I det fynske folks tjeneste

Ældre cyklister dør oftere i trafikken

15 ud af de 32 cyklister, der døde i 2011, var over 60 år. De er usikre i sadlen, vurderer cyklistforbundet.

I 2011 mistede 32 cyklister livet på de danske veje. I næsten halvdelen af tilfældene havde den dræbte rundet de 60 år, viser en optælling, som Dansk Cyklistforbund har foretaget på baggrund af tal fra Vejdirektoratet.

Tre cyklister blev dræbt i en højresvingsulykke i 2011, og i alle tre tilfælde var de dræbte mere end 60 år.

2012 var knap en uge gammel, da en 82-årig mand fredag eftermiddag blev offer i en højresvingsulykke på Fyn. Han døde efterfølgende af sine kvæstelser.

Forklaringen skal findes i de ældre cyklisternes manglende evne til at orientere sig i trafikken, lyder det fra cyklistforbundets landsformand, Claus Steffen Hansen, der har fulgt udviklingen i mere end 20 år.

- De ældre er mere usikre cyklister, fordi de ikke kan orientere sig lige så godt som de unge. De hører ikke så godt, de har ikke lige så let ved at dreje nakken og kigge bagud, og de er ikke så adrætte, så de kan ikke lave hurtige undvigemanøvrer, siger han.

Samtidig peger Claus Steffen Hansen på, at der er mange ældre, der ikke bruger cykelhjelm, og derfor er de mere udsatte, hvis de bliver involveret i en ulykke.

- Dengang cykelhjelmen kom frem, grinede man jo meget af den. Jeg tror simpelthen ikke, at de ældre helt har vænnet sig til den endnu. De har ikke taget den til sig, fordi de stadig synes, at det er lidt latterligt at have cykelhjelm på, siger Claus Steffen Hansen.

Generelt vurderer han, at halvdelen af de 32 dødsfald kunne være undgået, hvis man satte fartgrænsen ned til 40 km/t i byerne.

- Ved 50 km/t bliver halvdelen af de cyklister, der bliver ramt, dræbt. Ved 40 km/t er det tal nede på 30 procent, siger han.

I 2010 blev 26 cyklister dræbt i trafikken, og heraf var halvdelen ældre end 65 år.

Ved du noget? Så send os et tip