Skal Letbanen udvides? Læs politikernes svar

Letbanens etape 2 er ikke endeligt politisk besluttet af Odense Byråd. Men den er på tegnebrættet, og i anledningen af Letbanens et-års-fødselsdag kigger vi nærmere på en mulig udvidelse af Letbanen.

Det spørgsmål splitter både politikerne på Odense Rådhus og beboerne i Seden.

Det er nemlig i Seden, at Letbanen skal have endestation, men de borger, som TV 2 Fyn talte med ude foran den lokale Rema 1000, jubler ikke ligefrem ved tanken om et nyt transportmiddel.

- De udfordringer, der er både med larm og støj, og så virker det, så virker det ikke, og folk der kører galt, så tænker jeg: ved du hvad, der er altså andre ting, siger Susanne Pedersen.

Fakta om 2. etape

Helt så afvisende er Sara Koertz fra Odense ikke, selvom hun erkender, det ikke vil være hendes primære transportmiddel.

- Hvis det passede fra der, hvor jeg bor, så kunne jeg godt tænke mig mere. En gang imellem, så cykler jeg, og så kunne det faktisk være meget smart at kunne tage Letbanen, siger hun til TV 2 Fyn.

SF, De Radikale og Enhedslisten vil gerne have mere Letbane i Odense. Også på trods af de udfordringer, som den første etape har givet.

- Letbane er det middel, som er bedst til at få mennesker fra bil til kollektiv transport. Vi skal også tænke på klimaet, argumenterer 2. viceborgmester, Reza Javid (Ø).

Vil hellere have el-busser til Vollsmose

Hos De Radikale er man klar til at tage en beslutningen om udvidelsen snarest muligt.

- Vi har jo sparet penge op til den, og vi har fået nogle penge fra regeringen og så videre, fortæller Susanne Crawley Larsen (B).

De Konservative har tidligere været ganske positive over for Letbanen, men når det kommer til etape to, så slår de bremserne i.

- Vi har udfordringer omkring støj og vibrationer. Det skal løses, og så skal vi have styr på driftsøkonomien. Det har vi ikke, og derfor, synes jeg, er det alt for tidligt at tale om etape to. Det er klart nej herfra, lyder det fra Søren Windell (K).

Etape 2’s nordlige gren til Vollsmose og Seden hænger tæt sammen med infrastrukturplanen for Vollsmose, der lægger op til at åbne bydelen op for resten af byen. Her tiltænkes letbanen en central rolle i omdannelsen.
Etape 2’s nordlige gren til Vollsmose og Seden hænger tæt sammen med infrastrukturplanen for Vollsmose, der lægger op til at åbne bydelen op for resten af byen. Her tiltænkes letbanen en central rolle i omdannelsen.
Foto: Grafik Odense Kommune

Hos Venstre har man heller ikke travlt med at komme videre med anden etape.

Faktisk er man ret sår klar i mælet om, at der ikke er brug for mere Letbane i Odense i øjeblikket.

- Letbane bliver dyrere, dyrere og dyrere, og med de tog, der kører gennem byen nu, så larmer det også helt ekstremt. Samtidig med at de bliver dyrere, bliver de også forsinket, siger Christoffer Lilleholt (V) og uddyber:

- Derfor vil vi langt hellere have nogle billige el-busser, der kan køre ud til Vollsmose, betjene borgerne derude, og sikre at de kan komme ind til byen. 

Oversigt

    Oversigt