I det fynske folks tjeneste

Roadpricing skal finansiere Fyn-Als bro

01:25

En Fyn-Als bro skal erstatte færgeforbindelsen mellem de to landsdele, mener man på begge sider af vandet.

1 af 2

Ny teknologi og nye afgiftsmodeller for trafikken på vejene skal hjælpe med at finansiere en ny Als-Fyn bro. Nøgleordet er roadpricing!

Færgen mellem Bøjden og Fynshav skal ersattes af en bro, hvis det står til erhvervsfolk og politikere på begge sider at vandet.

Efter planen skal det koste 75 kroner at køre over broen, mens det er gratis at passere broerne på Lillebælt.

Det kan umiddelbart virke urimeligt, men det skal ny teknologi og nye afgiftsformer for vejtrafikken, såkaldt roadpricing, være med til at ændre.

- Selvfølgelig er det ulige konkurrence, men det kunne meget vel tænkes, at man længe inde broen står færdig har indført roadpricing, og så kunne det måske gå hen og blive en fordel, selvom man skal betale 75 kroner, siger Mogens K. Nielsen, formand for Foreningen Fyn-Als Broen.

Mangler støtte fra Christiansborg

Men indtil nu har projektet ikke fået den helt store støtte fra folketingsmedlemmerne på Christiansborg.

Men foreningen bag broen mener, at en model kan være, at broen opføres uden midler fra staten.

- Jeg kunne forestille mig, at kommunerne gav et bidrag. Jeg kunne også forestille mig, at man kunne finde en del af finansieringen gennem børserne. Jørgen Mads Clausen har blandt andet nævnt de gode forbindelser, de har i Londen som kunne udnyttes, så jeg tror der er mange forskellige muligheder, siger Mogens K. Nielsen.

Og med den model er det kun vejene til broen, staten skal finansiere.

Ved du noget? Så send os et tip