Uddan dig som lastbilchauffør, så garanterer vi dig fast arbejde hos os.
Sådan lød tilbuddet til fynske ledige i september fra en af Fyns største vognmænd, Alex Andersen Ølund. En lidt alternativ rekrutteringsmetode, men den virker tilsyneladende.
- Jeg har ikke haft et stabilt arbejde siden 2007. Det har været meget rodet og forvirrende.
For nu står ti fynske ledige - efter at have hevet i rattet, blinket og bakket med lastbilerne hos Amu Fyn de seneste måneder - på tærsklen til fast arbejde.
En af dem, der huggede til på tilbuddet, fik ja-tak og en kontrakt retur fra vognmanden, er 29-årige Anders Jessen.
- Det var en fed fornemmelse. Jeg havde slet ikke troet det. Man hører jo tit om store firmaer, som lover noget, og så ikke holder det alligevel.
Han står nu - efter næsten ti år på kanten af arbejdsmarkedet - på tærsklen til fast arbejde.
- Jeg har ikke haft et stabilt arbejde siden 2007. Det har været meget rodet og forvirrende, siger Anders Jessen.
Branche mangler chauffører
Men Anders Jessen er ikke den eneste, der er godt tilfreds.
Det var Alex Andersen Ølunds HR-chef, Jens Hansen, som fandt på at omskole ledige til chauffører.
- Hvis ikke man kan få de chauffører, der er på markedet, så må man ligesom lave nogen selv, siger Jens Hansen om projektet.
For ligesom resten af transportbranchen i Danmark, så er lastbilchauffører efterhånden en mangelvare. Ifølge Dansk Industri kommer branchen i løbet af få år til at mangle op imod 2.500 chauffører.
- Vi stod og forudså, at vi ville komme til at mangle chauffører til den kommende sæson. Derfor valgte vi at prøve at omskole nogle ledige til chauffør-jobbet, siger Jens Hansen og fortsætter:
- Planen er, at når de ledige er færdige med deres omskoling her på Amu Fyn, så kommer de i praktik ude hos os og efterfølgende i ansættelse.
Ledige fra hele Fyn
Alex Andersen Ølunds omskolingsprojekt har dog ikke været uden udfordringer.
I første omgang havde vognmandsforretningen inviteret 500 ledige til åbent hus, men kun lige omkring ti ledige dukkede op. Jens Hansen var klar til at smide hele projektet.
Ifølge Dansk Industri kommer branchen i løbet af få år til at mangle op imod 2.500 chauffører.
- Desværre i første runde levede fremmødet ikke helt op til vores forventninger, men i samarbejde med Amu Fyn gik vi lidt bredere ud til de andre fynske kommuner, og så lykkedes det for alvor at rekruttere ledige til projektet.
Alex Andersen Ølund transporterer blomster. Derfor skulle firmaet bruge cirka 15 nye chauffører fra omkring 1. marts, hvor højsæsonen begynder.
Så mange ledige kunne firmaet ikke finde, men det gør ikke noget. Efter TV 2/Fyn bragte historien om Alex Andersen Ølunds rekrutteringsproblemer, druknede virksomheden nærmest i uopfordrede ansøgninger.
- Vi modtog langt over 100 ansøgninger. Og ud af dem har vi lavet aftaler med syv, som starter hos os til foråret, siger Jens Hansen.