Natten til den 23. juli 2013 skete det, der ikke måtte ske. En lastbil forulykkede på det mest sårbare sted på Lillebæltsbroen, der hvor bærekablerne er tættest ved vejbanen.
Lastbilen natten ramte en skiltevogn på broen og brød i brand.
Flammer og varme fra den brændende lastbil stod omkring bærekablerne. Resultatet var, at bærekablerne blev skadet.
Bærekablene er blevet repareret
Bærekablene er efterfølgende blevet repareret, men for at forhindre at en ny brand kan ødelægge kablerne, er de nu blevet brandsikret.
Arbejdet har stået på siden september, og det skulle først have været færdigt i starten af december. Men entreprenøren på opgaven, Ommen & Møller, har sammen med Vejdirektoratets rådgiver fra COWI gennemført opgaven hurtigere end beregnet.
Så fra i dag, tirsdag, kunne trafikken igen køre normalt over broen.
Beskytte med isoleringsmåtter
Brandbeskyttelsen af bærekablerne består af isoleringsmåtter, som er blevet gjort fast rundt om det eksisterende bærekabel. Derefter er der spændt rustfrie stålkapper uden på.