2. nov. 2021 kl. 20:46
Fotograf: TV 2 Fyn Redigering: August Sandberg

Få ladestandere i Faaborg-Midtfyn:
  • Vi er langt bagud

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Ladestandere til elbiler blev det helt store emne ved dagens ungedebat i Faaborg-Midtfyn. Kommunen er på landsplan den kommune, hvor der er færrest offentlige ladestandere til elbiler per 1000 indbygger.


Der skal være flere ladestandere til elbiler i Faaborg-Midtfyn Kommune.

I hvert fald hvis man spørger de unge, der bor i kommunen.

For ved Bemærks ungedebat ved tirsdagens valgfolkefest skulle paneldeltagerne debattere flere forskellige emner udvalgt af fynske unge - og her stod det hurtig klart, at debatten om natur og miljø ville fylde. 

Læs også: Nedtælling til valgfest i Faaborg: Redaktør ønsker debat om Slagterigrunden
Gå tilbage Del
2. nov. 2021 kl. 17:27

Nedtælling til valgfest i Faaborg: Redaktør ønsker debat om Slagterigrunden

Peter Bergman

Ældre, klima og Als-Fyn-forbindelsen bliver hovedtemaerne, når valgfolkefesten går i gang i Faaborg.


Selvom borgerne i Faaborg-Midtfyn Kommune på forhånd har peget på ældre, klima og Als-Fyn-forbindelsen som de tre vigtigste emner frem mod kommunalvalget den 16. november, så håber områderedaktør Torsten Cilleborg, Fyns Amts Avis/Fyens Stiftstidende, at der bliver smidt en varm kartoffel på debatbordet.

- Nu når vi alligevel er i Tulipbygningen, så kunne det være godt, hvis der fra publikum kom spørgsmål om, hvad der skal ske med Slagterigrunden.

De omkring 30.000 kvadratmeter på havnen har stået mere eller mindre øde hen siden slagteriet lukkede i 2016.

Hvis der skal nyt liv i området, kræver det ifølge Torsten Cilleborg en investering på et trecifret millionbeløb. Det er på niveau med fremtidens forstad i Årslev og Sdr. Nærå, hvor der pumpes 180 millioner kroner ind for at gøre området attraktiv i forhold til Odense.

- Slagterigrunden er et af de helt store uafklarede spørgsmål i Faaborg by. Og det er meget nødvendigt, at der skabes vækst i selve Faaborg, så folketallet ikke siver, siger Torsten Cilleborg.

Ellers forventer lokalredaktøren, at Als-Fyn-forbindelsen bliver dagens varme emne.

- Det er det emne, der har været størst uenighed om. Men der er begyndt at komme en underskov af skepsis, og nogen melder direkte fra til en bro.

- Det er overraskende, at SF melder fra. De stemte for, at der skulle laves en forundersøgelse. Og det er nærmest påfaldende, at Konservative også siger fra, siger Torsten Cilleborg og tilføjer:

- Jeg tror, politikerne er påvirket af den folkelige skepsis.

Program
+
Bemærk valget: 16.15-17.00

De fynske unge sætter dagsordenen, når politikerne skal debattere grønne tiltag, bedre offentlig transport og større fokus på mental sundhed.

Vært: Emilie Foxil.
Deltagere: Hans Stavnsager, Socialdemokratiet, Søren Hansen, Radikale Venstre, Søren Clemmesen, Konservative, Gert Poul Christensen, Nye Borgerlige, Lea Haahr, SF, Brynjar Örn Hafsteinsson, Kristendemokraterne, Ole Pedersen, Lokallisten FMK, Susan Radojevic, Vi lokale demokrater, Anne Møllegaard Mortensen, DF, Kristian NIelsen, Venstre, Ann-Britt Hauken, De lokalnationale, Kirsten Lundgaard, Enhedslisten.

Borgmesterduel: 17.15-17.45

Kommunens borgmesterkandidater mødes i direkte duel. Her skal kandidaterne debattere emner, som de går til valg på, og tomme løfter, bluff og blålys afsløres her.

Vært: Ane Johansen (Jysk Fynske Medier)
Deltagere: Hans Stavnsager, Socialdemokratiet, Kristian Nielsen, Venstre.

Borgerdebat: 18.45-20.00

Det er fynboerne, der sætter dagsordenen, når vi udfordrer kommunens spidskandidater på, hvad de kan blive enige om for at løse borgernes problemer. Værter: Jakob Risbro (TV2 Fyn) og Linea Marie Andersen (Jysk Fynske Medier).

