I det fynske folks tjeneste

Odense vil tilbage som landets førende cykelby

De senere år er der blevet færre og færre odenseanere, der tramper i pedalerne. Nu er kommunen klar med en plan, der skal få cykeltrafikken til at stige markant.

Fra 1999 til 2002 var Odense Danmarks Nationale Cykelby, og odenseanerne benyttede i stor stil cyklen som transportmiddel. Cykeltrafikken steg med 20 procent og 27 procent af alle ture var på en cykel.

Men i dag er Odenses status som førende cykelby overhalet af mange andre byer. Odenseanerne kører igen mere i bil, og blandt andet derfor er det i dag kun 22 procent af alle ture, der bliver foretaget på en cykel.

Men nu lancerer kommunen en storstilet cykelhandlingsplan, der i løbet af de kommende år skal få cykeltrafikken til igen at stige markant.

Kommunen vil investere omkring 30 millioner kroner i forbedringer og kampagner. Målet er, at hver fjerde tur i byen skal ske med en cykel, og at andelen af dem, der cykler i skole og til job skal stige mærkbart.

For at få odenseanerne tilbage i cykelsadlen vil Odense blandt andet investere i flere stier, veje og supercykelstier. Derudover vil kommunen igen satse på by- og pendercykler og samtidig introducere mobile cykelværksteder og letaflæselige cykelkort.

Derudover skal en stor kampagne gøre det attraktivt at cykle - blandt andet gennem konkurrence og kåring af årets cyklist.

By- og Kulturudvalget i Odense Kommune skal på tirsdag behandle forslaget til en cykelhandlingsplan.

Læs hele cykelhandlingsplanen

Ved du noget? Så send os et tip