Fynske minkavlere imod forbud:
- Ikke nødvendigt af dyreetiske årsager
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Det er et følsomt emne, erkender fynske minkavlere, der dog ikke hylder et forbud trods kraftige EU-vinde i den retning.
Både Jens Jørgen Madsen fra Allerup og Thomas Beck fra Aunslev ved Nyborg er enige om én ting: uanset et forbud mod minkavl eller ej i Danmark, så synger erhvervet formentlig på sidste vers.
- Der er vel 1-3 avlere, der er startet op igen, men jeg er spændt på, hvor længe de holder. Der er ingen backup, de kan snart ikke få nogen dele til deres farme, der er ikke forskning eller markedsføring. Det er måske svært at forstå i dag, men Danmark var et mønsterland, der havde styr på velfærd og sygdom, og derfor kunne vi få 30 procent mere for vores mink, siger Jens Jørgen Madsen.
Se kortet: Her er minkavl forbudt - eller på vej til at blive det
Torsdag sættes punktum, når det sidste minkskind kommer under hammeren herhjemme. Men burde der også sættes punktum for minkavl i det hele taget? Det er der delte meninger om.
Torsdag slutter et kapitel, når det sidste minkskind kommer under hammeren ved den sidste auktion nogensinde herhjemme.
- Det er jo vemodigt. Men det er også rart at få sat et punktum, når det ikke kunne være anderledes, siger Martin From, tidligere minkavler i Otterup og formand for Fyns Pelsdyravlerforening, da TV 2 Fyn er med ham ved auktionen.
Efter 400 auktioner i den samme sal siden 1967 lukker pelsdyravlernes andelsselskab Kopenhagen Fur ned for hammerslagene over de bløde skind.
SF: Burde sætte punktum
Men der burde også blive sat et punktum for minkavl i det hele taget med et forbud. Det mener SFs dyrevelfærds- og landbrugsordfører Carl Valentin.
- Selvom kun fire-fem minkavlere starter igen (efter nedlukningen under corona, red.), som det ser ud nu, så er det jo stadigvæk hundredtusinder af dyr på sigt, som vil skulle stå i bure på meget lidt plads. Det synes vi ikke er værdigt. Når vi nu også bruger næsten 30 milliarder kroner på at lukke denne industri, så skulle vi også få noget ud af det og sørge for, at den ikke starter igen, siger Carl Valentin.
Det er Venstres dyrevelfærds- og landbrugsordfører Erling Bonnesen helt uenig i.
- Jeg synes i et liberalt samfund, hvor vi også ynder foretagsomheden, og det kan foregå på et sikkert grundlag - og så er der i øvrigt også foretaget nogle forbedringer i forhold til dyrevelfærd og nogle krav omkring det - så held og lykke til de på nuværende tidspunkt få, som ønsker at gå i gang igen.
TV 2 Fyn har sat de to politikere sammen i en debat, som du kan se i vores udsendelse torsdag aften. I mellemtiden kan du dykke ned i holdningerne fra Folketingets partier her.
Artiklen fortsætter under grafikken.
EU skal tage stilling til forbud
Det er ikke kun i Danmark, at der er delte holdninger til erhvervet.
Når det nysammensatte Europa-Parlament tager hul på arbejdet efter valgdagen på søndag, bliver minkavl et af de emner, som parlamentet skal tage stilling til.
I den igangværende valgperiode har et borgerinitiativ om at forbyde al pelsdyravl i hele EU nemlig samlet underskrifter nok til at blive behandlet i parlamentet. I alt 1.502.319 underskrifter.
Borgerinitiativet dækker alle former for pelsavl, det vil altså udover mink også sige eksempelvis chinchillaer og kaniner.
Bliver pelsavl ulovligt i alle EU-lande?
Kommissionen i det nuværende parlament har "forpligtet sig til nøje at vurdere nødvendigheden og gennemførligheden af et forbud mod pelsdyravl og markedsføring af pels i EU".
Senest i marts 2026 vil EU-kommissionen melde ud, om den vil foreslå et forbud mod pelsdyravl efter en overgangsperiode. Inden da har kommissionen bedt Den Europæiske Fødevareautoritet (EFSA) om at komme med videnskabelig rådgivning senest i marts 2025.