Værter: Jakob Risbro (TV2 Fyn) og Palle Søby (Jysk Fynske Medier).
Deltagere: Hans Stavnsager, Socialdemokratiet, Søren Hansen, Radikale Venstre, Søren Clemmesen, Konservative, Gert Poul Christensen, Nye Borgerlige, Lea Haahr, SF, Brynjar Örn Hafsteinsson, Kristendemokraterne, Ole Pedersen, Lokallisten FMK, Susan Radojevic, Vi lokale demokrater, Anne Møllegaard Mortensen, DF, Kristian NIelsen, Venstre, Ann-Britt Hauken, De lokalnationale, Kirsten Lundgaard, Enhedslisten.
+
Solcelleparker på 15 minutter: 16.30-16.45

Den politiske debat kan til tider være svær at forstå. Vær med, når to politikere og en journalist sammen forklarer, hvorfor de egentlig er uenige om ét aktuelt, lokalt emne.

Vært: Torsten Cilleborg
Deltagere: Søren Hansen, Radikale Venstre, Lea Haahr, SF.

Fællessang: 17-17.15

Kig forbi til fællessang og anekdoter. To politikere vælger hver en sang og sætter ord på, hvad den betyder for dem.

Vært: Maria Retoft Pedersen

Musiker: Kåre Linnebjerg

Deltagere: Heide Munk, Lokallisten, “Barndommens Land”, Anna Mette Skov Borring, Radikale Venstre, “Gi’ os lyset tilbage”.

Ring om kap: 17.15-17.45

To politikere dyster om, hvem der hurtigst kan finde svarene på en række spørgsmål om kommunen. Internettet er bandlyst, og de må kun tage deres telefonbog i brug.

Fællessang: 18-18.15

Kig forbi til fællessang og anekdoter. To politikere vælger hver en sang og sætter ord på, hvad den betyder for dem.

Vært: Maria Retoft Pedersen

Musiker: Kåre Linnebjerg

Deltagere: Jack Odgaard, Dansk Folkeparti, “Det kønneste land”, Tanja Kromann, Socialdemokratiet, “Du kom med alt det der var dig”. Broen til Als på 15 minutter: 18.15-18.30.

Den politiske debat kan til tider være svær at forstå. Vær med, når to politikere og en journalist sammen forklarer, hvorfor de egentlig er uenige om ét aktuelt, lokalt emne.

Vært: Bent Warncke
Deltagere: Vibeke Schaffilizsky, Konservative, Søren Kristensen, Venstre.

Fællessang: 18.30-18.45

Kig forbi til fællessang og anekdoter. To politikere vælger hver en sang og sætter ord på, hvad den betyder for dem.

Vært: Maria Retoft Pedersen

Musiker: Kåre Linnebjerg

Deltagere: Vicky Lorenzen, SF, “Indianer”, Thomas Ingemansen, Konservative, “Den danske sang er en ung blond pige”. Den ultrasvære quiz: 19-19.30.

Er du mere til quiz end valgdebat? Test din lokale paratviden mod to politikere, venner og familie.

Deltagere:
+
Ølkassen 16.15-17.10

Kig forbi og se, hvem der har noget på hjerte lige nu. Alle kan få fem minutter på ølkassen til at fortælle, hvad de mener. Har du selv noget, du vil sige?

7-9-13: 17.15-18.00

Mød de ukendte kandidater, som står langt nede på listen. Dem du ellers aldrig møder på tv eller i avisen. Hvad står de for? Og er de mon heldige nok til at blive valgt ind? Vær med, når vært Rikke Mathiassen interviewer og tester deres held.

Ølkassen 18.05-18.45

Kig forbi og se, hvem der har noget på hjerte lige nu. Alle kan få fem minutter på ølkassen til at fortælle, hvad de mener. Har du selv noget, du vil sige?
+
Pimp en valgplakat
Lav kastanjedyr
Farvelæg en tegning


Valgfolkefesterne er for alle kommunens borgere. Også de små. I børnehjørnet kan børnene give sig i kast med at dekorere og designe kandidaternes valgplakater, tegne og lege.
+
Politiske partier og lokale lister ser frem til at møde dig.

Deltagere: Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Enhedslisten, Lokallisten FMK, SF, Dansk Folkeparti, Vi Lokale Demokrater, Nye Borgerlige, Det Konservative, Venstre

Her kan I få en snak om de emner, som ligger dig på sinde, og du kan udfordre dine repræsentanter i byrådet og kommunalbestyrelsen, inden de skal kæmpe for din stemme på valgdagen.
+
- Arrangørernes stande
- Fyns Amts Avis
- Den Fynske Redaktion / TV 2 Fyn
+
- Politiske gæstebartendere

Valgfolkefesten er et festligt politisk arrangement, og derfor skal der også være lidt vådt til ganen. Og når du så alligevel er i baren, har du mulighed for at sludre med kommunens kandidater, som i løbet af valgfolkefesten er gæstebartendere og skænker dine drikkevarer.
+
Lokale fødevareproducenter

De fynske råvarer er helt i top. Smag selv! Kig forbi de lokale fødevareproducenter og smag på de lækre sager, som du selvfølgelig kan købe med hjem.

