Odense Havn brugte DSB's lobbyfinte

DSB-skandalen fortsætter med nye sager - Odense Havn har også betalt i et forsøg på at påvirke politikere.

DSB er ikke ene om at benytte sig af lobbyvirksomheden Waterfronts kritiserede metoder, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Også de kommunalt ejede havne i Odense og Grenaa har brugt virksomheden til at profilere og fremme deres sag over for politikerne.

Det er sket gennem klimanetværket Copenhagen Climate Network og magasinet Climate, som Waterfront står bag. I magasinet har havnene købt profilering og optrådt side om side med politikere.

Hos Odense Havn bekræfter direktør Carsten Aa, at man ifølge kontrakten har betalt 55.000 kr. for at få redaktionel omtale.

- Set fra vores vinkel var det jo et spørgsmål om, at vi fik sendt en profilering ud til mulige beslutningstagere, forklarer han og oplyser, at man ikke længere er kunde, fordi han nu mener, at metoderne og sammenblandingen af interesser er uheldig.

Kenny Jensby, bestyrelsesformand for Grenaa Havn, siger om samarbejdet med Waterfront:

- Vi har knyttet dem til os for at få strategisk rådgivning, PR, markedsføring og selvfølgelig også som lobbyist med hensyn til, hvordan man får kontakt til politiske beslutningstagere, siger han til Jyllands-Posten.

I relation til DSB bragte DR's 21 Søndag nye oplysninger frem:

Copenhagen Climate Network har gennem artikler i Magasinet Climate og oplæg på konferencer forsøgt at gøre DSB til operatør af den kommende letbane på ring 3 i København.

Det viser interne notater og mails til DSB's ledelse, som 21 Søndag er i besiddelse af.

"Ved at italesætte den skinnebårne løsning - og at italesætte den som en S-letbane, hvor letbanetogsættene kan svinge ind på S-banenettet (...) bringes DSB tættere på opgaveløsningen som operatør," står der i notatet.

Formålet med at promovere en såkaldt S-letbane er ifølge notatet at "reducere antallet af mulige operatører, der kan løfte denne opgave."

Oversigt

    Oversigt