Letbanedirektør garanterer: Ingen Aarhus-historier i Odense

Det blev kritiseret kraftigt, at Aarhus måtte udskyde åbningen af byens letbane aftenen inden, den skulle have været på skinner. Men en lignende situation vil aldrig opstå i Odense, lover direktøren bag nu.

Alt var egentlig klar til, at Aarhus Letbane skulle køre de første passagerer rundt i byen lørdag morgen. Men aftenen inden måtte folkene bag melde ud, at sikkerhedsproblemer havde gjort, at letbanen alligevel ikke ville komme på skinner som planlagt.

Men en lignende situation vil ikke kunne ske, når Odense Letbane står til at åbne i 2020. 

- Man skal aldrig sige aldrig. Men at sende en meddelelse ud dagen før, det kommer ikke til at ske her i Odense, lyder det fra direktør for Odense Letbane, Mogens Hagelskær. 

Aflysningen af den store åbningsfest i Aarhus skyldtes, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, ikke kunne godkende sikkerheden hos letbanen og hos operatøren, Keolis, som skal stå for driften af letbanen. Men ifølge Mogens Hagelskær så har de i Odense garderet sig mod, at en lignende situation vil kunne opstå hos dem. 

- Inden vi sendte vores udbudsmateriale for operatøren ud, har vi indarbejdet i materialet, at inden operatøren overhovedet kan få lov at lave prøvedrift i Odense, så skal alle godkendelser være på plads. Så vi kommer ikke til at stå i en situation, hvor vi dagen inden vi skal åbne letbanen i Odense bliver nødt til at aflyse, siger han. 

Keolis stadig i spil i Odense

Ifølge Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen var det de helt generelle beskrivelser for sikkerheden fra operatøren Keolis, der gjorde, at Aarhus Letbane ikke fik tilladelse til at åbne som planlagt. Til TV 2 Østjylland sagde styrelsens vicedirektør, Kåre 

Clemmesen, fredag, at sikkerhedsplanen fremstod "tynd, ufærdig og usammenhængende". 

Men det betyder ikke, at Keolis har mistet muligheden for at vinde udbuddet om Odense Letbane. 

- Alle, der har erfaringer indenfor letbaner, er meget velkomne til at søge. Også Keolis. Jeg er sikker på, at vi vil holde skærpet opmærksomhed på deres evne til at beskrive, hvordan de vil indhente deres sikkerhedsgodkendelser, men Keolis er velkomne, ligesom alle andre selskaber er, lyder det fra Mogens Hagelskær.  

Odense Letbane forventes at stå klar til at køre de første ture i slutningen af 2020. 

Oversigt

    Oversigt