Ingen erstatning til fejlbehandlet fynbo

Medarbejdere med sundhedsordninger er dårligt stillet, hvis de kommer galt af sted hos behandlere.

Tusindvis af arbejdspladser har sundhedsordninger, hvor medarbejderne har gratis adgang til blandt andet kiropraktorer og fysioterapeuter, men skulle noget gå galt under behandlingen, er medarbejderne ilde stedt økonomisk.

De har nemlig ikke mulighed for at få erstatning fra patientforsikringsordningen, skriver Jyllands-Posten.

Det er den foreløbige konklusion på en sag fra Fyn, hvor en 52-årig social- og sundhedsassistent er kommet i klemme i paragrafferne i loven om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet.

Vinni Torp er uarbejdsdygtig og ramt af kronisk spændingshovedpine efter et besøg hos en kiropraktor for fire år siden.

Hun klagede over behandlingen til Patientforsikringen, som afviste sagen med henvisning til, at kiropraktoren i dette tilfælde ikke agerede som privatpraktiserende, fordi behandlingen skete for kommunens regning.

Den afgørelse indbragte hun for Patientskadeankenævnet, som gav Patientforsikringen medhold. Hun har nu sagsøgt Patientskadeankenævnet.

- Hvis Patientskadeankenævnet får ret, vil det trække tæppet væk under sundhedsordningerne, siger sundhedsjurist Kent Kristensen fra Syddansk Universitet til Jyllands-Posten.

- Fordi folk, som får behandlingen betalt via en sundhedsordning, er væsentligt ringere stillet, hvis der skulle ske en fejlbehandling, end dem, der selv betaler eller får en henvisning fra deres egen længe, tilføjer han.

Sundhedsminister Astrid Krag (SF) ønsker ikke at kommentere sagen, før den er afgjort ved domstolen.

Oversigt

    Oversigt