I det fynske folks tjeneste

Fynsk iværksætter vil hjælpe nybagte mødre med vasketøjet

Foto: Ken Petersen

Babygråd, brystbetændelse og bleer. Noget de fleste mødre kender til, og som kan være med til at gøre hverdagen uoverskuelig. En fynsk iværksætter vil nu gøre livet nemmere for de nybagte mødre. Et helt særligt gavekort skal nemlig gøre det legitimt at spørge efter hjælp.

Som en handelskvinde, mor og med lysten til at hjælpe andre mødre fik Lone Schramm, der er iværksætter og indehaver af BabyEngros i Helnæs, ideen til at sælge praktiske gavekort til andre mødre. Hun har selv oplevet, hvad det vil sige at være en magtesløs nybagt mor og netop dér - midt i udueligheden,  blive overrasket med aftensmad fra en veninde - og derfra kom ideen. 

Kortet, der bliver kaldt et Mums-kort, er i virkeligheden et gavekort, hvor der står den ydelse, som du gerne vil give. Det kan eksempelvis være at passe børn i tre timer, stå for aftensmaden eller ordne vasketøjet. Ydelser, der gør hverdagen mere overskuelig. 

- Dem, der har det hårdt, har ikke overskud til at bede andre mennesker om hjælp. Og vi har det også sådan, at vi vil faktisk ikke bede andre om at gøre rent for os. Men når en tante, veninde eller kollega gennem et Mums-kort helt konkret har tilbudt deres hjælp, så tror jeg, at forældre er mere tilbøjelige til at tage imod, siger Lone Schramm.

Selvom fædrene stadig tager større del i omsorgen og samværet med børnene er det stadig mødrene, der står for det huslige arbejde i hjemmet. En gennemsnitlig mor bruger nemlig syv timer mere på husholdning om ugen end fædrene, det fortæller Jens Bonke, der er seniorforsker i tid og forbrug, familiens økonomi og børnevelfærd.

Louise Milling, der er nybagt mor til barn nummer tre, har selv mærket presset:

- Jeg ville ønske, at jeg selv havde fået nogle af de kort, da jeg fødte. Jeg synes det er en god ide, og jeg håber, at det bliver udbredt lidt mere, fortæller Louise Milling. 

Og hun er også overbevist om, at kortene virker

- Jeg tror på, at der er et psykologisk aspekt i, at man får et kort, hvor man bliver tilbudt en reel hjælp. Folk har også sagt til mig, at jeg skal bare ringe og bede om hjælp, når det brænder på. Men det vil man alligevel ikke være bekendt. Derfor tror jeg, at netop et kort vil hjælpe. 

Adjunkt i forbrugeradfærd ved SDU, Julie Emontspool, ser også et stort potentiale i de små kort.

- Det er en gave, der hjælper mødre så de kan få den hjælp, de har brug for, uden at de er forpligtede til at give noget tilbage. Det er faktisk en af de spændende faktorer i denne her sammenhæng, fordi gavekortet giver dig mulighed for at tilbyde din hjælp på en  officiel og formaliseret måde, konstaterer Julie Emontspool.

Og det er netop det potentiale man håber på at udnytte i den fynske virksomhed:

​- Vi har allerede talt med både BabySam og Magasin om at implementere gavekortene. Og det er jo nogle af de største kunder på vores marked, siger Lone Scramm.

 

Ved du noget? Så send os et tip