Lange ventetider i lægevagten: Cecilie ventede i næsten en time

Rigtig mange fynboer oplever lang ventetid, når de ringer til lægevagten. Nu erkender PLO, at der er et reelt problem.

Et opkald til lægevagten burde besvares inden for to til fem minutter. Det er målet, ifølge en aftale mellem Region Syddanmark og Praktiserende Lægers Organisation (PLO) Syddanmark. Men det er langt fra tilfældet. 

quote Der sker temmelig meget, som, jeg ikke synes, er ok

Annette Blynel, Medlem, SF, Region Syddanmark

Flere oplever at vente meget længere og nogle helt op til en time. En af dem er Cecilie Pagh Christensen fra Vissenbjerg. 

- Det mest frustrerende er, at man ikke kan komme igennem, og man ved ikke, hvordan man skal forholde sig. 

Sidste lørdag ringede hun til lægevagten, da hendes otte måneder gamle datter Elia fik eksem, som spredte sig hurtigt. Men ventetiden var lang. 

- Det tog omkring 50 minutter, før vi var nået igennem til lægevagten, fortæller hun til TV2 Fyn. 

Et voksende problem 

SF i Region Syddanmark mener, at de ventetider på lægevagttelefonen er langt fra tilfredsstillende.

- Der sker temmelig meget, som, jeg ikke synes, er ok. Men de sidste måneder har det jo tiltaget. Og de her sager fremmer jo ikke tilliden til vores vagtlægesystem eller vores praktiserende læger. Jeg synes også, at de selv må være interesseret i at få kigget på det og set om, vi kan gøre det anderledes, siger Annette Blynel, der medlem af SF i Region Syddanmark. 

Og faktisk er de praktiserende lægers organisation i syddanmark enig i, at der skal ske noget.

- Vi har i årevis efterspurgt en modernisering af lægevagten, og det er nødvendigt, fordi vi bruger for mange læger i vores lægevagt, siger Birgitte Ries Møller, der er formand for PLO i Region Syddanmark.

Hun medgiver, at der i øjeblikket er usædvanligt lange ventetider. 

- Det er et udsædvanligt højt antal kontakter, vi har lige nu i forhold til et almindeligt 2019 år. Og hvis vi sammenligner her fra januar og til først på sommeren, så har vi 64 procent flere kontakter, siger Birgitte Ries Møller. 

quote Jeg mener også, at vi må se på, om vores servicemål er for hårde.

Birgitte Ries Møller, Formand, PLO, Region Syddanmark

De lange ventetider hos vagtlægen kan også give tvivl om, hvornår man i stedet for skal ringe 112.

- Hvis du står med et febersygt barn i Bagenkop og skal vente i telefonen i 30 minutter, før du kan komme igennem. Dernæst så skal du køre en time til Odense, hvis det er uden for åbningstiden i det lokale. Hvad gør du? Du ringer 112. Og det er ikke det vi skal bruge vores ambulanceberedskab til, siger Anette Blynel fra SF i Region Syddanmark. 

En problemstilling, Cecilie Pagh Christensen godt kan genkende, når man har brug for akut hjælp. Hun synes, at det er svært at vide, hvor grænsen går. 

- Står du lige pludselig og har behov for hjælp. Man aner jo ikke, hvem man skal ringe til. Hvornår er det acceptabelt, at man siger, vi ringer til lægevagten, og nu skal vi ringe 112. Hvor går grænsen? 

Fra privat til offentligt

Efter flere udfordringer med den private lægevagt i Region Syddanmark foreslår SF en helt ny organisering af lægevagten. 

Det foreslag kommer på baggrund af sager om høje honoreringer på akkord, sløringer af telefonsamtaler og  - som nævnt her - alt for lange ventetider.

- Jeg synes helt alvorligt, at vi skal begynde at kigge på, om vi kan gøre det anderledes og bedre, siger Anette Blynel fra SF. 

Hun mener, at man burde placere opgaven i offentlig regi, til trods for at der har været tradition for, at de private aktører har haft ansvaret for vagtlægen. 

- Jeg er bare bekymret over, at en gruppe af privat praktiserende har monopol på det her. Det går simpelthen ikke. Vi er nødt til at udfordre det og se, hvordan vi kan gøre det på en anden måde, siger hun. 

Selvom de Praktiserende Lægers Organisation nu erkender problemet, er PLO dog ikke sikker på, at SF har fat i den rette løsning. De mener derimod, at der skal være færre konsultationsteder fordelt på regionen. 

- Vi har 21, der skal være åbne. Det er alt for mange og alt for mange lægeressourcer, der går til det.

Hertil mener formanden også, at der bør overvejes at ændre på kravet til besvarelsestiden i regionen. 

- Jeg mener også, at vi må se på, om vores servicemål er for hårde. Der må man sige, at 5 til 10 minutter, som man arbejder med i andre regioner. Der arbejder vi med 2 til 5 minutter, siger Birgitte Ries Møller. 

Cecilie Pagh Christensen håber, at der bliver rettet op på problemet. Hun har flere gange oplevet at skulle vente i lang tid og mener, at der et stort behov. 

- Det er virkelig ubetryggende med, hvordan tingene foregår. Jeg håber på, at der kommer nogle flere læger ind over, der kan tage telefonen, og man har mulighed for at komme ind og blive tilset, i stedet for det bare er en videokonsultation, siger hun.