I det fynske folks tjeneste

Snedig vinder: Lynpant lige ned i lommen

Nu er vinderen af projektet Vores by - Vores løsninger fundet. Vinderen har udarbejdet en app, der skal få færre til at smide tomme flasker i naturen.

00:23

Hvordan får man folk til ikke at smide tomme flasker i naturen? 

Det spørgsmål stillede vinderen 8.c fra Kroggårdsskolen. Og svaret hed 'lynpant'. 

- Vi har opfundet en app, der hedder lynpant. Idéen er, at når du har været inde med pantflasker, så kan du scanne det, og så vil pengene ryge direkte ind på din konto. Så skal du ikke ind igennem butikken. Sådan fremlagde 8.c tirsdag deres projekt. 

675 elever fra Odenses 8. klasser deltog i projektet Vores by - Vores løsninger, der er en årligt tilbagevendende innovationskonkurrence for elever på 8. årgang.

Læs også Elever har løsningerne på Odenses udfordringer

Med sejren følger 10.000 kr. til klassekassen, og dem ved de ikke helt, hvad skal bruges til endnu. Men måske en klassetur eller noget andet hyggeligt, fortalte vinderne. 

Ud over at have vundet pengene, så vil kommunen prøve at føre idéen ud i livet. 

Ikke kun én vinder

Ud over hovedprisen som årets vinder blev der også fundet vindere inden for tre andre kategorier: Det bedste pitch, den mest vovede ide og Elevernes Pris.

Bedste Pitch gik til 8. y fra Sct. Hans Skole med idéen Aqua Lux. Deres idé er at lave regnvand om til strøm. Strømmen skal give lys og dermed gøre vejene smukkere. 

00:24 Luk video

Den mest vovede idé gik til 8. b fra Munkebjergskolen med idéen Himlens park. De vil bygge en park oven på en parkeringsplads. 

00:38 Luk video

Den sidste pris fik Provstegårdskolens 8. n med idéen Oxygen-kuglen. Deres idé er at placere bæredygtige siddepladser rundt omkring i Odense, hvor man blandt andet kan oplade sin mobiltelefon. 

01:23 Luk video

En uges hårdt arbejde

26 klasser fra ti forskellige skoler har den seneste uge arbejdet med projektet Vores by - Vores løsninger, som er en årligt tilbagevendende innovationskonkurrence for elever på 8. årgang.

Vi kan mærke, at det motiverer eleverne. Det betyder meget for dem, at det ikke blot er endnu et fiktivt projekt, som de skal lave for hinanden

Knud-Erik Toft Schmidt, lærer på Provstegårdsskolen

I konkurrencen havde hver deltagende klasse udvalgt én gruppe, der dystede med de andre klasser om at finde den mest spændende og innovative løsning. Det var ansatte i By- og Kulturforvaltningen, der sammen med lærere stillede fem konkrete udfordringer. 

I dommerpanelet sad repræsentanter fra kommunen, men eleverne skulle også sælge deres idé for Odense Letbane, Vandcenter Syd, Odense Renovation og Fonden for entreprenørskab.

- Vi kan mærke, at det motiverer eleverne. Det betyder meget for dem, at det ikke blot er endnu et fiktivt projekt, som de skal lave for hinanden. Det er noget helt andet, når de lige pludselig skal sælge ideen til folk fra den "virkelige verden", sagde Knud-Erik Toft Schmidt, som er lærer på Provstegårdsskolen og en af bagmændene bag Vores By - Vores løsninger.

Nedenfor kan du se et længere interview med tre ud af de fire medlemmer af vindergruppen. Det er Philip Johansen, Mikkel Olsen og Josefine Knudsen. 

02:46

Vinderinterview

Luk video
26:01

Kan vi bruge regnvandet på nye måder - og hvordan gør vi Odense til en grønnere by? Det er nogle af de problemstillinger, som 26 8. klasser i Odense Kommune har arbejdet med i forbindelse med projektet

Luk video