Ina i kørestol prøver letbanen for første gang: - Det er angstfremkaldende

Ina Eliasen havde sin første tur med letbanetoget i Odense torsdag. Hun syntes, det var en lidt blandet fornøjelse for en kørestolsbruger.

Letbanen i Odense har kørt på skinnerne med passagerer i seks, snart syv dage, siden dørene blev åbnet for offentligheden den 28. maj. 

Derfor satte TV 2 Fyn Ina Eliasen i stævne torsdag for at se og høre hendes oplevelse af at køre med byens nye transportmiddel. Hun er kørestolsbruger og formand for Dansk Handicap Forbund i Odense.

- Det skal være tilgængeligt, det skal være nemt at komme til og fra. Der skal være mulighed for støtte, siger hun, da vi møder hende på perronen og tilføjer:

- Først og fremmest sådan, at der er niveaufri adgang. Det er det allervigtigste. En kørestol eller en rollator kan ikke lige komme et trin op. 

Ina Eliasen kunne lige akkurat finde plads i toget.
Ina Eliasen kunne lige akkurat finde plads i toget.
Foto: Morten Albek

Da et letbanetog glider ind på perronen, gør Ina Eliasen sig klar til at trille ombord. Men det går ikke helt så problemfrit, som hun havde håbet. 

- Jeg synes, det var meget ubehageligt, den der niveaufrihed på op til fem centimeter, det var altså meget mere. Det gav et ordentligt hop for at komme herind. Først så standsede hjulene helt, og så måtte jeg give ekstra gas i stolen, og så kom jeg ind med et ordentligt hop. Det er altså noget, der gør ondt i ryggen med de hop der. 

- Så jeg skal forhåbentligt ikke alt for mange gange op og ned. Det er absolut et minus der, konstaterer Ina Eliasen.

Fine tog, men håndtagene mangler

Da toget kører af sted, sidder Ina Eliasen i sin kørestol og observerer pladsen og de fornødenheder, der er rare at have, når man har et handicap. 

- Jeg synes, det ser rigtig fint ud herinde i toget, men hvor kan jeg holde fast, spørger hun og peger hen på den ræling, der er ved dørene, og som ikke er tilgængelig for hende på netop denne tur, hvor toget er godt fyldt med passagerer. 

Ina Eliasen er kørestolsbruger og havde torsdag sin første tur med Odenses nye letbane.
Fotograf: Morten Albek

Og lige præcis manglen på håndtagene til at tage fat i får nervøsiteten til at ramme Ina Eliasen.

- Det er da angstfremkaldende, for jeg kan jo risikere at komme ud af kørestolen, hvis der kommer en hård opbremsning. 

Overordnet synes Ina Eliasen, at oplevelsen i letbanetoget siddende i kørestol var en lidt blandet fornøjelse.

- Det var bogstaveligt talt en rystende oplevelse, jeg sidder midt i det hele og bliver rystet, fordi der ikke er nogle steder, jeg kan gribe fat. Jeg skal helt ud til døren før der er et håndtag. Jeg kan ikke sidde midt i, siger hun og fortsætter:

- At der var plads til en kørestol, for der var mange passagerer, og jeg kunne kun holde midt i det hele. Der kan man altså ikke sidde som kørestolsbruger.

Arbejder på forbedringer

Direktøren for Odense Letbane, Dan Ravn, møder vi for at høre, hvordan han ser på nogle af Ina Eliasens oplevelser. Han siger som det første, at han er ked af, hvis hun har haft en dårlig oplevelse. 

- Jeg synes vi har gjort rigtig meget ud af at involvere en gruppe, som vi har haft til at arbejde med det her. Men jeg tænker, at der også er noget tilvænning, og så vil vi selvfølgelig gerne kigge nærmere på, hvad det er, hun har oplevet. 

Dan Ravn tilføjer, at selskabet har gjort sig mange overvejelser om tilgængeligheden for netop personer med handicap og gangbesvær.

- Der er gjort plads til det, vi har lavet nogle store flex-rum, for at der gerne skulle være rigtig god plads -  både til cykler og kørestole. 

Han påpeger, at der er rum særligt egnet til cykler og andet, og her appellerer Dan Ravn til at øvrige passagerer giver plads, så alle kan være med i toget. 

Armene skulle gøres lange for, at Ina Eliasen kunne få noget at holde i i det fyldte letbanetog.
Armene skulle gøres lange for, at Ina Eliasen kunne få noget at holde i i det fyldte letbanetog.
Foto: Morten Albek

Og så er der håndtagene.

Mange har skrevet til os på TV 2 Fyn og nævnt, at de synes, de har svært ved at nå de håndtag, der er. Og kigger man på letbanen i Aarhus, er der mange flere håndtag, end der er i Odense. Hvorfor er det sådan? 

- Vi har været i drift i under en uge nu, så der kommer rigtig mange oplevelser og vi har jo ikke kørt med passagerer før nu. Og der kommer mange meldinger og det er selvfølgelig noget af det, vi vil tage med. 

Er håndtagene så noget I gør noget ved?

- Som sagt, så bliver vi nødt til at se på meldinger først, vi har ikke været i drift i en uge endnu, så hvis det er et behov, der er oplevet derude, så er det jo i givet fald også noget vi vil gøre noget ved, siger Dan Ravn.