Sådan er landenes regler i dag
Nedenfor kan du se et kort over en lang række EU-landes eksisterende lovgivning om pelsdyravl, herunder mink. Tryk på det enkelte land for at få mere information.
Artiklen fortsætter under grafikken.
I arbejdet med borgerinitiativet omtalt ovenfor har Danmark som et af fire lande talt imod et fælles forbud mod pelsdyravl.
I alt 17 EU-lande går ind for et fælles forbud mod pelsdyravl, ifølge oplysninger på EU-kommissionens hjemmeside.
Minister har 'noteret' sig borgerforslag i EU
TV 2 Fyn har spurgt ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, Jacob Jensen, om regeringens holdning til minkavl i Danmark og til borgerinitiativet i Europa-Parlamentet.
I ministerens skriftlige kommentar lyder svaret:
”Minkavl er i dag lovligt i Danmark, hvor vi har et meget detaljeret regelsæt for, hvordan man holder pelsdyr – herunder mink, som tager sigte på, at mink holdes på en dyrevelfærdsmæssig forsvarlig måde i produktionsmæssig sammenhæng. Fødevarestyrelsen fører kontrol med, at reglerne overholdes.
Jeg har noteret mig borgerinitiativet ”Fur Free Europe”, og jeg ved, at EU-Kommissionen har bestilt en vurdering fra Den Europæiske Fødevareautoritet (EFSA), der således skal komme med en vurdering af, om pelsdyr kan opdrættes under forhold, der sikrer et tilstrækkeligt niveau af dyrevelfærd.”
Thomas Beck mener heller ikke, de nystartede avlere holder længe.
- Men alligevel er jeg modstander af et forbud. Jeg hylder de unge, der tør starte op igen og ønsker dem alt mulig held og lykke. Der er jo de facto tale om en nedlukning, men jeg er bare så meget imod et forbud. Men alle avlsdyr er væk, og der er ingen infrastruktur, og det har jeg ikke lyst til at være en del af, siger Thomas Beck.
Ingen af de to avlere mener, det er nødvendigt med et forbud af dyreetiske årsager.
Begge anerkender, at minken under frie forhold lever på store territorier, jager ved vandet og er solitere - altså sky. En helt anden verden end et af de 11.000 bure, som Thomas Beck fortsat har stående i en af sine minkhaller.
Han havde frem til 2020 61.000 mink.
- Minkene havde adgang til fri vand og foder. De havde et bur, de kunne gå rundt i. Det er selvfølgelig en diskussion, der er følsom. Men man kan ikke interviewe minkene. Man kan lave nogle adfærdsforsøg, hvor man prøver at måle på, om de har det godt, siger Thomas Beck.
Han bakkes op af Jens Jørgen Madsen.
- Jeg synes, at minkene har haft det rigtig godt. Der har været mange forskningsanalyser, der viser, at mink er det husdyr, der har haft det bedst. Jeg synes, det er en svær diskussion. Måske er det bedre at have et liv, end slet ikke at have et liv. Det skal man jo spørge minkene om. Men det er sådan minkavl altid har været, siger Jens Jørgen Madsen.
Han erkender, at det formentlig ikke ville være rentabelt at have mink på større arealer med adgang til eksempelvis vand.
Ingen afviklingen af mink investerede Jens Jørgen Madsen faktisk millionbeløb sammen med et fynsk robotfirma på at udvikle en automatisk foderrobot, der ville kunne gøre driften endnu mere effektiv.
- Det var et fantastisk projekt. Vi ville få en melding på, hvis dyrene ikke spiste nok, og på hvor meget foder, der var tilbage, Typisk holder dyrene op med at spise, hvis de er ved at blive syge, ligesom hvis du får feber. Og så have vi en mulighed for at komme det i forkøbet, siger Jens Jørgen Madsen.
Ved nedlukningen havde han 40.828 mink.