Deltagere:

I en rundspørge lavet af Bemærk har cirka 60 procent af Faaborg-Midtfyns unge, der er blevet udspurgt, givet udtryk for, at debatten om natur og miljø er det vigtigste emne op til kommunalvalget.

Og det er måske heller ikke så mærkeligt, at det står højt på de unges dagsorden, for Faaborg-Midtfyn Kommune er den kommune på landsplan, hvor der er færrest offentlige ladestandere til elbiler per 1.000 indbygger. I alt er der 0,04 ladestandere per 1.000 indbyggere, hvilket er væsentligt lavere end landsgennemsnittet på 0,7. Det er ikke godt nok, hvis man spørger Søren Hansen fra Radikale Venstre, der var en del af dagens debatpanel. 

- Vi er langt bagud i point, når det kommer til ladestandere I Faaborg-Midtfyn Kommune. Vi har virkelig brug for, at der bliver opstillet flere offentlig tilgængelige ladestandere. Jeg tror ikke, at markedet kan klare det alene, siger Søren Hansen. 

Kristian Jensen fra Venstre fulgte efterfølgende op.

- Jeg tror, at udrulningen af elbiler kommer til at gå hurtigt. Så inden vi er færdige, og vi ender med at få lov, der kører markedet det selv, siger han.

Dagens paneldeltagere var ikke i tvivl om væsentligheden om problematikken. Spørgsmålet om ladestandere til elbiler bliver et emne, som kommer til at fylde i kommunen for fremtiden. 

Lovgivning står i vejen

Den nuværende lovgivning spænder imidlertid ben for, at kommunen selv kan skride til værks. Som det ser ud lige nu, har kommuner ikke hjemmel til at medfinansiere offentligt tilgængelig ladeinfrastruktur. 

Læs også: Kære politikere, bekend kulør: Sydfynsk borgerforening imod bro til Als
Gå tilbage Del
2. nov. 2021 kl. 16:08

Kære politikere, bekend kulør: Sydfynsk borgerforening imod bro til Als

Sydfynsk borgerforening fører massiv kampagne for at gøre spørgsmålet om en bro til Als til et valgtema i Faaborg-Midtfyn. Men løbet er kørt, lyder det fra politikere på Christiansborg.


Debatten om en bro mellem Fyn og Als raser i Faaborg-Midtfyns Valgkamp. Det skyldes ikke mindst den sydfynske borgerforening Sydfyns Fremtid, som er imod planerne om en bro mellem Fyn og Als.

Foreningen fører massiv kampagne på sociale medier for at få kandidaterne til Faaborg-Midtfyns kommunalbestyrelse til at bekende kulør. Om de er for eller imod broprojektet.

“Alt det her snak foregår i vækstens hellige navn. Men hvornår stopper det så? Hvad er så det næste, der skal på bordet? Er det en bro til Ærø?”

— Thomas Lundsfryd, bestyrelsesmedlem, Sydfyns Fremtid

Især Horne kommer til at lide, hvis broprojektet bliver virkelighed, mener Thomas Lundsfryd, der er bestyrelsesmedlem i Sydfyns Fremtid.

- Det kommer til at ødelægge vores natur hernede. Vejen ud til broen kommer til at gennemskære Horneland i to, siger Thomas Lundsfryd.

Beregninger fra Vejdirektoratet vurderer, at 17.000 biler i døgnet vil benytte en eventuel bro mellem Als og Fyn. Thomas Lundsfryd frygter trafikstigningen.

- Det kommer til at få en kæmpe indvirkning. Både i form af partikelforurening og støjforurening, siger han.

- Vi er ved at sygne helt hen

På den anden side står Foreningen Als-Fyn Broen, der i årevis har arbejdet for at forbinde de to landsdele.

- Hvis man kan få iltet området, så kommer der dynamik igen i Syddanmark. Vi er ved at sygne helt hen, siger formand Inge Dahl, mens hun peger på et kort, hvor en stiplet linje viser, hvor en fast forbindelse mellem Bøjden og Fynshav kunne ligge.

For Inge Dahl er en fast forbindelse et spørgsmål om pinedød nødvendig regional udvikling.

- Man kan ikke få familier til at flytte ned til kysten, hvis ikke der er noget at arbejde med. Når jeg håber, vi får forbindelsen, så kunne man jo tage over og arbejde på den anden side. Der er masse spændende virksomheder, siger Inge Dahl. 

“Hvis man kan få iltet området, så kommer der dynamik igen i Syddanmark. Vi er ved at sygne helt hen”

— Inge Dahl, formand, Foreningen Als-Fyn Broen

Delte meninger i Horne

I Hornes lokale Spar-butik er meningerne også delte.

