I det fynske folks tjeneste

Google fylder Jysk Fynske Medier med støtte

Googles nyoprettede nødhjælpsfond sender penge til 27 lokale og regionale danske medier. Godt en halv million kroner lander i det selskab, der driver Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis.

Både Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis modtager nu penge fra Googles fond. Foto: Peter Bergman

Hele 19 medier under paraplyen Jysk Fynske Medier får nu penge fra den amerikanske techgigant Googles nødhjælpsfond.

Ifølge Mediawatch kan i alt 27 danske lokale og regionale medier se frem til støtte fra den nystiftede Google-fond; Google Emergency Relief Fund.

Læs også Bech dropper fodbolden: Skal holde foredrag med konen

19 af de 27 medier hører til under Jysk Fynske Medier og tæller både Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis.

Med Google som kilde skriver Mediawatch, at der støttes med beløb "på mellem 5.000 og 30.000 dollar - med et koncernloft for titler, der er en del af samme medieselskab, på 85.000 dollar.

Med andre ord får de 19 medier under Jysk Fynske Medier godt 534.000 kroner af Google.

Jysk Fynske Medier som støttes af Google

  • Amager Bladet, Nørrebro/Nordvest Bladet, Valby/Kgs. Enghave Bladet, Vesterbro Avis, Østerbro Avis, Frederiksberg Bladet, Vanløse Bladet
  • Århus Stiftstidende
  • Dagbladet Holstebro-Struer
  • Dagbladet Ringkøbing-Skjern
  • Folkebladet Lemvig
  • Fredericia Dagblad
  • Fyens Stiftstidende
  • Fyns Amts Avis
  • Horsens Folkeblad
  • JydskeVestkysten
  • Randers Amtsavis
  • Vejle Amts Folkeblad
  • Viborg Stifts Folkeblad

Kilde: Mediawatch

Se mere

Fakta om Google Emergency Relief Fund

Google Emergency Relief Fund blev i foråret oprettet, som nødhjælpsfond til lokale og regionale medier i verden.

 

Det er især medier, som er ramt af coronakrisen og den medfølgende hårde opbremsning på annoncemarkedet.

 

Fonden opererer globalt og modtog i omegnen af 12.000 ansøgninger om støtte.

Godt 5.600 lokale og regionale medier i 115 lande har fået tildelt støtte.

 

Kilde: Google

Se mere

Får penge fra fjenden

Med støtten stikker Jysk Fynske Medier hånden ned i den pengekasse, som direktør Jesper Rosener flere gange har givet skylden for danske mediers indtjeningsproblemer.

I et interview med TV 2/Fyn sagde Jesper Rosener i september sidste år således, at de lokale mediers overlevelse afhænger af de annonceindtæger, som i stedet går til Google.

I modsætning til mediehuse som Jysk Fynske Medier producerer Google ikke eget indhold, men er i stedet en platform, der formidler andres indhold og samtidig viser blandt andet annoncer. 

- Det er direkte påvirkende i forhold til vores muligheder for at drive nærdemokrati. De penge, der går til det her, går til udlandet. Det går altså fra demokratiet - nemlig nyhedsdækningen.

Læs også Fynsk løbetalent presser legendariske løbere med ny personlig rekord

- Når annoncer forsvinder - og det gør de i en kæmpe fart lige nu, fordi de ryger ud af landet til de her techgiganter - så er der færre penge til at drive lokale og regionale nyhedsmedier. Det kan betyde, at vi er nødt til at have færre journalister og i sidste ende også færre medier, sagde Jesper Rosener dengang.

Jesper Roseners profeti om færre ansatte blev ganske kort efter til virkelighed med en varsling om nedlæggelse af 150 stillinger - heraf 55 redaktionelle stillinger.

Fakta om Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier blev skabt i 2015, hvor Jyske Medier, Fynske Medier og Syddanske Medier fusionerede. 

 

I 2016 blev Midtjyske Medier en del af koncernen og senest har Jysk Fynske Medier overtaget North Media A/S.

 

Overtagelsen af North Media A/S skete 20. april i år. Her blev Helsingør Dagblad, Lokalavisen Nordsjælland og otte københavnske ugeaviser en del af Jysk Fynske Medier, som i forvejen drev 13 dagblade og 53 ugeaviser i Jylland og på Fyn.

Se mere