Ansatte hos Odense Brandvæsen utrygge

Siden december har Odense Brandvæsens nye kommunikationssystem været så ustabilt, at personalet har frygtet for borgernes sikkerhed.

I otte måneder har vagtpersonalet oplevet jævnlige fejl og systemnedbrud, som har gjort kommunikationen med borgerei nød og brandfolk på indsats så usikker, at de ansatte er gåetpå arbejde med "ondt i maven" af frygt for, at det en dag vil få alvorlige konsekvenser, skriver Fyens Stiftstidende.

Det fremgår af en mail fra vagtcentralens personale til Odense Brandvæsens sikkerhedsrepræsentant fra den 15. august 2011, som Fyens Stiftstidende er i besiddelse af.

Vi kan ikke mere

- Konklusionen er klar. Vi kan ikke mere. Det kan ikke være rigtig, at vi skal have ondt i maven hver gang vi skal på arbejde, fordi vi ikke ved, om der skal lig på bordet i dag, fordi systemet går ned, skriver personalet blandt andet i e-mailen.

Tillidsrepræsentant for vagtpersonalet Lisbet Andersen fortæller, at systemet så småt er begyndt at virke efter otte måneder.

- Men siden december har vi ikke følt, at ledelsen har taget os alvorligt, siger hun til Fyens Stiftstidende.

Ledelsen ikke orienteret

Trods den alvorlige situation er Beredskabskommisionen i Odense Kommune ikke blevet orienteret.

Kommisionen består blandt andre af byens rådmænd, borgmesteren,stadsdirektøren og beredskabschef Mogens Bjerregaard.

Men da kommissionen mødtes den 31. august i år, fik medlemmerne intet at vide.

- Det er meget bekymrende, siger Jan Boye (K), by- og kulturrådmand.

Beredskabschef Mogens Bjerregaard erkender:

- Det er nok en fejl, at jeg ikke orienterede Odense Kommune, siger han.

Oversigt

    Oversigt