Jeg er nok lidt for. Jeg synes, der trænger til at komme lidt mere nede i den her ende af Fyn, siger Lisbeth Bächer Skovbjerg, som bor i Faaborg men kommer fra Horne.

Men hun er lodret uening med efterskolelæreren Ditte Suder.

- Jeg er meget imod en bro. Det vil ødelægge byen og naturen. og så ville vejen til broen komme til at ligge lige uden for mit hus. Det er jeg slet ikke interesseret i, siger Ditte Suder. 

Michael Jørgensen er ledig, og han kan ikke se sig fri for, at en fast forbindelse til Als kunne give ham nye jobmuligheder. 

Og så er der Helle Jacobsen. Rengøringsassistenten fra Horne med et ben i hver lejr. 

- Jeg har en datter i Flensborg, og vi tager færgen rigtig tit. Men jeg kan godt se, at en bro ville ødelægge hele Horneland, siger Helle Jacobsen.

For Ditte Suder er spørgsmålet afgørende for, hvor hun sætter sit kryds den 16. november.

- Helt afgjort. Jeg skal ind og se, hvilke kandidater, der vil gå imod en bro.

Christiansborg: Det er vores beslutning

Men selvom debatten raser i den kommunale valgkamp, så er beslutningen i bund og grund op til Folketingets politikere nu. 

“En fast forbindelse vil binde Fyn og det sydlige Jylland sammen på en helt ny måde. Det vil skabe et helt nyt arbejdsmarked”

— Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører, Venstre

I juni satte Folketinget 20 millioner kroner af til en forundersøgelse af det godt 20 milliarder kroner dyre broprojekt. 

Flere af Folketingets transportordførere bekræfter, at løbet er kørt for, at en ny kommunalbestyrelse i Faaborg-Midtfyn kan stoppe en eventuel bro.

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen ser store muligheder:

- Jamen en fast forbindelse vil binde Fyn og det sydlige Jylland sammen på en helt ny måde. Det vil skabe et helt nyt arbejdsmarked, siger han.

Kan et enkelt byråd få indflydelse på, om I gennemfører en bro herinde på Christiansborg eller ej?

- Nej, lyder svaret fra Venstremanden.

Lige så lidt indflydelse får kommunalbestyrelsen hos Socialdemokraterne.

- En fast forbindelse skal forundersøges godt. Og forhåbentligt kan vi også få truffet en god beslutning om det. Det er noget, der kører på skinner på Christiansborg, siger Thomas Jensen, Socialdemokraternes transportordfører.

Anderledes lyder det hos Radikale. Her vil en enig kommunalbestyrelse mod en bro alligevel gøre indtryk.

- Hvis de kom og sagde, at her har vi altså et flertal, der ikke ønsker en forbindelse, så vil det da veje meget tungt i mine overvejelser, siger transportordfører Rasmus Helveg.

Hurtigfærge - nejtak

Så hvorfor fremturer Sydfyns Fremtid nu, når kommunalpolitikerne alligevel ikke har nogen reel indflydelse?

- Kommunalpolitikerne har jo kontakter. Og Hans Stavnsager har jo været ude og siger, at han forventer at blive hørt, når forundersøgelsen er klar, siger Thomas Lundsfryd.

Ifølge planen er forundersøgelsen klar i senest 2024. 

Imellemtiden har dilemmaet fået Helle Jacobsen med datteren i Flensborg til at tænke.

- Hvis nu vi fik en hurtigfærge. Det tror jeg ville løse problemet, siger hun. 

Men den går ikke. I hvert fald ikke hos broforeningens Inge Dahl.

- Det tror jeg ikke er nok. Ikke hvis vi skal have rykket på det og skabt udvikling i området, siger Inge Dahl.

Fronterne er trukket hårdt op. Næsten til at spørgsmål om verdenssyn:

- Alt det her snak foregår i vækstens hellige navn. Men hvornår stopper det så? Hvad er så det næste, der skal på bordet? Er det en bro til Ærø?, spørger Thomas Lundsfryd.

Men fra næste år skal ny lovgivning gøre det muligt at være medfinansierende som kommune, og derfor spår den nuværende borgmester også, at det bliver et emne, der kommer til at stå højt på dagsordenen. 

- Der er en ny lovgivning på vej, så vi skal lige have vejledning, så vi ved juridisk, hvad vi må. Jeg er sikker på, at det bliver noget af det første, som den nye kommunalbestyrelse kommer til at diskutere, siger Hans Stavnsager fra Socialdemokratiet. 

Du kan se et uddrag af debatten i toppen af artiklen.

For 50 minutter siden
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Nul sol og milde temperaturer - her er dagens vejr

LYT
Del
Link
kopieret!

Fredag bliver så grå og overskyet, at solglade sjæle må kigge langt efter strålerne.

