I det fynske folks tjeneste

Thrigegaden presser Venstre

00:48
00:56

1 af 2

[b]Venstre er under stærkt pres i sagen om lukningen af Thomas B. Thriges Gade, og nu ser det ud til, at der er en opblødning på vej. Ingen af partierne i byrådet har interesse i, at gadelukningen bliver et tema i den kommende valgkamp.[/b]

Kort efter nytårsklokkerne ringede det nye år ind meddelte Centrumlisten, at den stiller op til byrådsvalget i Odense med lukningen af Thomas B. Thrige Gade som vigtigste punkt på programmet.

Frygten for, at Venstres borgmesterambitioner ville få partiet til at droppe modstanden mod lukningen af motorgaden havde fået ny næring efter, at Dansk Folkepartis Alex Ahrendtsen i november bekendtgjorde, at han ikke ville pege på Venstres Jane Jegind som ny borgmester med mindre hun tilslutter sig forliget om TBT-gaden.

Den melding var angiveligt medvirkende til, at Centrumlisten besluttede at stille op til byrådsvalget.

Samtidig gjorde meldingen dybt indtryk langt ind i Venstre, som med en vis nervøsitet begyndte at ane en valgkamp, hvor Jane Jegind ville få svært ved at fremstå som et troværdigt bud på en ny borgmester.

Derfor er der nu et tøbrud på vej, - et tøbrud, som er kommet, fordi Venstre er under pres og som de kommende uger og måneder kan føre til, at Venstre og resten af byrådet igen finder sammen.

Tøbruddet er opstået efter, at borgmester Anker Boye i Fyens Stiftstidende den 9. januar luftede muligheden for en parkeringskælder med flere ind- og udkørsler, så trafikken alligevel kan finde vej igennem byen, når gaden lukker i 2014.

"Hvis der er reel vilje fra borgmesterens side til at lytte, synes vi afgjort, han skal invitere Venstre til reelle forhandlinger ", lyder dagens prompte svar fra Jane Jegind. (Kilde: Venstre-odense.dk)

Det var så åbenbart den lille flig, som skulle til for at få Venstre ned af træet.

Det, der måske kan undre er, at Venstre ikke benyttede sig af chancen, da Anker Boye for et lille års tid siden luftede muligheden for en egentlig sivegade, og dermed var mere vidtgående end i gårsdagens melding :

"En sivegade er stadig i spil, og vi vil kigge seriøst på det", lød det fra Anker Boye. (Kilde: Fyens Stiftstidende 2. marts 2012.) Borgmesteren udtalte sig efter, at Konservative havde luftet muligheden for at sikre tilgængeligheden på tilsvarende vis.

Dengang ville Venstre ikke bide til bolle, men nu ser det ud til, at der er en opblødning på vej, selv om der egentlig slet ikke er noget som helst reelt nyt i de udmeldinger, som borgmesteren er kommet med.

Det eneste nye er, at gadespørgsmål er ved at udvikle sig til Venstres tveæggede sværd. På den ene side er partiet bekymret for trafikafviklingen, når gaden lukker. På den anden side bliver det svært at gå til valg på ønsket om et systemskifte, når der er afgørende borgerlig splittelse på så stort et emne som omdannelsen af bymidten.

"De mere end 30.000 biler, der i dag kører på Thomas B. Thriges Gade forsvinder ikke, fordi gaden lukkes. Bilerne vil tværtimod blive tvunget ud på gader og veje, der ikke er bygget til den massive trafik", lød det for nogle måneder siden i et indlæg skrevet af byrådsmedlem Lars Christian Lilleholt. (Kilde: Venstre-odense.dk)

Hvis byrådet forbrødres i sagen om gadelukningen kan de øvrige partier nøjes med at konstatere, at det aldrig har været meningen, at der skal køre 30.000 biler gennem byen, når bymidten er omdannet. Heller ikke

selv om der kommer en sivegade.

I så fald bliver der kø ved indkørslen til det underjordiske p-anlæg.

Fakta

Politisk beslutning
Et enigt byråd beslutter i 2008 den store plan for omdannelsen af Odense bymidte, som blandt andet indebærer en lukning af Thomas B. Thriges Gade. Senere får Venstre betænkeligheder ved projektet, og i forsommeren 2011 melder partiet sig ud ud af forliget.

Tidsplan
I oktober 2010 blev der indbudt til en international projektkonkurrence, som planlægges afgjort i 2011. Herefter følger salg af byggegrunde detaljerings-, projekterings- og udbudsfase og endeligt anlægsfase. Projektet etableres i etaper.
Thomas B. Thriges Gade bliver lukket for trafik i 2014, samtidig med at forbindelsen over Odense Kanal, det sidste led i Odenses ringgade, bliver åbnet.

Organisering
Projektet gennemføres i et partnerskab mellem Odense Kommune og Realdania. Der er nedsat en styregruppe med repræsentanter for de to parter. Bystrategisk Stab Odense har ansvaret for projektets daglige fremdrift

Støtte
Den samlede anlægssum forventes at være på 710 mio. kr. Heraf bliver de 200 mio. kr. finansieret af indtægter fra salg af byggegrunde og parkeringspladser. Odense Kommune har afsat 255 mio. kr., og Realdania bidrager med op til 255 mio. kr.

Ved du noget? Så send os et tip