Klassisk museumsformidling eller virtual reality: Slotsprojekt i Nyborg skaber historisk uenighed

Nyborg Slot er ved at blive til en stor museumsoplevelse. Men spørgsmålet er, om man skal gentænke måden at lave museum på og gå i en digital retning.

Når udvidelsen af Nyborg Slot står færdig, vil man kunne opleve 1500-tallets Nyborg bygget ind i den moderne tilbygning og store restaurering. 

Og på mange måder vil man gå gennem slottet med en klassisk forventning til et museum, hvor gamle artefakter, historiske levn fra Middelalderen og masser af skilte med information om det, man ser, vil danne rammerne.

Men forestil dig i stedet at smide et par briller på og opleve fortiden gennem virtual reality, hvor historien kan gengives fuldstændig, som det så ud i Nyborgs Middelalder -  bare i en digital verden. 

Den tanke vender vi tilbage til.

For mens Østfyns Museer har store planer om Nyborg Slot, mener en lektor i historie, at museet skal nytænkes i sin form. Spørgsmålet er, om det er nostalgi eller formidling, og hvornår en digital oplevelse kan overgå den ægte vare.

- Man har revet en fin 1800-tals-længe ned, og så vil man på mystisk vis fremhæve historie ved at bygge noget nyt. Man vil ikke formidle, man vil skabe, siger Jes Fabricius Møller, der er lektor i historie ved Københavns Universitet.

- Du sætter altid historien i scene, og al historie er nostalgi. Mennesker bruger historien til at spejle sig selv i, og vi skal som historikere kunne spejle os i det, fastslår direktør for Østfyns Museer, som Nyborg Slot hører under, Erland Porsmose.

quote I nutiden må man ikke bare konstruere Nyborg Slot, som det så ud i 1500-tallet. Der skal være forskel på nyt og gammelt, og man skal stå ved, at det er opført i 2025

Erland Porsmose, direktør, Østfyns Museer

Historien genskabt - eller skabt?

Målet med det store slotsprojekt, der af flere omgange er blevet udsat og bremset, er at genskabe byens og slottets historie siden Middelalderen. 

Men det er Jes Fabricius Møller ikke enig i, at projektet lægger op til.

- Jeg kalder det nostalgi. Altså "make Nyborg great again", hvor man prøver at opfinde et Nyborg, som ikke er eller har været der, siger han.

Ifølge Erland Porsmose har man stort set ikke bevaret noget inventar fra Middelalderen, men der er mure og egetræsgulve fra 1500-tallet, som gør, at man kan bevæge sig rundt i et autentisk rum.

- I nutiden må man ikke bare konstruere Nyborg Slot, som det så ud i 1500-tallet. Der skal være forskel på nyt og gammelt, og man skal stå ved, at det er opført i 2025. Det handler om at komme så tæt på som muligt, så man forstår sammehængen i dag, påpeger Erland Porsmose.

Social oplevelse

Og lad os så vende tilbage til tanken om et museum i en virtuel verden. 

Jes Fabricius Møller mener nemlig, at der er grund til at tænke rekonstruktioner på en digital måde, frem for at bygge noget op, der ikke giver et helt retvisende billede.

- Jeg mener, at der er så mange muligheder for elektronisk at anskueliggøre historien. Hvorfor bruger man så ikke dem? For jeg er bange for, at hvis man bare bygger den store klods, som en arkitekt synes er pæn, så står vi om 20-30 år og tænker: Det er så 2022, siger han.

Hvad er VR og AR?

Det kan oplevelsesdesigneren Ludvig Lohse til dels skrive under på. Ifølge ham har man allerede benyttet sig af både virtual reality og argumentet reality flere steder, hvor den digitale formidling spiller en afgørende rolle af museumsoplevelsen. Sådan er det blandt andet på Moesgaard Museum ved Aarhus.

- VR (Virtual reality) gør, at man kan indleve sig i en anden realitet, som var den virkelig. Teknologien bliver bedre år for år, siger han, men uddyber så:

- Som det er nu, er det dog svært at se VR erstatte den fysiske oplevelse. Udfordringen lavpraktisk i forhold til museumsbesøg er, at en VR-oplevelse, som den er nu, ikke er en specielt social oplevelse.

quote Det er ikke fordi, jeg er imod byggeri, men det skal tjene seværdigheden

Jes Fabricius Møller, lektor i historie, KU

Nytænkt historie

På Nyborg Slot er den digitale formidling tænkt ind i udstillingen. Når man går ind i Christian IIV's riddersal vil den virke ret tom, men kigger man op i et spejl, ser salen pludselig befolket ud og ligner et maskebal fra 1560.

Ifølge Ludvig Lohse er teknologien der ikke helt endnu til at kunne være et museum i sig selv, og derfor er løsningen på Nyborg Slot et godt skridt på vejen.

- Det skal være små greb i en udstilling, netop hvor man ser historien i små bidder. For der er som sådan ikke nogen grund til at bruge lokaliteten i museet, hvis det hele alligevel kun findes i en VR-verden, siger han.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.


For nu står slotsprojektet helt stille, men planen er en mere klassisk oplevelse, der dog får en smule hjælp fra digitale midler. 

- Vi skal jo leve med, at bygningen er fredet. Skal man fastholde interesse, så skal man lave særudstillinger. Og det kræver, at nybygningen kommer ind i billedet, siger Erland Porsmose.

- Det er ikke, fordi jeg er imod byggeri, men det skal tjene seværdigheden. Der er en tendens til, at museumsbygningener selv skal være seværdigheder uden meget indhold, og det kan blive tilfældet her, siger Jes Fabricius Møller.

Kom med og snak om Nyborg Slot med TV 2 Fyn



Oversigt

    Oversigt