Cyklisternes by udvides: Tre supercykelstier på vej til Odense

Tre steder i Odense vil der bliver anlagt supercykelstier, som skal gøre det mere trygt at være cyklist i byen.

Odense kalder sig selv Cyklisternes By, og nu bliver den udvidet med yderligere tre supercykelstier, der skal gøre det mere trygt at færdes som cyklist i byen.

De nye cykelstier kommer til at ligge i Dalum, på Havnegade/Helsingborggade og ved Gammelsø syd for Kanalvej.

- Det er steder, hvor der ikke er cykelstier i dag, det er relativt farligt at cykle der og der er relativt mange, der cykler på stedet. Og så er det steder, vi i forvejen byudvikler, siger By- og Kulturrådmand i Odense Kommune, Christoffer Lilleholt (V).

Flere skal cykle

Det er en del af handlingsplanen for mobilitet og byrum 2017-2024 i Odense at gøre cykelturen til en mere fast del af odenseanernes hverdag - deraf Cyklisternes By.

quote Det er hovedfærdselsårer, og det skal være trygt at være blød trafikant

Christoffer Lilleholt (V), By- og Kulturrådmand, Odense Kommune

Derfor er Christoffer Lilleholt glad for, at kommunen får 11 millioner til de tre nye cykelstier.

- Vi håber, at flest mulige odenseanere har lyst til at cykle, for det betyder både noget for vores velvære og for CO2-udslippet i byen, siger rådmanden.

Det er på de tre blå prikker, de nye supercykelstier skal ligge.
Det er på de tre blå prikker, de nye supercykelstier skal ligge.
Foto: Odense Kommune

Trygt at være blød trafikant

I Dalum vil projektet give 3,5 meter bred asfalteret sti med en halv meter rabat i begge sider. 

Ved Havnegade er der i dag kun smalle cykelbaner, mens Helsingborggade slet ikke har cykelfaciliteter. Havnegade vil få 2,25 meter brede enkeltrettede cykelstier, mens der i den sydlige side af Helsingborggade kommer 2,5 meter dobbeltrettet cykelsti.

Og endelig er der strækningen ved Gammelsø syd for Kanalvej, som i dag kun har smalle cykelbaner. Der bliver cykelstierne udvidet til 2,25 meter brede enkeltrettede stier samt tilpasning af fortove.

- Fordelen ved supercykelstierne er, at det er meget nemmere at cykle på dem, for de er meget større. Det er hovedfærdselsårer, og det skal være trygt at være blød trafikant, siger Christoffer Lilleholt.

Derfor skal der nu kigges på budgettet for at se, hvordan resten af supercykelstierne skal finansieres.

- Det kræver, at By- og kulturudvalget kan finde pengene, men det tror jeg, vi kan, når vi får 50 procent udefra. For vi får altså rigtig meget cykelsti for pengene, afslutter rådmanden.

document — Se hele projektbeskrivelsen., 4.10 MB