I det fynske folks tjeneste

Trafik i København og Vejle vigtigst

Transportbranchen vil have ministeren til at løse de største trafikproblemer først. Hovedstaden og trekantsområdet er derfor de to vigtigste indsatsområder.

De timelange trafikpropper på motorvejene i trekantsområdet skal væk.

De timelange trafikpropper på motorvejene omkring hovedstaden
og i trekantsområdet skal væk. Derfor er det her, transportminister Carina Christensen (K) først og fremmest skal udvide vej- og jernbanenettet.

Sådan var den næsten entydige melding, da ministeren fredag havde inviteret mere end 50 repræsentanter fra transportbranchen til konference i Middelfart om fremtidens infrastruktur.

- Det er i Hovedstaden og i Trekantsområdet at behovet er størst, og derfor afspejler konferencen, at vi alle er interesserede i at løse de vigtigste problemer først. Og at vi er enige om, det skal ske i et samspil mellem de forskellige trafikformer, sagde Thomas Møller Thomsen, adminstrerende direktør i FDM, efter konferencen.

Ud over FDM deltog blandt andre Dansk Erhverv, Dansk Kollektiv Trafik og Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Transportbranchens ønsker til ministeren

- Udbygning af motorveje: Vestfyn og i trekantsområdet, Vejlefjordbroen, Køge Bugt syd for København, 4 kilometer ind til Esbjerg Havn, Rute 21 (Skovvejen) ved Kalundborg
- Jernbane: København-Køge-Ringsted, højhastighedstog mellem København-Odense og Århus (2 timer fra Kbh-Århus), Sønderjylland
- Havnetunnel og letbane i Århus og København 
Kilde: Ritzau