Til gengæld holder det tørt, vinden vil være jævn fra vest, og temperaturerne vil ligge på mellem fire og fem grader dagen igennem.

Det oplyser TV Vejret.

I aften og i nat vil vejret ikke forandre sig meget. Temperaturerne vil ligge stabilt, men vinden vil aftage en anelse og blive let fra vest.

Robert Wengler/Ritzau Scanpix

Odense vinder 10-0 uden kamp

LYT
Del
Link
kopieret!

Der bliver ikke nogen kamp mellem Odense Håndbold og Vipers Kristiansand i kvindernes Champions League.

Den norske klub er nemlig gået konkurs og bliver taberdømt i de resterende kampe. Klubben er således ikke længere at finde i det prestigefyldte Champions League-selskab.

Det oplyser Det Europæiske Håndboldforbund (EHF) torsdag på sin hjemmeside.

På grund af udelukkelsen vinder Odense Håndbold 10-0 og får to point uden kamp. Sidst de to klubber tørnede sammen var i oktober. Her trak nordmændene sig sejrrigt ud af opgøret med 26-24.

EHF oplyser, at beslutningen kun vedrører det sportslige omkring afviklingen af Champions League-turneringen.

Afgørelsen kan appelleres inden for syv dage.

I går kl. 21:28

Vilde planer afsløret til møde om ny kæmpehavn

LYT
Del
Link
kopieret!

Der er brændende interesse for, hvad der skal ske i Nyborg Fjord de kommende år.


Og interessen rækker helt til Baltic Pipe, Meta og Fermern-forbindelsen, der allerede har brugt havnen i den igangværende anlægsfase.


Snart forventes Novo Nordisk også at bruge havnen til den nye fabrik i Odense, fortalte Morten Højrup, direktør hos Associated Danish Ports, torsdag eftermiddag på et borgermøde på Hotel Nyborg Strand,


Og der er i det hele taget stor interesse for at bruge havnen i Nyborg, der har pæn havnedybde.


Associated Danish Port (ADP), der ejer industrihavnen i Nyborg, har planer om en udvidelse af havnen i Nyborg med 130.000 kvadratmeter.


Massiv interesse

Et par hundrede nyborgensere var mødt op for at høre om de store planer.

ADP har allerede haft formøder med nogle af de græsrødder, naturfredningsfolk, naboer, erhvervslivet og andre stakeholders, som har en interesse i havnens og fjordens udvikling.

En af de ideer, der er kommet på bordet er en fugleø, plantning af ålegræs, anvendelse til opfyldning af udvidelsen med overskudsjord, stensætninger til dyreliv og ynglepladser, vindmøller, forureningsbekæmpelse, øget vandskifte, men også mere erhverv.

Havneselskabet overvejer blandt andet at bruge forurenet jord fra Avernakke-området, der også skal udvides, med en pier, rense og indkapsle og isolere det i den nyanlagte industrihavn.

Ifølge ADP-direktøren skal selskabet selv rejse de 60 procent af finansieringen til havneudvidelsen, og det vil ikke komme til at belaste kommunekassen i Nyborg.

En beskæftigelsesanalyse fra ADP omtaler en forventning om 400 arbejdspladser og 30 millioner kroner i skatteindtægter.

For at kystsikre havnen hæves den 1,5 meter i forhold til de to meter fra kajkant til havoverfladen i dag.

Til borgermødet blev der spurgt ind til, om havneudvidelsen går ud over ålegræsset i området og fladfisk-ynglen. Desuden var der frygt for, at en kunstig ø ville fremme skarvens tilstedeværelse.

På mødet blev lystfiskerne inviteret til en tættere dialog med havneselskabet.

Anlæggelsen af havnen har dog forholdsvis lange udsigter. Først i 2030-2032 forventes den nye storhavn at kunne tages i brug, hvis alt går efter planen.

I mellemtiden skal der blandt andet afholdes en høring og udarbejdes miljøredegørelse - en såkaldt VVM-undersøgelse - for projektet.

Ole Holbech

Nu skal borgmester stå skoleret overfor utilfreds minister

LYT
Del
Link
kopieret!

Der er nu sat dato på, hvornår Langelands borgmester, Tonni Hansen (SF), skal stå skoleret på social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersens (S) kontor.

Mødet finder sted mandag 20. januar og handler om "samarbejdet mellem kommuner om sager på børneområdet", skriver DR.

Sophie Hæstorp Andersen gjorde det i december klart, at hun "bestemt ikke er tilfreds" med udviklingen i Langeland Kommune, når det blandt andet kommer til tvangsfjernelser af børn.

Et notat fra en task force, der siden slutningen af 2022 skulle have hjulpet kommunens familieafdeling til at blive bedre til at overholde loven, viser nemlig, at kommunen stadig ikke overholder loven, hvilket kommunen erkender.

