Høje brændstofpriser får bilister til at ændre vaner

De højebrændstofpriser får ikke betydning for erhvervskørslen, men det rammer de private bilister, som kan blive nødt til at ændre vaner.

Da Frank Weie før jul fyldte tanken op på sin arbejdsbil, kostede det cirka 800 kroner. I sidste uge kunne han fylde tanken op for omkring 1.000 kroner, og torsdag måtte han af med 1.200 kroner for 77 liter benzin til varevognen.

- For mit arbejdsvedkommende betyder det ikke noget, men privat er det blevet meget dyrere, siger Frank Weie, der arbejder som kørende tekniker.

Priserne på brændstof er steget voldsomt siden krigen i Ukraine brød ud for 14 dage siden, og det har konsekvenser for dem, der bruger mange timer i bilen.

- Det betyder rigtig meget, fordi en stor del af vores arbejde ligger på landevejene, og vi bruger rigtig meget brændstof i forvejen, så de her kraftige prisstigninger gør, at vi skal ud og hæve priserne ved kunderne, siger Lasse Ødum, der ejer et vognmandsfirma i Randers.

Går ud over forbrugeren

Da krigen brød ud den 24. februar, var Shells listepris (dagsprisen udregnet efter de internationale markedsvilkår, red.) på benzin 14,79 kroner og diesel kostede 13,39 kroner. Torsdag hedder listeprisen henholdsvis 17,39 kroner og 17,69 kroner. Det er en prisstigning på 2,60 kroner for benzin og 4,30 kroner for diesel.

quote Det får jo indflydelse på vores kunder og direkte på forbrugeren efterfølgende, så det er op ad bakke lige nu

Lasse Ødum, ejer af vognmandsfirma

- Det får jo indflydelse på vores kunder og direkte på forbrugeren efterfølgende, så det er op ad bakke lige nu, siger Lasse Ødum.

I sidste ende betyder det, at det ikke kun er brændstoffet, der bliver dyrere, men også de varer vi køber i butikkerne.

Positiv bagside

Selvom Frank Weie er nødt til at fylde tanken op på sin arbejdsbil uanset benzinprisen, mener han alligevel, at de stigende priser godt kan få betydning for, hvor meget han bruger sin bil privat.

Hvor han før plejede at tage bilen 500 meter til det nærmeste supermarked, regner han nu med, at han vil begynde at gå i stedet for. Og omstillingen bliver ikke svær.

- Lige så snart det begynder at presse på økonomien, er man meget mere motiveret til at ændre vaner, siger Frank Weie.

Helt så motiveret er Palle H. Jensen, der også kører meget i forbindelse med sit arbejde som kontorleder, dog ikke, men han erkender, at de høje brændstofpriser godt kan have en positiv bagside.

- Nu er vores behov jo ikke anderledes, men det er da klart, at ved de små ture vil man måske overveje at tage cyklen i stedet for. Det er jo også sundere, siger han. 

Oversigt

    Oversigt