I det fynske folks tjeneste

Efterskole underviser i fitness for hjernen: - De unge stresser sig selv

På Eisbjerghus Efterskole kan de unge elever blive undervist i life-balance. Det hjælper dem til at lære sig selv at kende og blive mindre selvkritiske.

Flere og flere unge oplever stress eller har en stressende hverdag. Derfor har den fynske efterskole Eisbjerghus, der ligger i Nørre Aaby, i samarbejde med den fynske organisation HUMI, der arbejder med personlig udvikling og relationer, udviklet en effektiv måde at styrke de unge på, så stress kan holdes på afstand.

Forløbet giver de unge værktøjer til personlig ledelse og selvindsigt, der tidligere var forbeholdt ledere og nøglemedarbejdere i virksomheder. 

Undervisningen indeholder forskellige elementer fra yoga, meditation, styrke og udholdenhed, mental træning, personlighedstests, positiv psykologi, coaching og kommunikation og er et pilot-projekt for omkring 20 elever på efterskolen. 

- Jeg brænder i min dagligdag for at se unge mennesker lykkes, og jeg synes, at de bliver mere udfordret på det, fordi de lever i en kompleks dagligdag, hvor de skal navigere på mange platforme. Det stiller store krav til, både i forhold til at skulle præstere, men også med at have den indre del med, siger Charlotte Tegen, der er afdelingsleder, velværekonsulent og underviser på Eisbjerghus Internationale Efterskole.

De unge stresser

Charlotte Tegen oplever som underviser meget målrettede unge, der har enorme forventninger til dem selv. Både her og nu og på sigt.

- De stresser. De vil gerne præstere, og de vil gerne lykkes. Får de ikke 12, så føler de ikke, de er lykkedes - og det synes jeg, de skal have værktøjer til at navigere i, siger Charlotte Tegen.

Læs også Navigering på skoleskemaet

Forløbet på Eisbjerghus er lavet sammen med coachingfirmaet HUMI, der holder til i Odense. Per Poulsen fra HUMI forklarer, at det for eleverne i bund og grund handler om at lære sig selv bedre at kende.

- Vi tilbyder i bund og grund et fitnesscenter for hjernen. Her har du mulighed for at gå ind og træne mindfulness-øvelser. Samtidig lærer man om sig selv, sine tanker og følelser. Altså hvordan de påvirker én i forskellige situationer, siger Per Poulsen, der er konsulent og coach ved HUMI.

Giver ro og energi

En af de elever, der har prioriteret valgfaget life-balance, er Julie Windfeldt-Schmidt, der går i 9. klasse på Eisbjerghus. Hun var fra starten skeptisk, men besluttede alligevel at give life-balance-holdet en chance. 

Det burde være en del af vores grunduddannelse som mennesker at forstå os selv, vores tanker og vores følelser.

Per Poulsen, konsulent og coach ved HUMI

- Jeg tænkte, at det lød lidt kedeligt på nogle punkter, fordi jeg ikke havde prøvet det før. Men jeg tænkte, at det kunne være en god mulighed for at lære sig selv lidt bedre at kende og måske lade være med at være nervøs eller genert og bange for fremlæggelser og eksaminer, siger Julie Windfeldt-Schmidt.

Hun har haft undervisning i life-balance siden nytår og oplever nu, at det hjælper hende. Især de mindfulness-øvelser, som eleverne selv skal lytte til mellem undervisningstimerne.

- Det giver en helt anden ro, end man har prøvet før. Det giver energi til hverdagen, siger Julie Windfeldt-Schmidt.

 - Man får tænkt over, hvordan man egentlig går og har det. Om man kritiserer sig selv for meget. Man bliver mere bevidst om, hvordan man går og har det, siger Julie Windfeldt-Schmidt. 

01:53

Julie Windfeldt-Schmidt er en af de elever, der har valgt faget life-balance. Det hjælper hende i hverdagen, fortæller hun.

Luk video

Stigende pres på de unge

Både på Eisbjerghus og hos HUMI oplever de et stort og stigende behov for unge mennesker for at lære sig selv bedre at kende - og lære deres tanke- og følelsesmønstre.

- Der er stigende pres på unge mennesker, hvor de gerne vil præstere og være rigtig gode til det, de gør. Der bliver hele tiden større pres, og de kan sammenligne sig på mange digitale platforme. Så der er hele tiden pres på for at være god nok, siger Per Poulsen.

Hvordan får man så presset mindfulness og personlig udvikling ind i undervisningen for efterskoleelever? Det er også en udfordring, forklarer Charlotte Tegen, der selv er en af underviserne bag forløbet.

De unge stresser. De vil gerne præstere, og de vil gerne lykkes. Får de ikke 12, så føler de ikke, de er lykkedes.

Charlotte Tegen, underviser, Eisbjerghus Internationale Efterskole

- Jeg underviser i life-balance, og der deltager de elever, der har interesse i det her projekt. Der er vi fælles om at snakke om, hvad det her er for noget og lærer sammen, hvad det handler om, siger Charlotte Tegen. 

Hun fortæller, at eleverne i løbet af ugen selv lytter til lydfiler, der lærer dem yderligere om mindfulness - og om dem selv. Præcis som Julie Windfeldt-Schmidt fortæller, at hun gør.

De unge efterskoleelevers tilgang til faget er meget forskellig, og derfor får de også noget forskelligt ud af undervisningen.

- Der er nogen, der er rigtig nysgerrige og bare tager imod alt, hvad der byder sig. Og så er der andre, der synes, at det er en meget privat ting, som de ikke behøver dele med deres omverden, siger Charlotte Tegen.

Per Poulsen fra samarbejdspartneren HUMI, hvis formål er defineret som 'at skabe et forum til at udvikle den menneskelig faktor i såvel erhvervs- som i privatlivet', forklarer, at de oftere får forespørgsler fra forældre eller helt unge mennesker, der har brug for hjælp. Derfor er samarbejdet med Eisbjerghus helt oplagt, mener Per Poulsen.

- Det er godt for alle. Vi ser, når vi kører et kursus eller en uddannelse, at folk de siger, at det burde være en del af vores grunduddannelse som mennesker at forstå os selv, vores tanker og vores følelser. Det er helt naturligt, siger Per Poulsen.

Stort behov

Charlotte Tegen kan ud fra sine egne erfaringer som underviser konkludere, at behovet for et forløb som dette har været stigende for unge mennesker.

- Jeg oplever helt klart, at det er blevet værre. Der er et samfundsmæssigt pres på de unge. De skal navigere i en virkelighed, hvor de skal træffe nogle valg, og de skal gerne lykkes og være en succes. Det er hele tiden - og i særdeleshed i et uddannelsesperspektiv. Og det stiller store krav til dem, siger Charlotte Tegen.

Hun underviser flere piger, der siger til hende, at hvis ikke de får 12, så er de ikke lykkedes som menneske.

- Så skal man tage fat i, hvad handler det egentlig om. 12 er en præstation her og nu, men dig som menneske er noget helt andet. Og det at blive klog på sig selv og sine tanker, hvad man siger til sig selv, det er guld værd for de unge, siger Charlotte Tegen. 

11:13

Unge kan styrke deres personlighed, så de undgår stress. Derfor har den fynske efterskole Eisbjerghus indgået et samarbejde en fynsk organisation HUMI, der har udviklet en effektiv måde at styrke de unge på, så stress kan holdes på afstand. Vi havde underviser fra Eisbjerghus efterskole Charlotte Tegen og Coach og konsulent i HUMI Per Poulsen i studiet til en snak om, hvad projektet går ud på.

Luk video