Forsker: Timemodel er et kolossalt løft af togtrafikken

Regeringens plan om en timemodel på jernbanen vil få danskerne til at droppe bil og fly, forudser forsker.

En time. Mere skal det ikke at tage at køre i tog mellem København og Odense, Odense og Aarhus samt Aarhus og Aalborg.

Sådan lyder den plan, som regeringen netop nu er ved at fremlægge, og hvis den realiseres, vil den få stor indflydelse på danskerne valg af transport fremover.

Det vurderer Per Homann Jespersen, lektor og trafikforsker på RUC, som forudser, at planen vil give et "kolossalt løft" til togtrafikken.

- Det vil blive den foretrukne rejse for dem, der i dag bruger flytrafik, og for mange af dem, der bruger bil, vil toget også blive en hurtigere løsning, siger han til Ritzau.

Han forventer, at timemodellen vil få de rejsende, der i dag vælger at taget flyet fra eksempelvis Aarhus til København, til i stedet at vælge toget.

- Man siger gerne, at hvis transporttiden kommer under tre timer, vælger de fleste passagerer toget, og så vil indenrigsflyene blive stærkt udfordret. Det har vi set i Frankrig og Spanien, hvor man har lavet højhastighedstog, påpeger forskeren.

I dag tager en togtur fra København til Aarhus cirka tre timer, mens en tur fra Hovedstaden til Aalborg nærmer sig fire en halv time.

Det er ikke meget anderledes fra rejsetiden i bil, men med en timemodel får bilisterne et hurtigere alternativ, forklarer Per Homann Jespersen.

- Hvis det tager tre timer at køre med tog fra Aalborg til København og to timer fra Aarhus, vil det for mange være betydeligt hurtigere end at rejse med bil.

- Hvis man gør det her, understreger man, at man ønsker, at trafikvæksten skal ske på jernbanen, konkluderer han.

Forskeren vurderer dog, at timemodellen først vil være en realitet i midten af næste årti.

Oversigt

    Oversigt