Snydt af kartel: Odense Kommune sagsøger lastbilgiganter for over 50 millioner kroner

Mere end 50 tunge lastbiler indkøbt til overpris af Odense Renovation får nu Odense Kommune til at sagsøge en række lastbilsgiganter i Europa.

Ulovlig karteldannelse har muligvis kostet skatteborgerne i Odense mere end 50 millioner kroner.

Det mener Odense Kommune, der sammen med Aarhus og København Kommune, nu sagsøger lastbilproducenterne MAN, Volvo/Renault, Iveco, DAF, Mercedes-Benz og Scania for samlet næsten 185 millioner kroner.

Søgsmålet kommer efter, at Odense Renovation i perioden fra 1997 til 2011 indkøbte omkring 50 lastbiler med en vægt på over seks tons fra de europæiske lastbilsproducenter. 

Køretøjerne blev blandt andet brugt til at flytte affaldscontainere samt kørsel med miljøfarligt affald i Odense.

Men nu mener kommunen, at prisen for lastbilerne ulovligt var sat alt for højt.

- Der er tale om direkte tab ved indkøb af lastbilerne, og indirekte tab til køb af tjenesteydelser i forbindelse med lastbilerne. Samlet løber vores krav op i et tocifret millionbeløb, siger Thomas B. Jørgensen, der er administrerende direktør i Odense Renovation.

Aftale om priser om miljø

Ifølge EU-kommissionen betalte Odense Kommune og en række andre kunder overpris for lastbilerne, fordi producenterne var gået sammen i et ulovligt kartel og havde lavet aftale om at forhøje priserne i fællesskab. 

Lastbilsproducenterne, der sad på omkring 90 procent af markedet, forsinkede samtidig miljøteknologi, der skulle nedbringe udledningen af sundhedsskadelige stoffer.

Under ledelse af den danske konkurrencekommissær Margrethe Vestager (RV), blev lastbilproducenterne i 2017 dømt for ulovlig karteldannelse. EU-kommissionen idømte medlemmerne af kartellet en gigantbøde på i alt 28,4 milliarder kroner og opfordrede samtidig kunderne hos lastbilsproducenterne til at anlægge søgsmål mod kartellet for at få deres tabte penge tilbage.

Hvad er et kartel?

- I stedet for at have aftalt priser, burde disse producenter have konkurreret mod hinanden. Også når det kommer til forbedringer af miljøet, skrev Margrethe Vestager i en pressemeddelelse i 2017.

Københavns Kommune har opgjort deres tab til 75,5 millioner kroner, mens tabet i Odense ifølge TV 2 Fyns oplysninger er opgjort til over 50 millioner kroner.

Trine Høj Andersen, der er chefjurist i Teknik- og Miljøforvaltningen i København, oplyser til TV 2 Lorry, at sagen i øjeblikket kører ved Sø- og Handelsretten.

Odense Kommunes økonomiudvalg drøfter onsdag søgsmålet som en lukket sag på dagsordenen.

Lastbilsfirmaer klar til kamp

Sagen mod lastbilsproducenterne er meget omfattende og kan trække ud i årevis. Kommunerne skal nemlig dokumentere alle de tab, de har lidt for mellem 11 og 25 år siden. 

I Københavns Kommune bliver opgaven i et notat beskrevet som både kompleks og særdeles omfangsrig.

Samtidig kæmper lastbilproducenterne med næb og klør for ikke at tabe sagen. Ifølge notatet fra Københavns Kommune har ”karteldeltagerne bestridt stort set alle forhold, fra formalitetsindsigelser om opfyldelse af retsplejelovens bestemmelser til indsigelser vedrørende sagsøgergruppens dokumentation for tab.”

Ifølge et notat fra Aarhus Kommune ventes der først at falde dom i sagen i 2024 eller 2025.

TV 2 Lorry har forsøgt at få en kommentar fra de sagsøgte firmaer, men de ønsker ikke at udtale sig i sagen.

Tidligere på året var tre chefer fra fynske vejstribefirmaer i risiko for at blive idømt fængselsstraffe for karteldannelse, men efter retssagen slap de tre chefer for at ende bag tremmer.

Oversigt

    Oversigt