Hvis du kørte med tog i dagene omkring pinse og Kristi himmelfart og syntes, at DSB-personalet så godt pressede ud, var du ikke helt galt på den.
I de perioder betød forsinkede sporarbejder på Fyn aflyste toge, forsinkelser og togbusser, og det gjorde mange rejsende sure - hvilket de ansatte i DSB’s toge fik at føle.
Det siger fællestillidsmand for togpersonalet hos DSB Mikkel Channo Jessen til Avisen.dk.
- Vi måtte undskylde og forklare mange gange til passagererne og lytte på forståeligt nok sure kommentarer. Sygefraværet steg signifikant i de dage, siger Mikkel Channo Jessen til Avisen.dk.
I DSB medgiver underdirektør for togdrift Anette Hougaard, at det er et stort arbejde, der hviler på de ansattes skuldre, når køreplanerne smuldrer.
- Mange fik lange arbejdsdage på 10-12 timer. Og det er klart, man bliver påvirket af, at folk er vrede og skuffede, siger hun til Avisen.dk.
Men hun afviser, at presset på de ansatte har givet ekstraordinært flere sygemeldinger:
- Vi mener ikke, der var en signifikant stigning i antallet af sygemeldte. Det steg med 10-15 procent, men det ser vi også i andre perioder, siger hun til Avisen.dk.
Skuffede og vrede passagerer er heller ikke som sådan et problem for arbejdsmiljøet, forklarer Mikkel Channo Jessen.
- Det kan vi sagtens holde til for en stund, men når det står på i flere uger, sådan som det gjorde, og man måtte springe fra den ene heksekedel til den anden - så bryder man sammen.
Forsinkelserne i sporarbejdet betød, at togpersonalet måtte med taxa mellem byerne for at fortsætte vagten på næste tog. Mange nåede derfor ofte ikke at holde pause.