I går kl. 19:41
Sophie Frederikke Gommesen

Bunker af skrald hober sig op i populær bydel: - Forfærdeligt svineri

LYT
Del
Link
kopieret!

Synet af skrald, der ligger og flyder, er næppe en fryd for øjet. Lugten er nok heller ikke til stor behag.


Men for beboere i Gartnerbyen er det mere eller mindre hverdag.


Mere ofte end sjældent står der skraldeposer, pap og ting, der hører genbrugspladsen til, rundt omkring i bydelen, der kan huse mere end 3.000 beboere.


- Det var ikke det, jeg regnede med, da jeg flyttede herind, siger Lise Marie Jensen.


- Jeg synes, det er noget forfærdeligt svineri. Og viceværten har også haft det oppe at vende, for det er tit, det ser sådan ud, siger Lise Marie Jensen, der er pensionist og har boet i Gartnerbyen i fire år.

Skrald er - og har længe været - et stort problem i Gartnerbyen. Men hverken mails fra udlejer, initiativer til fællesoprydning eller opslag i beboernes egen Facebookgruppe har kunnet sætte en stopper for “svineriet”.

Attraktivt kvarter behandles som losseplads

Det er beboerne selv, der roder.

I bydelen er der fælles molokker. Sommetider er de fyldt til randen, så man skal bevæge sig til en anden container for at komme af med sit affald. Andre gange er affaldet for stort til at komme i molokkerne.

- De smider det bare ved siden af, hvis der ikke er plads, siger Lise Marie Jensen om de beboere, der efterlader deres skrald.

Og det er, selvom genbrugsstationen Odense Renovation er nabo til Gartnerbyen.

En beboer har undersøgt, hvor lang tid det tager at gå hen til genbrugsstationen med sit affald. I Facebookgruppen “Beboere i Gartnerbyen” har hun delt sine erfaringer - for venligt at oplyse de, der måske ikke vidste, at der lå en genbrugsstation lige ved siden af.

Det tog hende 10 minutter at gå de 800 meter til genbrugsstationen med en flyttekasse i armene.

TV 2 Fyn er i besiddelse af en mail fra KD Selskaberne, der er et af udlejningsselskaberne i Gartnerbyen. I den står, at selskabet har oplevet mange henvendelser vedrørende affald og storskrald omkring molokkerne. Selskabet skriver videre, at det ikke er meningen, at man som beboer efterlader blandt andet flyttepap og ødelagte møbler.

I går kl. 19:00
Morten Albek

En kæmpesten er fundet på Fyn - og nu kan du navngive den

LYT
Del
Link
kopieret!

En kæmpesten er blevet opdaget i Dalum i Odense.


Egentlig har den ligget der de seneste godt 16.000 år, altså siden sidste istid, men den har været gemt bag et hegn i nonnernes have på Dalum Kloster. Der har ikke været adgang til stedet i flere århundreder.


Og sammen med TV 2 Fyn kan du nu være med til at navngive stenen, der bliver den niende af sin slags på Fyn.


Danmarks største sten er fynsk

Nu er det ikke ligefrem sådan, at Fyn mangler store sten.

Danmarks største - Damestenen, et par kilometer fra Hesselager - er med sine næsten 1.000 tons landets største. Og kigger man ud over Fyn og øerne, er der i alt ni sten, der opfylder kravet om at være kæmpesten.

De otte har navne som Rødjyde, Kjellestenen og Grydestenen. Men stenen fra Dalum er ikke døbt endnu.

Skriv dit forslag i boksen herunder, så samler vi alle forslag og giver dem videre. Og hvem ved? Måske er det dig, der navngiver Danmarks (næsten) 150. kæmpesten.

Din besked er sendt 👍
Beklager! Noget gik galt 😞
I går kl. 18:00
Fyn

I mange år lå den gemt i lukket have, men nu har ægtepar fundet en af Fyns største sten

LYT
Del
Link
kopieret!

Cirka 20 ton.


Det er, hvad en nyopdaget, men meget gammel kæmpesten vejer.


Den røde sten ligger i Dalum Klosterhave, som indtil for nylig har været lukket for offentligheden. På den måde har den kunnet ligge uforstyrret og ubemærket nærmest midt inde i byen.


Opdagelsen har fået geolog hos GEUS Henrik Granat, der også driver siden kæmpesten.dk under GEUS, til at lægge vejen forbi Odense for med egne øjne at se og med målebånd at registrere, hvor stor stenen egentlig er.


Syv store

På det længste led er den 4,3 meter lang, og i omkredsen måler den 10,6 meter. Det betyder, at den opfylder kravene for at være en såkaldt ”kæmpesten” på kæmpesten.dk. Dem er der nu syv af på Fyn og omkring 150 af i hele Danmark.

- Hold kæft en flot rød sten, siger Henrik Granat, da han ser den.