Ejer Navn | År med mink fra ansøgning | Postnr | Fyn og øerne? | Antal mink 4. nov. 2020 |
---|---|---|---|---|
Strib Minkfarm v/Jørgen Schou | 2020 | 5500 | Ja | 11.491 |
PELSDYRAVLER FLEMMING PEDERSEN | 2020 | 5690 | Ja | 30.120 |
Søren Holm Rasmussen | 2020 | 5592 | Ja | 4.615 |
THOMAS BECK | 2020 | 5800 | Ja | 61.803 |
Dyregaard | 2020 | 5250 | Ja | 6.750 |
Peter, Isa og Lars Hansen I/S | 2020 | 5250 | Ja | 56.425 |
Bi'opa I/S | 2020 | 5592 | Ja | 1.500 |
Maskinstation v/Klaus Henrik Voldsgaard Johansen | 2020 | 5690 | Ja | 31.130 |
MØLLERS PELSE ApS | 2020 | 5464 | Ja | 62.925 |
Rasmus Bue | 2020 | 5463 | Ja | 43.798 |
JJH MINK ApS | 2020 | 5220 | Ja | 40.828 |
Louise Sander | 2020 | 5953 | Ja | 16.316 |
LARS MORTENSEN | 2020 | 5463 | Ja | 24.085 |
RUGHAVEMINK ApS | 2020 | 5550 | Ja | 33.620 |
FROM MINKFARM ApS | 2020 | 5450 | Ja | 68.890 |
Jesper og Jens Arne Kristiansen I/S | 2020 | 5672 | Ja | 36.914 |
KRISTIAN JUUL HOLDING ApS | 2020 | 5330 | Ja | 6.510 |
BJARNE FROST JØRGENSEN | 2020 | 5466 | Ja | 24.430 |
GULDAGER MINK ApS | 2020 | 5540 | Ja | 16.284 |
Niels Danielsen | 2020 | 5863 | Ja | 56.874 |
BHS MINK ApS | 2020 | 5500 | Ja | 11.491 |
MICMA MINK ApS | 2020 | 5800 | Ja | 4.204 |
Svenstrup Minkfarm/ Ejnar Hansen | 2020 | 5500 | Ja | 3.750 |
Åskovgård mink v/Jørgen og Jens Jensen | 2020 | 5853 | Ja | 79.172 |
Nul sol og milde temperaturer - her er dagens vejr
kopieret!
Fredag bliver så grå og overskyet, at solglade sjæle må kigge langt efter strålerne.
Til gengæld holder det tørt, vinden vil være jævn fra vest, og temperaturerne vil ligge på mellem fire og fem grader dagen igennem.
Det oplyser TV Vejret.
I aften og i nat vil vejret ikke forandre sig meget. Temperaturerne vil ligge stabilt, men vinden vil aftage en anelse og blive let fra vest.
Odense vinder 10-0 uden kamp
kopieret!
Der bliver ikke nogen kamp mellem Odense Håndbold og Vipers Kristiansand i kvindernes Champions League.
Den norske klub er nemlig gået konkurs og bliver taberdømt i de resterende kampe. Klubben er således ikke længere at finde i det prestigefyldte Champions League-selskab.
Det oplyser Det Europæiske Håndboldforbund (EHF) torsdag på sin hjemmeside.
På grund af udelukkelsen vinder Odense Håndbold 10-0 og får to point uden kamp. Sidst de to klubber tørnede sammen var i oktober. Her trak nordmændene sig sejrrigt ud af opgøret med 26-24.
EHF oplyser, at beslutningen kun vedrører det sportslige omkring afviklingen af Champions League-turneringen.
Afgørelsen kan appelleres inden for syv dage.
Vilde planer afsløret til møde om ny kæmpehavn
kopieret!
Der er brændende interesse for, hvad der skal ske i Nyborg Fjord de kommende år.
Og interessen rækker helt til Baltic Pipe, Meta og Fermern-forbindelsen, der allerede har brugt havnen i den igangværende anlægsfase.
Snart forventes Novo Nordisk også at bruge havnen til den nye fabrik i Odense, fortalte Morten Højrup, direktør hos Associated Danish Ports, torsdag eftermiddag på et borgermøde på Hotel Nyborg Strand,
Og der er i det hele taget stor interesse for at bruge havnen i Nyborg, der har pæn havnedybde.
