ved Syddansk Universitet i Odense. Han har foretaget undersøgelser i mødregrupper på Fyn og i Jylland og af dem fremgår det at mødrene overfører deres tøjbudget til børnene.

- Mødrene siger, at de prioriterer, at babyen er velklædt, fordi de oplever, at der indirekte bliver set på dem, når der bliver set på deres børn. For 100 år siden hængte mænd en guldkæde om den kvinde, som stod i et afhængighedsforhold til ham.
 
I dag tjener kvinder egne penge og hænger guldkæden om halsen på børnene, siger han.

Børn drømmer ikke om mærkevarer

Undersøgelsen viser også at uanset om børnene vokser op i et velhavende kvarter eller i et lavindkomstområde, er det ikke mærkevarer børnene drømmer om. 

Undersøgelsen hedder "Betweenagere? Et studie af 3. - 5. klasses hverdagsliv" og gør op med nogle af de billeder, der de seneste år er blevet tegnet af de 9 til 12-årige som først og fremmest forbrugere.

Andre bag undersøgelsen er Søren Østergaard fra Center for Ungdomsstudier og Religionspædagogik og sociologen Kirsten Grube.

Undersøgelsen bliver offentliggjort på tirsdag.

Oversigt

    Oversigt