Lækket rapport: Fire fynske værfter i spil til at bygge 55 nye krigsskibe

En lækket rapport afslører, at over halvdelen af skibsværfter, som er kvalificerede til at bygge militære skibe, ligger på Fyn.

Kommende skibe til den danske flåde skal helst blive til i Danmark.

Derfor blev Nationalt Partnerskab for det maritime område tilbage i 2022 bedt om at undersøge for Forsvarsministeriet, hvorvidt Danmark kan designe, producere, udruste og vedligeholde krigsskibe selv. 

Svaret i et lækket udkast til rapporten lyder, at det kan Danmark godt, men at faciliteterne endnu ikke eksisterer til byggeri af store skibe, skriver TV 2.

I rapporten bliver Fyn dog fremhævet som stedet, hvor det med de rette investeringer kan sikre tilblivelsen af store og små skibe til militært brug.

Stort værft og revolutionerende robotter

Blandt tre værfter på landsplan er Fayard i Munkebo nævnt som et værft med potentiale for at bygge store skibe. Foreløbigt er der konkrete planer om at bygge nye, store patruljeskibe, man andre store militære skibe ventes at komme til over de næste 20 år.

Fayard bygger dog ikke nye skibe i øjeblikket, men danske fregatter er tidligere bygget på Lindø, hvor der er dokke og kraner til formålet.

I dag beskæftiger Fayard sig med vedligeholdelse og ombygning af større skibe.

Ifølge den lækkede rapport er der dog ingen værfter på dansk grund, som kan bygge de store skibe lige nu. Det vil kræve en investering i produktionsfaciliteter. Især de store stålskrog bliver en udfordring at lave i Danmark.

Et nyt testcenter for produktion af store stålkonstruktioner er dog på vej på Lindø, hvor svejserobotter skal bruges til at lave konstruktionerne.

På Fayard i Lindø vurderes det, at der er plads til at bygge større krigsskibe. Værftet har ingen kommentarer.
På Fayard i Lindø vurderes det, at der er plads til at bygge større krigsskibe. Værftet har ingen kommentarer.
Foto: Erik Luntang/Ritzau Scanpix

Testcentret, som blandt andre SDU står bag, vurderes i rapporten at være afgørende for at Danmark inden for en kort årrække kan lave disse konstruktioner selv og samtidig løse rekrutteringsudfordringen.

- Det lyder bestemt positivt, at de danske politikere vil bygge fremtidens skibe til Forsvaret her i Danmark, og dermed støtte op om vores industri og fokusere på vores arbejdspladser i dag og i fremtiden samt inddragelse af værftsindustrien med de eksisterende erfaringer og kompetencer, siger administrerende direktør Thomas Andersen til TV 2 Fyn.

For nuværende vil værftet ikke fortælle om det har tænkt sig at byde ind på konkrete opgaver, men oplyser at det følger udviklingen med interesse.

Ærø ligger lunt i svinget

Tre sydfynske værfter bliver i rapporten til Forsvarsministeriet nævnt blandt de fire danske værfter, som kan producere de mindre militære skibe. Her er der tale om Søby Værft, Faaborg Værft og Assens Skibsværft.

I Søby på Ærø melder man sig allerede nu klar til at varetage både produktion af militærskibe og delkomponenter til de store skibe.

- Vi har jo bygget alle marinehjemmeværnets patruljeskibe og har stadig ekspertisen her på Ærø til at nybygge skibe. I dag bygger vi blandt andet færger, fortæller administrerende direktør Tejs Beltov.

I Søby kan de sagtens varetage produktionen af mindre fartøjer, oplyser værftets direktør.
I Søby kan de sagtens varetage produktionen af mindre fartøjer, oplyser værftets direktør.
Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Han peger dog på, at udfordringen bliver at bygge skroget. Her har værftet dog gode udenlandske forbindelser, som kan komme til Danmark og udføre arbejdet. Værftet er også med i SDU's projekt om at få robotter til at bygge store stålkonstruktioner.

- Hvis forsvaret skal bruge 40 mindre fartøjer over de næste 20 år, vil vi sagtens kunne producere dem alle i Søby. Patruljeskibene, som er på tegnebrættet, i øjeblikket er dog for store til os, men her vil vi også kunne bidrage med at bygge komponenter, der samles på et andet værft, fortæller direktøren.

Ærø Værft er i øjeblikket det eneste af de fire værfter, som kan producere de mindre militære skibe, som tager imod nye ordrer på nybyggeri, står der i rapporten.

Flådeplan på vej

Politisk er der ifølge TV 2 bred enighed om, at en stor del af Søværnets skibe for længst har overskredet udløbsdatoen. De fire inspektionsskibe, der sejler i Nordatlanten og Grønland er over 30 år gamle og tilbringer stadig mere tid på reparationsværft.

Over de næste 20 år ventes der at blive brug for 55 nye skibe i forsvaret. Blandt andet patruljeskibe som dette.
Over de næste 20 år ventes der at blive brug for 55 nye skibe i forsvaret. Blandt andet patruljeskibe som dette.
Foto: OMT/Illustration


Miljøskibene er endnu ældre, og de fem mindre patruljeskibe af Diana-klassen er ubevæbnede og ikke i stand til at imødegå truslen fra russiske skibe i Østersøen.

Derfor lægger regeringen op til, at der til efteråret skal vedtages en langsigtet flådeplan for udskiftning af Søværnets skibe for op mod 40 milliarder kroner.

Ifølge forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) skal planen bygge på rapporten fra det maritime partnerskab. Den bliver fremlagt i sin endelige form på et pressemøde i morgen med tre ministre, Dansk Industri, Dansk Metal og en stribe andre topchefer, som vil modtage pressen ved museumsskibet Peder Skram i København, skriver TV 2.

Oversigt

    Oversigt