I det fynske folks tjeneste

Flere både brudt i brand: Overlæge finder mulig forklaring

Flere både er hen over sommeren brudt i brand på havet. Overlæge Jens Lauritsen har fundet en mulig forklaring på de mange brande.

Overlæge Jens Lauritsen har valgt at undersøge, hvorfor flere både denne sommer er brudt i brand på havene omkring Fyn. Foto: Anders Høgh

I løbet af sommeren er flere lystbåde brudt i brand i farvandet omkring Fyn, og i flere tilfælde er der sket så stor skade, at bådene efterfølgende er sunket.

Ingen af gangene har brandene været skyld i alvorlig personskade, men det har alligevel undret overlæge og professor i Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitetshospital (OUH) Jens Lauritsen, at der er sket så mange lystbåde-brande denne sommer.

Læs også To både i brand i Lillebælt - en er sunket

Båden her brød i brand 23. juli. Den sank efterfølgende. Foto: Jane Palawska / Hjemmeværnet

- Det irriterer mig, at vi ikke ved, hvorfor ulykkerne sker, siger han.

Derfor har han valgt at undersøge, hvad der er årsagen til de mange lystbåde-brande.

Fire årsager til brand

Han har derfor lavet et spørgeskema, som bådejere anonymt kan besvare. På blot en uge har 2.000 personer besvaret spørgeskemaet.

Undersøgelsen er ikke færdig endnu, men svarene tyder på, at der er fire områder, sejlerne ikke har styr på.

- Er elinstallationen i orden? Er motorforholdene i orden? Har man styr på, at gasslangerne er i orden, og hvad gør man, hvis der udbryder brand, spørger overlægen.

Læs også Båd udbrændt i Storebælt

I undersøgelsen svarer 40 procent, at de ikke kender deres elsystem i båden, og det kan blive rigtig farligt, mener Søren Nielsen, der er bådebygger og bådejer.

- Et køleskab kører på samme watt derhjemme som i båden, men i båden er spændingen meget lavere, så der kører meget mere strøm gennem kablet, og så bliver det varmt, hvis det er for tyndt. Det er det, folk tager fejl af, og det er meget brandfarligt, forklarer Søren Nielsen.

Forbered jer på brand

Overlæge Jens Lauritsen råder alle bådejere til at invitere en skibselektriker om bord.

Ved en af brandene hjalp marinehjemmeværnsfartøjet MHV 801 - Aldebaran til med slukningsarbejdet. Foto: Jane Palawska / Hjemmeværnet

- Få fat i en skibselektriker, der kan gennemgå det. Det kan man gøre for 1.000 kroner, der er meget lidt i forhold til omkostningerne ved at sidde på en båd, der brænder, siger han.

Derudover anbefaler han også, at man laver en brandøvelse, så alle ved, hvad de skal gøre i tilfælde af brand. I undersøgelsen har kun ti procent svaret, at de har øvet en krisesituation på havet.

Når undersøgelsen er helt færdig, vil Ulykkes Analyse Gruppen og Søsportens Sikkerhedsråd sammen offentliggøre den. 

Du kan stadig nå at besvare det anonyme spørgeskema og deltage i undersøgelsen. Det kan du gøre her.