Associated Danish Port (ADP), der ejer industrihavnen i Nyborg, har planer om en udvidelse af havnen i Nyborg med 130.000 kvadratmeter.
Massiv interesse
Et par hundrede nyborgensere var mødt op for at høre om de store planer.
ADP har allerede haft formøder med nogle af de græsrødder, naturfredningsfolk, naboer, erhvervslivet og andre stakeholders, som har en interesse i havnens og fjordens udvikling.
En af de ideer, der er kommet på bordet er en fugleø, plantning af ålegræs, anvendelse til opfyldning af udvidelsen med overskudsjord, stensætninger til dyreliv og ynglepladser, vindmøller, forureningsbekæmpelse, øget vandskifte, men også mere erhverv.
Havneselskabet overvejer blandt andet at bruge forurenet jord fra Avernakke-området, der også skal udvides, med en pier, rense og indkapsle og isolere det i den nyanlagte industrihavn.
Ifølge ADP-direktøren skal selskabet selv rejse de 60 procent af finansieringen til havneudvidelsen, og det vil ikke komme til at belaste kommunekassen i Nyborg.
En beskæftigelsesanalyse fra ADP omtaler en forventning om 400 arbejdspladser og 30 millioner kroner i skatteindtægter.
For at kystsikre havnen hæves den 1,5 meter i forhold til de to meter fra kajkant til havoverfladen i dag.
Til borgermødet blev der spurgt ind til, om havneudvidelsen går ud over ålegræsset i området og fladfisk-ynglen. Desuden var der frygt for, at en kunstig ø ville fremme skarvens tilstedeværelse.
På mødet blev lystfiskerne inviteret til en tættere dialog med havneselskabet.
Anlæggelsen af havnen har dog forholdsvis lange udsigter. Først i 2030-2032 forventes den nye storhavn at kunne tages i brug, hvis alt går efter planen.
I mellemtiden skal der blandt andet afholdes en høring og udarbejdes miljøredegørelse - en såkaldt VVM-undersøgelse - for projektet.
Nu skal borgmester stå skoleret overfor utilfreds minister
kopieret!
Der er nu sat dato på, hvornår Langelands borgmester, Tonni Hansen (SF), skal stå skoleret på social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersens (S) kontor.
Mødet finder sted mandag 20. januar og handler om "samarbejdet mellem kommuner om sager på børneområdet", skriver DR.
Sophie Hæstorp Andersen gjorde det i december klart, at hun "bestemt ikke er tilfreds" med udviklingen i Langeland Kommune, når det blandt andet kommer til tvangsfjernelser af børn.
Et notat fra en task force, der siden slutningen af 2022 skulle have hjulpet kommunens familieafdeling til at blive bedre til at overholde loven, viser nemlig, at kommunen stadig ikke overholder loven, hvilket kommunen erkender.
Bunker af skrald hober sig op i populær bydel: - Forfærdeligt svineri
kopieret!
Synet af skrald, der ligger og flyder, er næppe en fryd for øjet. Lugten er nok heller ikke til stor behag.
Men for beboere i Gartnerbyen er det mere eller mindre hverdag.
Mere ofte end sjældent står der skraldeposer, pap og ting, der hører genbrugspladsen til, rundt omkring i bydelen, der kan huse mere end 3.000 beboere.
- Det var ikke det, jeg regnede med, da jeg flyttede herind, siger Lise Marie Jensen.
- Jeg synes, det er noget forfærdeligt svineri. Og viceværten har også haft det oppe at vende, for det er tit, det ser sådan ud, siger Lise Marie Jensen, der er pensionist og har boet i Gartnerbyen i fire år.
Skrald er - og har længe været - et stort problem i Gartnerbyen. Men hverken mails fra udlejer, initiativer til fællesoprydning eller opslag i beboernes egen Facebookgruppe har kunnet sætte en stopper for “svineriet”.
Attraktivt kvarter behandles som losseplads
Det er beboerne selv, der roder.
I bydelen er der fælles molokker. Sommetider er de fyldt til randen, så man skal bevæge sig til en anden container for at komme af med sit affald. Andre gange er affaldet for stort til at komme i molokkerne.
