Transportudgifterne stiger: Fynbus frygter at mangle busser

De stigende benzinpriser kan få stor betydning for Fynbus, hvis vognmænd kan vælge at trække busserne, fordi det bliver for dyrt.

Brændstofpriserne er steget voldsomt, siden krigen brød ud i Ukraine for 14 dage siden, og det kan få stor betydning for den kollektive trafik.

Hos Fynbus kan det betyde omkring 26 millioner kroner i merudgift på busområdet om året.

- Og vi har ikke de seneste udviklinger, så det kan blive værre endnu, siger Carsten Hyldgaard Jensen, der er direktør i Fynbus.

Det bliver nemlig dyrere for de vognmænd, busselskabet bruger.

- De vognmænd, der kører for os, kører variabel kørsel. De bestemmer altså selv, hvornår de vil køre for os, og om de vil. Bliver det for dyrt, kan der være nogen, der bare lader være, forklarer direktøren.

Årlig regulering

Det er både på almindelig busdrift og flexområdet, som blandt andet er sygetransport og mindre kørsel. På flexområdet vil der formentlig være en merudgift på fem til syv millioner kroner om året.

- Det er regionen og kommunerne, der betaler driften i sidste ende. Billetpriserne bliver kun reguleret én gang om året, og det er staten, der bestemmer det. Så det ser ikke ud til, at vi kan ændre de priser, siger Carsten Hyldgaard Jensen.

quote I dag har der været én, der har købt pendlerkort, fordi han var træt af benzinpriserne

Carsten Hyldgaard, direktør, Fynbus

Han forklarer, at busvognmænd, der kører den kollektive trafik bliver reguleret én gang om måneden, mens flexvognmændene kun bliver reguleret én gang om året. 

- Men der går ikke lang tid, før vi har en merudgift, vi ikke har dækning for. Der er en hektisk aktivitet i at finde ud af, hvordan det her påvirker os, forklarer han.

Dyrt for bilejere

Listeprisen på en liter benzin hos Shell ligger torsdag på 17,39 kroner, mens dieselpriserne er 17,69 kroner. For 14 dage siden lå priserne på henholdsvis 14,79 kroner og 13,99 kroner. 

Det giver en prisstigning på 2,60 kroner for benzin og 4,30 kroner for diesel siden 24. februar.

Og selvom prisstigninger kan få store konsekvenser for Fynbus i forhold til de vognmænd, de bruger, kan de give flere kunder i bussen.

- Selvom det er på en kedelig baggrund, så vil det jo ikke gøre noget. Vi har brug for passagerer, og mange er forsvundet, fordi det er billigt at købe små biler. Men i dag har der været én, der har købt pendlerkort, fordi han var træt af benzinpriserne, siger Carsten Hyldgaard Jensen og tilføjer:

- Men jeg håber, at vi finder en løsning snart.

Oversigt

    Oversigt