I det fynske folks tjeneste

Stibro: 31 lastbiler brugt til at fragte én kran

Arbejdet med den store nye stibro over baneterrænet ved Odense Banegårdcenter er nu så langt, at de første brofag hejses på plads over jernbanen her i weekenden. Lige nu handler det om at samle en kæmpekran.

01:27

Elevatortårn til den nye stibro

Kæmpekranen....

Stibroen som den engang kommer til at se ud

1 af 9

Larvefødderne på den store kran, der blev fragtet til Odense på 31 lastvogne og samlet.

Der bliver knoklet på højtryk med at få brofagene klar til den nye stibro.

Alt skal køre efter tidsplanen, for DSB har indrettet togdriften efter at brofagene hejses på plads.

- Vi skal være klar. Vi har kun et skud i bøssen, fortæller projektleder Poul-Ivan Ikkala til TV 2/Fyn.

De første to brofag og trappetårne med elevatorer bliver hejst på plads af en kran af de helt store.

- Den er kommet på 31 lastvogne i små stykker, og den er ved at blive færdiggjort nu, så den er klar til weekenden.

Den 135 meter lange bro, der skal binde havn og by sammen, skal stå færdig i juli 2015.

Den kommer til at koste 116 millioner kroner.

Fakta om stibroen

Et af flere brofag, der bliver hejst i weekenden

oBroen strækker sig mellem VUC i Kottesgade (nordpladsen) og Posten på Østre Stationsvej (sydpladsen)

oBroen er 135 meter lang

oPylonen på sydpladsen bliver 40 meter høj

oFor at kunne rejse den 40 meter høje stålpylon og anlægge den 135 meter lange bro skal entreprenøren støbe i alt ca. 3.400 tons beton og montere ca. 435 tons stål

oBroen føres over 15 jernbanespor

oDer er adgang til stibroen fra 3 perroner via trapper og elevatorer

oDer bliver adgang til broen fra nord- og sydpladsen via ramper, trapper og elevatorer