- De smider det bare ved siden af, hvis der ikke er plads, siger Lise Marie Jensen om de beboere, der efterlader deres skrald.
Og det er, selvom genbrugsstationen Odense Renovation er nabo til Gartnerbyen.
En beboer har undersøgt, hvor lang tid det tager at gå hen til genbrugsstationen med sit affald. I Facebookgruppen “Beboere i Gartnerbyen” har hun delt sine erfaringer - for venligt at oplyse de, der måske ikke vidste, at der lå en genbrugsstation lige ved siden af.
Det tog hende 10 minutter at gå de 800 meter til genbrugsstationen med en flyttekasse i armene.
TV 2 Fyn er i besiddelse af en mail fra KD Selskaberne, der er et af udlejningsselskaberne i Gartnerbyen. I den står, at selskabet har oplevet mange henvendelser vedrørende affald og storskrald omkring molokkerne. Selskabet skriver videre, at det ikke er meningen, at man som beboer efterlader blandt andet flyttepap og ødelagte møbler.
En kæmpesten er fundet på Fyn - og nu kan du navngive den
kopieret!
En kæmpesten er blevet opdaget i Dalum i Odense.
Egentlig har den ligget der de seneste godt 16.000 år, altså siden sidste istid, men den har været gemt bag et hegn i nonnernes have på Dalum Kloster. Der har ikke været adgang til stedet i flere århundreder.
Og sammen med TV 2 Fyn kan du nu være med til at navngive stenen, der bliver den niende af sin slags på Fyn.
Danmarks største sten er fynsk
Nu er det ikke ligefrem sådan, at Fyn mangler store sten.
Danmarks største - Damestenen, et par kilometer fra Hesselager - er med sine næsten 1.000 tons landets største. Og kigger man ud over Fyn og øerne, er der i alt ni sten, der opfylder kravet om at være kæmpesten.
De otte har navne som Rødjyde, Kjellestenen og Grydestenen. Men stenen fra Dalum er ikke døbt endnu.
Skriv dit forslag i boksen herunder, så samler vi alle forslag og giver dem videre. Og hvem ved? Måske er det dig, der navngiver Danmarks (næsten) 150. kæmpesten.
I mange år lå den gemt i lukket have, men nu har ægtepar fundet en af Fyns største sten
kopieret!
Cirka 20 ton.
Det er, hvad en nyopdaget, men meget gammel kæmpesten vejer.
Den røde sten ligger i Dalum Klosterhave, som indtil for nylig har været lukket for offentligheden. På den måde har den kunnet ligge uforstyrret og ubemærket nærmest midt inde i byen.
Opdagelsen har fået geolog hos GEUS Henrik Granat, der også driver siden kæmpesten.dk under GEUS, til at lægge vejen forbi Odense for med egne øjne at se og med målebånd at registrere, hvor stor stenen egentlig er.
Syv store
På det længste led er den 4,3 meter lang, og i omkredsen måler den 10,6 meter. Det betyder, at den opfylder kravene for at være en såkaldt ”kæmpesten” på kæmpesten.dk. Dem er der nu syv af på Fyn og omkring 150 af i hele Danmark.
- Hold kæft en flot rød sten, siger Henrik Granat, da han ser den.
Det var ægteparret Anita og Peder Pedersen, der så stenen og i første omgang blev overrasket over dens størrelse. Anita Pedersen tænkte også, at den var så stor, at der måske kunne være yderligere interesse for den.
Og det var der.
- Der går mellem et halvt og et helt år, i mellem at der dukker sådan en sten op. Og den her historie er ekstra sjov med en klosterhav,e og den har ligget gemt herinde. Så der er ikke nogen, der har opdaget den før, siger Henrik Granat.
Men hvad skal den hedde?
Danmarks største sten ligger også på Fyn. Ved Hesselager finder man Dammestenen, som vejer omkring 1.200 ton. Den er så stor, at Christian den 8. i 1845 fik dens nordøstlige side gravet fri for at finde ud af, om den var en del af grundfjeldet.
Den nyfundne sten ved Dalum Kloster skriver sig ind som den syvende største sten på Fyn. Men hvad den skal hedde, er endnu ikke besluttet. Du kan komme med dit bud her:
Risikerer at gå fra hus og hjem - nu skal initiativ løse samfundsproblem
kopieret!
