Bilmodel fra vanvittig Netto-ulykke trukket tilbage efter accelerationsfejl

For bare 10 måneder siden tilbagekaldte Nissan netop den bilmodel, der i sidste uge kørte gennem en Netto-butik i Odense. Dog mener Nissan ikke, fejlen har noget med ulykken at gøre.

Den 17. april pløjede en el-bil af mærket Nissan Leaf gennem kasselinjen i Netto på Nyborgvej i Odense, efter en tur gennem både en hæk, to letbanespor, et elskab, to vejbaner og et fortov.

Nu viser det sig, at den japanske bilproducent har haft store softwareproblemer med netop den bilmodel.

Ifølge en tilbagekaldelsesmeddelelse fra juli 2023 fremgår det, at bilen kan accelerere utilsigtet og pludseligt. Det kan ske eksempelvis ved deaktivering af fartpiloten eller ved skift af køremodus. 

Fejlen skyldes et softwareproblem, som kan løses i løbet af en halv time på et autoriseret Nissan-værksted. 

En bil kørte onsdag ind i Netto-butikken på Nyborgvej.
En bil kørte onsdag ind i Netto-butikken på Nyborgvej.
Foto: Mikkel Skov Svendsen

Bilerne med problemet er produceret fra efteråret 2017 og frem til sommeren 2023. Eksemplaret der endte i Netto-butikken er fra 2018.

Hos Fyns Politi bekræfter man, at man lige nu følger et spor i efterforskningen, der handler om, hvorvidt et teknisk problem med bilen har været årsag til ulykken. 

Sunniva Pedersen-Reng fra politikredsens presseafdeling fortæller dog også, at efterforskningen endnu er bred, og man også afsøger andre mulige årsager til ulykken.

Bilejer mener bil er ulogisk

Palle Jensen fra Silkeborg har i et par år kørt rundt i en Nissan Leaf, og rakte kort efter ulykken ud til TV 2 Fyn og præsenterede sit bud på en mulig årsag til ulykken.

- Bilen er ikke logisk indrettet, når man kommer fra en almindelig benzinbil. Skubber man eksempelvis gearstangen fremad, så er bilen i bakgear. Trækker man gearstangen bagud kører bilen fremad, forklarer han.

Fotograf: Mikkel Skov Svendsen

Han fortæller i øvrigt, at man som ny ejer af en elbil skal vænne sig til helt andre køreegenskaber. Bilen er meget agil, og sætter i gang ved den mindste berøring af speederen.

- Og hvis man ikke har slået "eco-mode" til på bilen, så er der utroligt mange kræfter i bilens acceleration, uddyber han.

Palle Jensens bil er en årgang 2014, og har derfor ikke været ramt af tilbagekaldelse og defekt software.

Fabrikant vil undersøge

En Nissan Leaf vejer to ton og kan accelerere fra 0 til 100 kilometer i timen på 7,5 sekunder. Har bilen en fejl, eller fejlbetjener man den, er den altså et tonstungt projektil. 

Foreløbigt mener fabrikanten dog ikke, at ulykken har noget med tilbagekaldelsen at gøre.

- Vi har ingen formodning om, at uheldet kan relateres til tekniske problemer med bilen, men vores Nissan-tekniker vil dog inspicere bilen snarest muligt. Vi kan derfor på nuværende tidspunkt ikke komme med yderligere informationer i sagen. 

- Vi kan dog allerede nu fastslå, at uheldet ikke kan relateres til den tilbagekaldelseskampagne, TV 2 Fyn nævner, da kampagnen handler om eventuelle problemer i forbindelse med brug af fartpilot, skriver Nissan i Danmark til TV 2 Fyn.

Den udlægning er Mads Aarup, som er Ingeniørforeningens ekspert i elbiler, ikke enig i.

- Ud fra overvågningsvideoen kan man ikke fastslå, om det har været en fejl i bilens computer, der har udløst ulykken. Fejlen som Nissan selv har erkendt, har ikke kun relation til fartpiloten. Også til- og frakobling af eco-mode og e-pedalsystemet kan udløse den, og ud fra videoen kan det sagtens være netop den allerede kendte fejl, der er opstået her, siger han.

Han glæder sig over, at ingen kom til skade i ulykken, men peger på, at det sagtens kunne være gået meget galt i en bil med så mange kræfter.

Mads Aarup er ekspert i elbiler for Ingeniørforeningen.
Mads Aarup er ekspert i elbiler for Ingeniørforeningen.

- Hurtige biler laver hurtigere ulykker. Jeg tror selv, at jeg ville være meget overrasket, hvis min bil pludselig accelererede, uden jeg havde bedt om det. Så selv om man bare kan trykke på bremsen, skal man regne en vis reaktionstid ind, siger han.

Ifølge Mads Aarup er fejlen ikke isoleret til elbiler, men kan i princippet opstå i enhver bil, som har en kørecomputer, der oversætter signaler fra eksempelvis bilens speeder og bremse.

Data fra selvsamme computer kan være med til at opklare ulykken. Moderne biler opbevarer nemlig data, som bilinspektører senere kan bruge til at opklare et haveri. Hvorvidt bilisten selv har fejlbetjent bilen, eller om en fejl i bilens computer er årsagen udestår til Fyns Politi og bilinspektører er færdige med efterforskningen.

Fyns Politi efterlyser i øjeblikket et kronvidne til hændelsen - nemlig en ældre herre med rollator, som befandt sig inde i Netto og var så tæt på ulykken, at han formodes at være blevet ramt af vragdele.

Der er endnu ingen sigtede efter ulykken, og politiets efterforskning vil vise, om der overhovedet bliver grund til at rejse sigtelser for strafbare overtrædelser i forbindelse med ulykken.

Ifølge TV 2 Fyns oplysninger skyldes uheldet ikke, at den 72-årige kvinde fik et ildebefindende eller blev ramt af andet akut opstået fysisk anfald.

Oversigt

    Oversigt