I det fynske folks tjeneste

Spodsbjergfærge tjekkes for asbest

Onsdag begyndte målinger ombord på reservefærgen på Spodsbjerg - Tårs overfarten. Målingerne skal vide om luften ombord indeholder asbest.

Apparatet der måler luftindholdet ombord på færgen Spodsbjerg

Årsagen til målingerne er den seneste tids debat om asbest i DSBs S-tog i København.

Færgen, Spodsbjerg, er den sidste hos Scandlines, hvis vægge er bygget af eternitplader, der er forseglet med laminering. Det gælder blandt andet passager-salonerne.

Eternit blev brugt som byggemateriale i færger helt op i 1980erne, oplyser Scandlines informationschef, Gert Jacobsen.

Tillidsmanden gennem 30 år på Spodsbjerg - Tårs, Leif Lerche, siger, at der i hans tid ikke er registreret tilfælde af sygdom som følge af asbest.

Scandlines gennemfører målingerne for at skaffe sig vished.

Først måles luften mens færgen ligger stille i Svendborg. Dernæst måles luften, mens motoren kører og tilsidst mens færgen sejler.