Nu kan borgere i og omkring Vollsmose tage forbi det lokale bibliotek og få hjælp til digitalisering.
Et nyt samarbejde mellem borgerservice, Vollsmose Bibliotek og Den Frie Rådgivning skal hjælpe borgere med at få MitID, tjekke sin e-Boks, komme i kontakt med det offentlige og meget andet.
- Digitaliseringen er steget enormt hurtigt, men der er bare rigtig mange, vi ikke har fået med på det her tog. Og det er efterhånden alt, der foregår digitalt, siger Kirstine Busk Folkmann, der er sekretariatsleder i Den Frie Rådgivning.
- Der er et kæmpe behov. Vi oplever, at mange bliver tabt, fordi de ikke får søgt de ting, de har brug for hjælp til, og de får ikke svaret på de breve, de får, siger Kirstine Busk Folkmann.
Hun fortæller, at de har borgere, der bliver udsættelsestruet - altså truet med at blive sat ud af deres lejlighed, fordi der er ting, de ikke får svaret på.
Ingen tidsbestilling
Der er ingen tidsbestilling - man kan bare droppe ind.
Mandag fra klokken 15-18 vil frivillige fra Den Frie Rådgivning være til stede - de kan også hjælpe de, der oplever sprogbarrierer.
Torsdag fra klokken 10-13 er både Den Frie Rådgivning og borgerservice til stede.
- Alle borgere skal have samme muligheder, så der har vi en forpligtigelse til at hjælpe hele vejen rundt, og jeg føler projektet her kan være med til at skubbe i den rigtige retning, siger borgerservicemedarbejder Jan Larsen.
Uheld på motorvej skaber kø og forlænget rejsetid
kopieret!
Opdatering klokken 17.33
Uheldsstedet er nu ryddet, og trafikken glider normalt igen.
Der er sket et færdselsuheld på E20 Fynske Motorvej ved afkørsel 51 Odense S i vestgående retning, hvilket forårsager kødannelse
Det fremgår af Vejdirektoratets trafikkort, og Fyns Politi uddyber over for TV 2 Fyn.
- To biler er kørt sammen, med var i stand til at køre over i nødsporet, siger vagtchef Johni Müller og tilføjer, at der udelukkende er tale om materiel skade. Ifølge vagtchefen er der kødannelse i begge retninger.
Sammen med redningsmandskab har Fyns Politi en indsatsleder på stedet.
Bilister på strækningen kan forvente forlænget rejsetid på mellem 10 og 30 minutter.
Der vil blive ryddet op i løbet af torsdag eftermiddag, og normal trafikafvikling forventes efter myldretiden.
Lukning af Skibhusvej og nedsat hastighed på store veje kan stoppes - nyt lovforslag er en bombe
kopieret!
En kommende lukning af et af Odenses største trafikknudepunkter - Skibhusvej - kan blive tvunget til at blive rullet tilbage, inden den er sat i værk. Det samme gælder en lang række planlagte hastighedsnedsættelser på Odenses større veje.
Det skyldes et nyt lovforslag fra regeringen, som netop er sendt i høring. Forslaget betyder kort sagt, at kommunerne får lov at bestemme, hvad de vil med deres veje - så længe de overholder en række nye grænser, som staten nu bestemmer.
Det er at indskrænke selvstændigheden og kan blive et stort problem for mobilitetsplanen i Odense Kommune, siger rådmand.
Lovforslaget vil indskrænke det kommunale selvstyre og retten til, at kommunerne selv kan bestemme over hastighedsnedsættelser på veje, lukning af veje og ensrettelse af veje ifølge klima- og miljørådmand i Odense, Tim Vermund (S).
- Jeg er voldsomt bekymret over det lovforslag. Det er en kæmpe indskrænkning for os kommuner, og hvad vi kan gøre og beslutte om vores veje, om hvor vi kan sænke hastighed og omdirigere trafik, siger han.
Dermed er lovforslaget også en gigantisk bombe under Odense Kommunes mobilitetsplan, der skal reducere Odenses CO2-forbrug med 100.000 ton i 2030.