Morten Albek

Det var ægteparret Anita og Peder Pedersen, der så stenen og i første omgang blev overrasket over dens størrelse. Anita Pedersen tænkte også, at den var så stor, at der måske kunne være yderligere interesse for den.

Og det var der.

- Der går mellem et halvt og et helt år, i mellem at der dukker sådan en sten op. Og den her historie er ekstra sjov med en klosterhav,e og den har ligget gemt herinde. Så der er ikke nogen, der har opdaget den før, siger Henrik Granat.

Men hvad skal den hedde?

Danmarks største sten ligger også på Fyn. Ved Hesselager finder man Dammestenen, som vejer omkring 1.200 ton. Den er så stor, at Christian den 8. i 1845 fik dens nordøstlige side gravet fri for at finde ud af, om den var en del af grundfjeldet.

Den nyfundne sten ved Dalum Kloster skriver sig ind som den syvende største sten på Fyn. Men hvad den skal hedde, er endnu ikke besluttet. Du kan komme med dit bud her:

Din besked er sendt 👍
Beklager! Noget gik galt 😞
I går kl. 17:11
Fyn
Sophie Frederikke Gommesen

Risikerer at gå fra hus og hjem - nu skal initiativ løse samfundsproblem

LYT
Del
Link
kopieret!

Nu kan borgere i og omkring Vollsmose tage forbi det lokale bibliotek og få hjælp til digitalisering.


Et nyt samarbejde mellem borgerservice, Vollsmose Bibliotek og Den Frie Rådgivning skal hjælpe borgere med at få MitID, tjekke sin e-Boks, komme i kontakt med det offentlige og meget andet.


- Digitaliseringen er steget enormt hurtigt, men der er bare rigtig mange, vi ikke har fået med på det her tog. Og det er efterhånden alt, der foregår digitalt, siger Kirstine Busk Folkmann, der er sekretariatsleder i Den Frie Rådgivning.


- Der er et kæmpe behov. Vi oplever, at mange bliver tabt, fordi de ikke får søgt de ting, de har brug for hjælp til, og de får ikke svaret på de breve, de får, siger Kirstine Busk Folkmann.

Hun fortæller, at de har borgere, der bliver udsættelsestruet - altså truet med at blive sat ud af deres lejlighed, fordi der er ting, de ikke får svaret på.

Ingen tidsbestilling

Der er ingen tidsbestilling - man kan bare droppe ind.

Mandag fra klokken 15-18 vil frivillige fra Den Frie Rådgivning være til stede - de kan også hjælpe de, der oplever sprogbarrierer.

Torsdag fra klokken 10-13 er både Den Frie Rådgivning og borgerservice til stede.

- Alle borgere skal have samme muligheder, så der har vi en forpligtigelse til at hjælpe hele vejen rundt, og jeg føler projektet her kan være med til at skubbe i den rigtige retning, siger borgerservicemedarbejder Jan Larsen.

Dennis Lehmann / Ritzau Scanpix

Uheld på motorvej skaber kø og forlænget rejsetid

LYT
Del
Link
kopieret!

Opdatering klokken 17.33

Uheldsstedet er nu ryddet, og trafikken glider normalt igen.

Der er sket et færdselsuheld på E20 Fynske Motorvej ved afkørsel 51 Odense S i vestgående retning, hvilket forårsager kødannelse

Det fremgår af Vejdirektoratets trafikkort, og Fyns Politi uddyber over for TV 2 Fyn.

- To biler er kørt sammen, med var i stand til at køre over i nødsporet, siger vagtchef Johni Müller og tilføjer, at der udelukkende er tale om materiel skade. Ifølge vagtchefen er der kødannelse i begge retninger.

Sammen med redningsmandskab har Fyns Politi en indsatsleder på stedet.

Bilister på strækningen kan forvente forlænget rejsetid på mellem 10 og 30 minutter.

Der vil blive ryddet op i løbet af torsdag eftermiddag, og normal trafikafvikling forventes efter myldretiden.

I går kl. 15:37
Fyn
Sophie Gommesen

Lukning af Skibhusvej og nedsat hastighed på store veje kan stoppes - nyt lovforslag er en bombe

LYT
Del
Link
kopieret!

En kommende lukning af et af Odenses største trafikknudepunkter - Skibhusvej - kan blive tvunget til at blive rullet tilbage, inden den er sat i værk. Det samme gælder en lang række planlagte hastighedsnedsættelser på Odenses større veje.


Det skyldes et nyt lovforslag fra regeringen, som netop er sendt i høring. Forslaget betyder kort sagt, at kommunerne får lov at bestemme, hvad de vil med deres veje - så længe de overholder en række nye grænser, som staten nu bestemmer.


Det er at indskrænke selvstændigheden og kan blive et stort problem for mobilitetsplanen i Odense Kommune, siger rådmand.


