Film med etnisk cast sælger pænt i provinsen

MGP-Missionen kan godt sælge billetter i provinsen, viser biograftallene for påsken. Det Danske Filminstitut afslog at støtte filmen, fordi film med et etnisk cast ikke kan sælge i provinsen.

60.000 solgte billetter og en plads som den tredje mest sete film i de danske biografer skaber glæder hos ASA-Film, der har produceret MGP-Missionen.

- Vi er da glade og stolte over at vi kommer ind som nummer tre, siger Henrik Møller Sørensen, der er producent hos ASA-Film.

Men selvom ASA-Film er tilfredse, så havde filmselskabet gerne set et endnu større salg.

- Af en eller anden grund er salget af biografbilletter dykket med 70 procent i påsken i år, og derfor har alle film solgt mindre end forventet, siger Henrik Møller Sørensen.

Filmen har solgt billetter i hele landet, men den er mest set i hovedstadsområdet.

- Det hænger sammen med, at der bor flest mennesker i københavns-området. Men vi kan se på tallene, at både biografgængere i Kolding, Aalborg, Aarhus og Odense har købt masser af billetter til MGP-Missionen, siger Henrik Møller Sørensen.

Målet er at sælge mindst 150.000 billetter, og det mener ASA-Film er helt realistisk.

Det Danske Filminstitut afviste at støtte filmen - i første omgang med den begrundelse - at film med et etnisk cast ikke kan sælge billetter i provinsen.

MGP-Missionen handler om Karl der flytter fra Vestjylland til København. Her hjælper han Sawson med at komme til MGP i Herning trods massiv modstand fra hendes tyrkiske familie.

FilmFyn har støttet MGP-Missionen.

Oversigt

    Oversigt