FDM advarer: Brug af nødspor kræver bedre trafikmoral

Ifølge Forenede Danske Motorejere skal folk køre mere hensigtsmæssigt, hvis beregningerne omkring inddragelse af nødsporet på Fyn skal holde

FDM ser inddragelsen af nødsporet som en god midlertidig løsning, mens politikerne finder penge til den fulde udbygning af motorvejen med tre spor hen over Fyn.

Men organisationen advarer om, at beregningerne for den nye motorvejsstrækning kræver en højere trafikmoral, hvis den skal holde.

quote  Sker der mindre påkørsler, så kan det hurtigt give meget stor kø, fordi der ikke er nogen steder at skubbe de forulykkede biler hen. Det vil være en vejstrækning, der vil være endnu mere følsom overfor ulykker

Torben Kudsk, Afdelingschef i FDM

 - Kører bilisterne meget tæt i de tre baner, vil det være en ekstra udfordring. Vi ser de fleste bagendekollissioner i ydertidspunkterne af myldretiden, når trafikken er ved at komme op i fart igen. Der hvor der er de store fartforskelle og trafikken pludseligt bremser op, siger Torben Kudsk, der er afdelingschef i Økonomisk Politisk Sekretariat hos FDM.

Mandag har regeringen besluttet at prioritere 231,4 millioner på at lave en løsning på Fynske Motorvej, som indebærer en inddragelse af nødsporet.

Det skal ske på strækningen fra Nr. Aaby til Odense Vest, og kommer til at fungere som et ekstra spor i myldretiden.

 

Afdelingschef Torben Kudsk fra FDM opfordrer trafikanterne til at holde bedre afstand, når nødsporet skal inddrages på Fynske Motorvej.
Afdelingschef Torben Kudsk fra FDM opfordrer trafikanterne til at holde bedre afstand, når nødsporet skal inddrages på Fynske Motorvej.
Foto: FDM

 

Flere fartsyndere

Samtidigt har politiet i år udskrevet rekordmange fartbøder og fartsynderne blæser på hastighedsbegrænsningerne.

Antallet af bødeforlæg på Fynske Motorvej er fordoblet fra 8.834 i 2015 til 17.450 bødeforlæg i 2016.

Torben Kudsk advarer særligt mod de mange mindre uheld og bagendekollisioner på Fynske Motorvej. Han ser især starten og slutningen af myldretiden som en farlig flaskehals. 

- Sker der mindre påkørsler, så kan det hurtigt give meget stor kø, fordi der ikke er nogen steder at skubbe de forulykkede biler hen. Det vil være en vejstrækning, der vil være endnu mere følsom overfor ulykker end en almindelig vejstrækning, siger Torben Kudsk, siger Torben Kudsk.

Inddragelse af nødsporet er der kun få danske erfaringer med, det gælder bland andet på Hillerød-motorvejen. Her har man gode erfaringer, men det kræver ifølge Torben Kudsk ekstra stor opmærksomhed fra trafikanterne.

Det gælder med den skiltning, der er, hvordan man signalerer, at nødsporet er åbent og hvornår det lukkes, f.ek.s i tilfælde af et havareret køretøj.

- Man skal undgå at bremse, så man aktiverer bremselyset, for så bliver der større elastik i trafikken. Kraftige opbremsninger i trafikken skal man undgå, for det er noget af det, der er med til at skabe kø, siger Torben Kudsk.

 

En stakket frist

Den 22 kilometer lange strækning mellem Nørre Aaby og Odense Vest åbnes, når der er trængsel på vejene. Til gengæld sænkes fartgrænsen til 100 kilometer i timen.

Ifølge FDM er de seneste års trafikvækst markant højere end tidligere. Foreningen skønner, at hvis trafikmængden bliver ved med at vokse, vil man stå med samme problem om nogle år.

- Hvis antallet af køretøjer på vejene bliver ved med at vokse som de har gjort de seneste ti år, så er det her en stakket frist, siger Torben Kudsk.

FDM's råd til trafikanter i nødsporet

 

Oversigt

    Oversigt