Lovforslaget vil indskrænke det kommunale selvstyre og retten til, at kommunerne selv kan bestemme over hastighedsnedsættelser på veje, lukning af veje og ensrettelse af veje ifølge klima- og miljørådmand i Odense, Tim Vermund (S).


- Jeg er voldsomt bekymret over det lovforslag. Det er en kæmpe indskrænkning for os kommuner, og hvad vi kan gøre og beslutte om vores veje, om hvor vi kan sænke hastighed og omdirigere trafik, siger han.


Dermed er lovforslaget også en gigantisk bombe under Odense Kommunes mobilitetsplan, der skal reducere Odenses CO2-forbrug med 100.000 ton i 2030.


- Det er rigidt

Den konservative by- og kulturrådmand, Søren Windell, synes også, forslaget er problematisk.

- Det er godt for Skibhusvej, men skidt for det kommunale selvstyre. Det her lovforslag begrænser jo kommunens muligheder for byudvikling. Det er rigidt, og jeg er imod det selvom det er et godt forsvar mod venstrefløjens antibilisme, siger han og tilføjer.

- Det ville være bedre, hvis den sunde fornuft indfandt sig hos partierne i Odense Byråd, og vi selv fandt ud af, at Skibhusvej ikke skal lukkes.

Hver dag kører 8.000 biler gennem den sydlige del af Skibhusvej. Det er planen, at den i foråret lukkes og omdannes til cykelgade. Men i regeringens lovforslag lægges der op til, at kun veje med under 1.000 bilister i døgnet kan afspærres - og dermed ikke Skibhusvej.

Cykelgaden er en del af Odense Kommunes såkaldte mobilitetsplan, der har to mål: At flere skal bo og færdes i bymidten, og at CO2-forbruget reduceres.

Kommunen har planer om, at fartgrænsen skal sænkes til 30 kilometer i timen på hele vejnettet inden for Ring 2. Det vil reducere CO2-forbruget med 17.000 ton årligt. Mobilitetszoner, hvor man lukker for gennemkørende trafik såsom med Skibhusvej, oppebærer 33.000 ton per år.

Dermed er to væsentlige elementer i mobilitetsplanen potentielt sat ud af spil. 

En bombe under mobilitetsplanen

I Københavns Kommune har man allerede udfærdiget et notat, der beskriver konsekvenserne af det nye lovforslag. Konsekvenser, som efter al sandsynlighed også vil gælde i Odense Kommune.

Lovforslaget giver kommunerne mulighed for at træffe færdselsmæssige beslutninger om vejes indretning og udnyttelse, men indfører samtidig en række nye objektive betingelser for blandt andet hastighedsgrænser, ensretninger og vejafspærringer. Noget, som begrænser kommunerne i høj grad, mener Tim Vermund.

- Forslaget vil gøre det umuligt for os selv at bestemme, hvilke veje vi vil sætte hastigheden ned på. Det vil have en vidtgående betydning for alle kommunernes mulighed for at gøre noget ved trafik. Det er vi rigtig bekymret for.

Han kalder det et indgreb i kommunernes selvstyre og muligheder for selv at bestemme. Og han stiller sig uforstående overfor, hvis regeringen virkelig mener, at det er en god ide.

- Jeg håber virkelig, at de besinder sig, fordi det har meget meget vidtrækkende konsekvenser, hvis ikke det bliver standset.

Tim Vermund er nu bekymret for, hvordan det stiller kommunens mobilitetsplan.

Ifølge forslaget er det blandt andet veje, hvor der i gennemsnit kører 4.000 biler i døgnet, som kommunen med forslaget ikke må sænke hastigheden på. I forslaget lyder det også, at der på 88 procent af Odense Kommunes veje kører under 4.000 biler i døgnet, hvorfor de i princippet gerne må reguleres med hastighedsnedsættelser af kommunen selv.

Minister tager til genmæle

Men den køber rådmand Tim Vermund ikke. For det ikke nødvendigvis de veje, som kommunen vil lave ændringer på. Han mener, det er logik, at kommunerne bedst ved, hvor der er behov for lukning af veje, hastighedsnedsættelser og andet.

- Det er jo os, der bor her i byen, der ved noget om, hvordan trafikken påvirker vores hverdag. Det vil være meget klogere at få gennemgående trafik rundt om byen. Vi har klimaambitioner og mål for, hvordan vi skaber en grønnere by. Det er noget, de vil tage fra os.

TV 2 Fyn har foreholdt transportminister Thomas Danielsen (V) kritikken fra de to rådmænd.

- Forslaget fjerner en række bureaukrater i det offentlige, mens målet er det samme: At sikre vigtige færdselsårer holdes åbne og sikre fremkommelighed. Jeg glæder mig til at læse høringssvarene, skriver ministeren i en kommentar til TV 2 Fyn.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Fyn lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her