Regeringsudspil: Millioner til motorvej syd om Odense og bro til Als

En motorvej syd om Odense og en bro fra Fyn til Als er rykket tættere på. Regeringen foreslår i et nyt transportudspil, at der afsættes penge til begge fynske trafikprojekter.

I et nyt udspil vil regeringen sætte penge af til at udvide motorvejen syd om Odense til tre spor og sætte penge af til en forundersøgelse af en forbindelse mellem Fyn og Als.

Folk, der er vilde med asfalt, kan godt begynde at glæde sig. Regeringen vil sætte 1,1 milliarder kroner af til en udvidelse af motorvejen syd om Odense. Helt konkret foreslår regeringen, at motorvejen fra afkørsel 53 ved Odense V og til afkørsel 50 ved Hjallese bliver udvidet til tre spor i hver retning.

Og blandt de fleste fynske politikere er der stor begejstring over dagens udspil fra regeringen.

Glad minister

Det fynskvalgte folketingsmedlem og forsvarsminister, Trine Bramsen (S), glæder sig over, at regeringen har fundet penge til at udvide motorvejen syd om Odense.

- I dag er en rigtig god dag for for Fyn, fordi vi får de ekstra 14 kilometer motorvej syd om Odense, som vi har sukket og kæmpet for i rigtig, rigtig lang tid. Så nu skulle de trafikale problemer, vi har set syd om Odense, gerne ophøre, fortæller Trine Bramsen.

Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel (S) har drukket meget kaffe på Christiansborg for at få landspolitikerne til at gøre noget ved trængslen på motorvejen syd om Odense.

- Det er helt fantastisk, og det er noget af det, jeg nok har knoklet allermest for i den tid, jeg har været borgmester, og jeg glæder mig over, at der udover penge til, at vi kan få bedre fremkommelighed, så er der også sat penge af til, at der kommer højere støjvolde og støjafskærmning, siger Peter Rahbæk Juel.

Se tv-indslaget om regeringsudspillet.
Fotograf: TV 2 Fyn

Begejstret erhvervsliv

Udspillet glæder også direktøren i Fynsk Erhverv, Jytte Reinholdt, som igennem flere år har presset på for at få udvidet motorvejen.

- Jeg er begejstret. Det er både sund fornuft og en vigtig beslutning, at udvidelsen kommer nu, så maskinerne kan fortsætte på næste etape, når arbejdet er ved at være færdigt på det stykke, der er ved at blive udvidet nu, siger Jytte Reinholdt fra Fynsk Erhverv.

I forvejen er motorvejen syd om Odense hårdt ramt at trængsel, og en udvidelse af motorvejen her vil aflaste trafikken lokalt og lette trængslen på det samlede vejnet.

14 kilometer med mere asfalt

Ifølge udspillet skal arbejdet med at udbygge den 14 kilometer lange strækning mellem Nørre Aaby og Odense V være færdig i slutningen af 2022. Dermed vil motorvejen over Fyn være sekssporet hele vejen fra Middelfart til Hjallese syd for Odense.

Udover udvidelsen af motorvejen vil regeringen også sætte penge af til, at der bliver bygget et såkaldt park and ride-anlæg ved det nye Odense Universitetshospital, så bilister fra motorvejen kan parkere og tage letbanen ind til centrum af Odense.

- Det er klogt, fordi letbanen er færdig lige om lidt, og letbanen har virkelig mulighed for at flytte trafik fra bil over på skinner. Det er godt for miljøet, det er godt for fremkommeligheden i en by som Odense, som lider under trængsel, så det er en god investering, siger Peter Rahbæk Juel.

Mindre støj til naboerne

Desuden foreslår regeringen også, at der bliver sat støjafskærmning op på en fire kilometers strækning på begge sider af motorvejen, og samtidig skal de eksisterende støjvolde forhøjes med to meter.

- Det vil være til glæde for rigtig mange borgere i området, som hver dag oplever støj. Så det er en glædens dag for Fyn, siger Trine Bramsen.

Udspillet er en del af det infrastrukturudspil, som regeringen ventes at præsentere i morgen, torsdag. Her vil regeringen prioritere de næste ti års investeringer i infrastruktur i Danmark og fordele flere milliarder kroner til en række infrastrukturprojekter.

En udvidelse af motorvejen til tre spor syd om Odense har længe stået højt på politikernes ønskeliste. Allerede i 2013 blev der vedtaget en såkaldt anlægslov, men det er altså først nu, at pengene bliver sat af, så udvidelsen kan blive realitet.

Enhedslisten: Brug pengene på letbane og kollektiv trafik

I Enhedslisten ærgrer man sig over, at så mange penge går til mere asfalt hen over Fyn.

- Det er ærgerligt. Vi kan bruge 1,1 milliarder kroner meget bedre: Vi har et kapacitetsproblem på Svendborgbanen. Vi har en ekstra etape på letbanen, der skal sikres, siger Victoria Velasquez, der er valgt på Fyn.

- Vi står midt i en klimakrise, og det er altså vigtigt, at vi ikke laver tiltag, som skaber flere biler på motorvejene, men omvendt gør det godt at tage den kollektive transport, forklarer hun.

Regeringsudspillet modtager dog støtte fra Venstre.

- Jeg er glad, men det er virkelig også på tide, at regeringen kommer ud af busken. Det tredje motorvejsspor syd om Odense var med i alle planer. Det er nærmest en selvfølge, at det kommer på bordet nu, siger Erling Bonnesen (V), der også er valgt på Fyn. 

Sydfynsk bro undersøges

Udover udvidelsen af motorvejen syd om Odense har regeringen også valgt at prioritere midler til Sydvestfyn. Ifølge udspillet vil regeringen sætte penge af til en forundersøgelse af en forbindelse mellem Als og Fyn.

En motorvejsbro mellem Fyn og Als og en forbedret vejforbindelse mellem Odense og Faaborg vil ifølge Vejdirektoratet koste 22,4 milliarder kroner, og vurderingen er, at forbindelsen vil blive benyttet af omkring 17.000 billister i døgnet, hvis der bliver en brugerbetaling på 70 kroner for at køre over broen for en personbil.

alsbro grafik

Allerede i kølvandet på regeringens udspil, mener Jytte Reinholdt fra Fynsk Erhverv, at det er vigtigt, at man nu begynder at se på at udvide det sidste stykke af Fynske Motorvej fra Motorvejskryds Svendborg til Storebælt.

Finansieringen mangler

- Det er ikke usædvanligt, at der går ti år fra anlægslov til finansieringen. Det gjorde der også med Svendborg-motorvejen. Derfor presser vi i Fynsk Erhverv også på, at der bliver lavet en VVM-redegørelse for strækningen fra Motorvejskryds Svendborg til Storebæltsbroen. Det ville være rettidig omhu, siger Jytte Reinholdt.

Regeringens udspil skal nu forhandles på Christiansborg, førend der er et flertal for, at planerne bliver til virkelighed.


Oversigt

    Oversigt