I det fynske folks tjeneste

Hjemsendt igen: Seks gode råd til hjemmearbejde

Fredag lød det endnu engang fra statsministeren, at alle, der kan, opfordres til at arbejde hjemmefra. TV 2 Fyn har samlet seks gode råd til hjemmearbejde fra Danske Fysioterapeuter.

Det er for mange endnu engang tid til at starte hjemmekontoret op igen. På fredagens pressemøde opfordrede statsminister Mette Frederiksen til, at så mange som muligt arbejder hjemme fra. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Coronasmitten er endnu engang blusset op, og mens flere odenseanere de seneste to uger allerede har arbejdet hjemme fra, blev opfordringen til at sende medarbejdere hjem rullet ud til hele landet fredag.

På fredagens pressemøde gjorde statsminister Mette Frederiksen (S) det klart, at alle, der kan arbejde hjemme fra, bliver anbefalet at gøre det.

Læs også Restauratører ærgrer sig over ny lukketid: - Det er vores to bedste timer

Derfor vil mange ligesom i foråret skulle installere sig og indrette hjemmearbejdspladser i køkkener, stuer og kontorer. Selv denne artikel bliver skrevet hjemme fra ekstraværelset, hvor det bekvemmelige hæve-sænke-bord og den komfortable kontorstol er skiftet ud med et dødeligt skrivebord og en stol fra spisestuen.

Det skaber ifølge Danske Fysioterapeuter nye udfordringer for et godt arbejdsmiljø.

- Vi så i foråret, at rigtig mange fik gener af at sidde derhjemme og arbejde. Det handler dels om dårlige arbejdsstillinger, fordi man ikke har det samme udstyr derhjemme. Dels om, at man får bevæget sig mindre, når hjemmet også er arbejdsplads, siger Tina Lambrech, formand for Danske Fysioterapeuter, i en pressemeddelelse.

Seks ud af ti fik smerter

Erfaringer fra forårets nedlukning viser, at seks ud af ti oplevede fysiske smerter ved at arbejde fra hjemmekontoret. Det viser en undersøgelse Dansk Magisterforening har lavet.

Læs også Restauratører ærgrer sig over ny lukketid: - Det er vores to bedste timer

Af den grund er det særlig vigtigt at få indrettet sig korrekt fra starten.

- Ingen af os ved, hvor længe det her varer, så man kan lige så godt få indrettet sig ordentligt fra starten, fortæller Tina Lambrecht.

Seks gode råd

1.       Skift arbejdsstilling

Fysioterapeuter siger tit, at "den bedste stilling er den næste". Pointen er, at der ikke findes én god arbejdsstilling, men det er vigtigt, at man skifter stilling løbende. Overvej for eksempel, om du indimellem kan stå op og arbejde.
 

2.       Aktive pauser

Hold dine pauser væk fra skærmen. Sæt vasketøjet over eller gå en tur med hunden i frokostpausen.

 

3.       Gå tur med telefonen
Rigtig mange af os kommer til at bruge mobiltelefonen hjemmefra. Fordelen er, at vi kan gå rundt, mens vi taler i telefon. Gør det til en vane.

 

4.       Snak med kollegaer

Man mister hurtigt følingen med kollegaerne, når man ikke mødes ved kaffemaskinen. Det er okay at ringe bare for at høre, hvad der foregår.

 

5.       Tag kontorstolen med hjem

Ingen ved, hvor længe vi skal arbejde hjemme. Så tal med din chef om at låne udstyr med hjem. Indret dig ordentligt med en god stol og få skærmen op i øjenhøjde. Husk også, at få fat i et eksternt tastatur, så du ikke skal sidde bøjet over skærmen.

 

6.       Planlæg din dag

Tiden flyder let ud, når man mister sine faste holdepunkter. Planlæg, hvornår du gør hvad og husk at holde frokost.