- Det er rigidt
Den konservative by- og kulturrådmand, Søren Windell, synes også, forslaget er problematisk.
- Det er godt for Skibhusvej, men skidt for det kommunale selvstyre. Det her lovforslag begrænser jo kommunens muligheder for byudvikling. Det er rigidt, og jeg er imod det selvom det er et godt forsvar mod venstrefløjens antibilisme, siger han og tilføjer.
- Det ville være bedre, hvis den sunde fornuft indfandt sig hos partierne i Odense Byråd, og vi selv fandt ud af, at Skibhusvej ikke skal lukkes.
Hver dag kører 8.000 biler gennem den sydlige del af Skibhusvej. Det er planen, at den i foråret lukkes og omdannes til cykelgade. Men i regeringens lovforslag lægges der op til, at kun veje med under 1.000 bilister i døgnet kan afspærres - og dermed ikke Skibhusvej.
Cykelgaden er en del af Odense Kommunes såkaldte mobilitetsplan, der har to mål: At flere skal bo og færdes i bymidten, og at CO2-forbruget reduceres.
Kommunen har planer om, at fartgrænsen skal sænkes til 30 kilometer i timen på hele vejnettet inden for Ring 2. Det vil reducere CO2-forbruget med 17.000 ton årligt. Mobilitetszoner, hvor man lukker for gennemkørende trafik såsom med Skibhusvej, oppebærer 33.000 ton per år.
Dermed er to væsentlige elementer i mobilitetsplanen potentielt sat ud af spil.
En bombe under mobilitetsplanen
I Københavns Kommune har man allerede udfærdiget et notat, der beskriver konsekvenserne af det nye lovforslag. Konsekvenser, som efter al sandsynlighed også vil gælde i Odense Kommune.
Lovforslaget giver kommunerne mulighed for at træffe færdselsmæssige beslutninger om vejes indretning og udnyttelse, men indfører samtidig en række nye objektive betingelser for blandt andet hastighedsgrænser, ensretninger og vejafspærringer. Noget, som begrænser kommunerne i høj grad, mener Tim Vermund.
- Forslaget vil gøre det umuligt for os selv at bestemme, hvilke veje vi vil sætte hastigheden ned på. Det vil have en vidtgående betydning for alle kommunernes mulighed for at gøre noget ved trafik. Det er vi rigtig bekymret for.
Han kalder det et indgreb i kommunernes selvstyre og muligheder for selv at bestemme. Og han stiller sig uforstående overfor, hvis regeringen virkelig mener, at det er en god ide.
- Jeg håber virkelig, at de besinder sig, fordi det har meget meget vidtrækkende konsekvenser, hvis ikke det bliver standset.
Tim Vermund er nu bekymret for, hvordan det stiller kommunens mobilitetsplan.
Ifølge forslaget er det blandt andet veje, hvor der i gennemsnit kører 4.000 biler i døgnet, som kommunen med forslaget ikke må sænke hastigheden på. I forslaget lyder det også, at der på 88 procent af Odense Kommunes veje kører under 4.000 biler i døgnet, hvorfor de i princippet gerne må reguleres med hastighedsnedsættelser af kommunen selv.
Minister tager til genmæle
Men den køber rådmand Tim Vermund ikke. For det ikke nødvendigvis de veje, som kommunen vil lave ændringer på. Han mener, det er logik, at kommunerne bedst ved, hvor der er behov for lukning af veje, hastighedsnedsættelser og andet.
- Det er jo os, der bor her i byen, der ved noget om, hvordan trafikken påvirker vores hverdag. Det vil være meget klogere at få gennemgående trafik rundt om byen. Vi har klimaambitioner og mål for, hvordan vi skaber en grønnere by. Det er noget, de vil tage fra os.
TV 2 Fyn har foreholdt transportminister Thomas Danielsen (V) kritikken fra de to rådmænd.
- Forslaget fjerner en række bureaukrater i det offentlige, mens målet er det samme: At sikre vigtige færdselsårer holdes åbne og sikre fremkommelighed. Jeg glæder mig til at læse høringssvarene, skriver ministeren i en kommentar til TV 2 Fyn.