Søndag skulle drømme tage højder, når et team for første gang skulle teste tre hovedfaldskærme på én gang i luftrummet over HCA Airport i Beldringe.
Men det blev desværre ikke til noget alligevel.
Det fly, som skulle transportere teamet op i højderne lækkede olie. Det opdagede piloten, da han kom ud til flyet.
- Det er noget hø. Og det er desværre en del af det her miljø, når man springer faldskærm, siger en skuffede Mads Stenfatt, som er Parachute Lead og den ene ud af tre astronaut-aspiranter til TV 2 /Fyn.
Den test, der skulle have fundet sted søndag, er en ganske afgørende test på vejen mod drømmen om at sende verdens første amatør-astronaut ud i rummet.
Mads Stenfatt havde håbet på, at utætheden kunne laves, så der kunne flyves senere søndag. Men det var ikke tilfældet.
- Piloten vurderede, at det ikke kunne laves på stedet. Derfor skal der nu en tekniker ud i løbet af næste uge, som skal finde utætheden og lave den, siger han.
Astronaut-aspiranten håber på, at kunne gennemføre faldskærmstesten i næsten weekend, men det kræver både tæt fly og godt vejr, fortæller han.
Testen af faldskærmene handler i sidste ende om forskellen på liv eller død, lyder det.
- Det her er et enormt vigtigt skridt i vores udviklingsarbejde hen imod opsendingen af den bemandede rumkapsel med raketten Spica, som er selve hovedmissionen i Copenhagen Suborbitals, siger Mads Stenfatt, som er Parachute Lead og den ene ud af tre astronaut-aspiranter.
Testet flere gange i Beldringe
Copenhagen Suborbitals har flere gange tidligere brugt lufthavnen i Beldringe til test af faldskærme. Men det er altså første gang at tre faldskærme skal testes på samme tid.
Mads Stenfatt er til daglig prisanalytiker i Danske Bank. Han har brugt sin fritid på sammen med resten af teamet at træne i både vindturbiner og lade sig kaste ud fra fly.
Han har viklet 768 meter faldskærmsline ud og ind et utal af gange derhjemme på sit eget stuegulv, splejset 192 øjer på de i alt 96 liner og dobbelttjekket alt fra luftindtag til kalibrering af udstyr til tidstagning. Målet er at optimere og korrigere faldskærmssystemerne, skriver Copenhagen Suborbitals i pressemeddelelse.
- Vi har blandt andet designet et system, der kan koble den normale faldskærmsrig til de tre hovedfaldskærme. Det giver også en anden gevinst - nemlig muligheden for at montere flere kameraer, så vi bedre kan dokumentere begivenhederne, fortæller Mads Stenfatt.