Caféejer frustreret over nye retningslinjer: - Det lyder som noget pis

Det giver ikke mening, at gæsterne på en café i Odense skal bestille bord mindst 30 minutter før tid, mener ejer af Café Sølle i Nedergade.

Har du planer om at tage på restaurant eller café, skal du både have coronapas og booking klar, når serveringssteder igen slår dørene op for spisende og drikkende gæster fra onsdag.

Ifølge retningslinjerne fra Erhvervsministeriet skal indendørs gæster have en booking mindst 30 minutter, før de sætter sig til bords, og det er bøvlet, mener Jonas Klint, der ejer Café Sølle i Nedergade i Odense.

quote Det lyder som noget pis

Jonas Klint

- Det lyder som noget pis, altså i den forstand at vi bare havde tænkt, at selvfølgelig kommer man og ser, om der er plads. Og så kan man sige: Ja, der er plads eller ikke, siger Jonas Klint.

- Hvis der er krav om at bestille 30 minutter før, kommer vi til at blive kimet ned. Det er lige før, at vi skal have en ansat til at tage telefonen. Det har vi bare ikke, forklarer caféejeren.

Spørgsmål til genåbningen

Sige nej til mange kunder

Kravet om reservation gælder som udgangspunkt frem til 6. maj, og det gælder kun ved indendørsservering.

Er det fair, at I bliver underlagt de samme restriktioner som restauranter?

- Nej, det synes jeg ikke, for det giver ikke mening for os med bordreservation. Vi forbereder ikke, hvad gæsten skal have inden. Om de ringer 30 minutter før, gør ikke noget for os, ud over at vi nok så skal sige nej til en masse, siger Jonas Klint.

Restauranter, caféer og lignende får lov til at holde åbent til klokken 23 - dog med sidste udskænkning klokken 22.

Fakta om retningslinjer for serveringssteder