Fynbus: Ingen kompensation for letbane-gener

Letbanebyggeriet i Odense rammer Fynbus hårdt, og ifølge direktør Carsten Hyldborg bliver busselskabets udgifter langt fra dækket af kommunen.

Det koster både penge og passagerer for Fynbus, når Odense Kommune graver byen op i forberedelserne til den kommende letbane.

Alene vejarbejdet foran Odense Banegård har indtil nu kostet Fynbus 1,4 millioner kroner i driftsudgifter, og vejarbejderne fortsætter frem til 2020, hvor letbanen forventes at stå færdig.

De mange vejarbejder betyder, at flere byruter har haft fem til seks forskelige køreplaner bare det seneste år, og passagerne finder andre transportløsninger. Foruden det manglende billetsalg, har Fynbus også udgifter til nye ruteplaner.

Fynbus vurderer, at letbanebyggeriet koster dem ca. 250.000 passager på de regionale ruter, mens 600.000 passagerer vil skrotte bybusserne.

Det fremgår af referatet fra Fynbus' seneste betyrelsesmøde.

Ifølge Fynbus er selskabets gener omkring letbanebyggeriet steget, mens det økonomiske tilskud ikke er fulgt med.

Fynbus forventer ikke yderligere kompensation, end det allerede har fået, og derfor indstiller busselskabets direktør, Carsten Hyldborg, sig på at måtte spare andre steder. 

- Vi sidder i øjeblikket og skal kigge på hele det regionale trafiksystem for at se på, hvordan det kan effektiviseres. Altså, hvor vi kan finde nogle besparelser andre steder i systemet for at få råd til at betale for de gener, der er, fortæller Carsten Hyldborg til TV 2/FYN.

 

 

 

 

Oversigt

    Oversigt