Narkosalg, våben og vold. Det er noget af det, banderne er særdeles kendt for. Og så er de samtidig dyre for kommunerne - særligt Odense.
TV 2 Fyn kan nu fortælle, at Specialenheden i Odense Kommune, som udelukkende beskæftiger sig med bandekriminelle, har brugt 120 millioner kroner mellem 2009 og 2023 på i alt ti familier. To af familierne alene har kostet 58,4 millioner kroner. Det viser en ny analyse, som Beskæftigelses- og socialforvaltningen har foretaget.
Tidligere har TV 2 Fyn kunnet fortælle, at kommunen har haft udgifter for knap en kvart milliard på i alt otte familier under Center for Familie og Unge og Specialenheden, der er oprettet specielt til arbejdet med bandemedlemmer.
Her var der tale om udsatte og kriminelle familier, men ikke med sikkerhed banderelateret alene.
Og tallene får Christoffer Lilleholt, der er beskæftigelses- og socialrådmand helt op af stolen.
- Jeg synes, det er sygt, at nogle mennesker, der undergraver samfundet med organiseret kriminalitet hver dag, kan tømme kommunekassen for indsatser. De folk her skaber et dårligt liv for rigtig mange mennesker gennem stoffer med vold og våben, og samtidig får de rigtig mange penge af kommunen, siger han.
Derfor foreslår Christoffer Lilleholt, at det i langt højere grad skal være muligt at dele viden om de kriminelle.
- Jeg ser gerne, at de her mennesker, som begår så grov kriminalitet, bliver taget hånd om. Vi skal frit kunne dele alle informationer om dem på tværs af kommuner, politi, skat og forsikringsselskaber, så vi med det samme kan slå ned, når noget stikker ud, siger han og tilføjer:
- Lige nu ser vi kun brudstykker af de her menneskers liv, men med mere information kan vi se langt mere og reagere hurtigere.
Nationale klynger bør have ansvaret
Rådmanden og et enigt social- og beskæftigelsesudvalg i Odense Kommune er glade for, at flere og flere kommuner nu melder sig ind i kampen mod banderne på Fyn.
Senest er Nordfyns Kommune er indtrådt i samarbejdet, hvor Odense Kommune har rakt ud til de andre fynske kommuner, fordi de oplever, at bandemedlemmer og kriminelle med tilknytning til bandemiljøerne flytter deres bopælsadresser til andre fynske kommuner for at slippe for kommunens beskæftigelsesindsats.
Men Christoffer Lilleholt er bange for, at de bandekriminelle formår at finde nye måder at gå under radaren i de mindre kommuner, hvis ikke indsatsen virkelig prioriteres.
- Hvis vi sikrer en indsats, hvor der er én kommune i hver region, der får ansvaret for de her bandekriminelle på tværs af regionen og dermed tager ansvaret for at lave 37 timers aktivering af dem, der er på offentlige ydelser og samtidig frit kan dele informationer, så har vi et helt andet spillerum for at dæmme op for de her kriminelle.
Kriminelle koster kassen
Netop situationen i Odense Kommune har fået flere folketingsmedlemmer til at interessere sig for området.
Senest har Peter Skaarup fra Danmarksdemokraterne bedt justitsminister Peter Hummelgaard (S) redegøre for, hvor meget kriminelle familier i Odense Kommune årligt koster det offentlige, samt redegøre for, hvor mange kriminelle familier, der er sigtet og dømt i Odense mellem 2022 og 2024. Det har justitsministeren endnu ikke svaret på.
Torsdag er justitsministeren og integrationsminister Kaare Dybvad kaldt i samråd af retsudvalget om kriminelle familieklaner, og hvorfor regeringen ikke har kortlagt disse. Derudover vil udvalget også gerne have svar på, hvilke initiativer regeringen har planer om at tage i brug for at håndtere familierne.
Socialdemokratiets retsordfører Bjørn Brandenborg ser på tallene fra Odense Kommune med stor alvor, men understreger også, at der allerede er gang i arbejdet mod banderne i de respektive kommuner.
- Det er fuldstændigt vanvittige tal, vi ser. I den bandepakke, vi arbejder på lige nu, der giver vi flere beføjelser til politiet, og så handler det om at få brudt de her fødekæder. Vi skal kunne sætte tidligere ind overfor de her familier, siger han og tilføjer:
- Jeg synes dog, at det vil være lige i overkanten, hvis vi skal udpege enkelte kommuner i hver region til at løfte bandeopgaverne på tværs af kommunerne.