I det fynske folks tjeneste

Fremstød for alternativ transport

Personlige besøg skal overbevise odenseanere om fordelene ved at lade bilen stå og vælge andre transportmidler. Erfaringerne fra projektets første måned er gode.

En af Odense Kommunes trafikagenter

Samtale i døren

Odense Kommune er først herhjemme med at gøre opsøgende arbejde for at fremme alternativ transport. Feks cykling, gåben, kollektiv trafik, delebiler taxi og samkørsel.

Det sker ved personlig henvendelse til 25.000 borgere i Odense. Her vil de otte projektmedarbejdere i en kort samtale i døren fortælle om alternativ transport og henvise til forskelligt oplysningsmateriale.

Ikke mindst et budget på en hjemmeside, hvor man kan teste sit nuværende transportforbrug overfor ændringer i vanerne ud fra nøgletal som økonomi, tidsforbrug, miljø og sundhed.

For eksempel kan budgettet vise, hvor mange kilo, man kan smide, hvis man tager cyklen til købmanden en gang i mellem.

Personlig kontakt vigtig

Den personlige kontakt er vigtig:

- Har man først diskuteret emnet med en anden person er der større chance for, at man overvejer at ændre vaner. Og nye vaner involverer ofte hele familien, siger projektleder Troels Andersen, Park- og Vejafdelingen, Odense Kommune.

Projektet løber til 2007. Den første måneds 1000 besøg har næsten alle været positive. Borgerne ser det som nyttig information, oplyser Troels Andersen.

Se transportbudgettet