Nu skal skraldebiler køre på skrald i fynsk kommune

Fra mandag er der flydende biogas i tanken på ti skraldebiler i Faaborg-Midtfyn Kommune.

Mens flere og flere elbiler får fynsk asfalt under dækkene, går det noget langsommere med at gøre lastbiler og andre tunge køretøjer grønnere.

Men i Faaborg-Midtfyn Kommune har man fundet skatten i skraldet. 

Fra mandag kører ti nye skraldebiler ud på vejene i kommunen. Alle ti skal køre på biogas lavet af madaffald.

- Vi skal også bakke op omkring den der grønne bølge, siger Claus Malling, der er afdelingschef hos FFV Energi & Miljø, der er renovationsselskabet i Faaborg-Midtfyn. 

- Jeg synes, det er super godt. 

De ti skraldebiler kommer årligt til at indsamle 13.000 tons affald. Heraf udgør madaffaldet, som de skal køre på, 3.000 tons. 

Behov for stor reduktion

29 procent af de danske udledninger af drivhusgasser stammer i dag fra transportsektoren, og det tal forventes at stige til 34 procent i 2030, hvis der ikke bliver gjort noget.

Det er især den tunge transport med lastbiler, som skal omstilles, hvis Danmark skal nå klimamålet om at reducere udledningen af drivhusgasser i 2030 med 70 procent. 

Og ikke mindst, hvis vi skal være et fuldstændig klimaneutralt samfund i 2050. 

I Faaborg-Midtfyn skal den cirkulære tanke bag skraldebilerne være med til at mindske CO2-udslippet i kommunen. 

- Når de samler det organiske affald ind, så går det til et af Nature Energys biogasanlæg, hvor der så bliver produceret biogas, som bilerne kan køre på, forklarer Janus Svendsen, der er handelschef hos Nature Energy. 


På den måde kan det skrald, bilerne samler ind, i sidste ende bringe dem rundt i kommunen. 

- Det ryger i spanden, og spanden ryger i tanken, og tanken laver gas, siger han. 

Godt, konkret eksempel

Madaffaldet fra borgerne i kommunen vil kunne producere så meget flydende biogas, at det svarer til næsten 1.000.000 kilometer i lastbil.

Borgmester Hans Stavnsager (S) er glad for den nye ordning, som han håber kan give inspiration andre steder.

- Når vi sorterer vores affald i husholdningerne, og det så går i biogasanlægget og bliver lavet til gas, skraldebilerne kan køre på, så synes jeg, det er et godt, konkret eksempel på, at det faktisk betyder noget, hvad vi gør hver især, siger han. 

- Vi håber på, at private vognmandsfirmaer også efterhånden vil blive inspirerede af de løsninger, som vi afprøver her. I busdriften er vi også - i samarbejde med andre kommune - på vej over på biogas. 

De nye skraldebiler markerer også et nyt samarbejde mellem FFV Energi & Miljø og biogasselskabet Nature Energy. 





Oversigt

    Oversigt