Hans Engell: Regeringen græder tørre tårer over togfonden

Togfonden er død af økonomi, som tvinger tunge besparelser igennem, siger politisk kommentator Hans Engell.

De rekordlave oliepriser har lagt Togfonden i graven, fordi V-regeringen vil spare 21 milliarder kroner af de 28 milliarder kroner, som projektet koster. Togfonden skulle finansieres ved at beskatte olie og gas fra Nordsøen hårdere.

Det vurderer politisk kommentator Hans Engell, efter at regeringen fredag orienterede Dansk Folkeparti om milliardbesparelsen.

- Hele aftalen om Togfonden ser ud til at være sunket i grus. Det er selvfølgelig født af, at pengene ikke er der. Siden (finansminister) Claus Hjort gik i gang med at se Togfonden efter, har det stået klart, at den ikke hang sammen, siger Hans Engell.

Togfonden blev aftalt af S-R-SF-regeringen og Dansk Folkeparti, mens Venstre står udenfor. Fonden skulle sikre en times togtid mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg ved at elektrificere strækningen og bygge Vejlefjordbroen.

- Regeringen græder formentlig tørre tårer. Venstre har fra starten ikke troet på finansieringsmodellen, da den tidligere regering lavede Togfonden, siger Hans Engell.

Han hæfter sig ved, at regeringen jagter milliarder af kroner, før den i efteråret skal forhandle finanslov, skattereform, pensionsreform og økonomisk 2025-plan. Han ser Togfonden og regeringens besparelser på havvindmøller i dén sammenhæng.

- Det er en besværlig manøvre alene at sy en finanslov sammen. Dér har man ikke lyst til at forpligte sig på en Togfond, hvor økonomien slet ikke hænger sammen. Der er også større udgifter på flygtningeområdet, siger Hans Engell.

I efteråret skal regeringen igennem meget vanskelige forhandlinger, hvor Liberal Alliance og De Konservative kræver skattelettelser, mens Dansk Folkeparti forsvarer velfærd og afviser skattelettelser. Der skak findes milliarder efter olieindtægter, siger Hans Engell.

Oversigt

    Oversigt