Nødt til at flytte
Allerede inden FynBus offentliggør planen for fremtidens buskørsel møder den massiv modstand. De kraftige forringelser for buskørslen vil isolere yderområderne, lyder kritikken.
- De nye køreplaner kommer til at betyde at jeg kan blive nødt til at flytte til Odense for at kunne passe mit job i weekenderne. Og det er jeg ked af, siger Katrine Holst fra Gamby.
Det er Region Syddanmark som er ansvarlig for buskørslen mellem de større fynske byer. Tidligere har de også kørt bus i nogle af yderområderne på Fyn, men nu skal kommunerne selv betale og sørge for deres lokale ruter. Men da økonomien hos de de fynske kommuner er meget stram, går det ud over det lokale busnet.
- Det er selvfølgelig utilfredsstillende for de borgere, som bor i de områder, idet der jo ikke bliver kompenseret med lokale kommunale ruter, siger Carsten Hyldborg, direktør i FynBus.
Områder helt uden busforbindelse
På Nordfyn forsvinder ruterne 122 og 164-68 helt. I stedet indsætter kommunen lokal busdrift i yderområderne. Men mange af de nye busser vil kun køre på skoledage, og altså hverken aften, nat, weekend eller i ferier.
- Det vil uden tvivl betyde en meget forringet service. Jeg forudser en tredjedel færre busruter, og nogle områder vil i fremtiden nærmest ikke få nogen busbetjening overhovedet, siger Steen Brydegaard, SF, Nordfyns Kommune.
Det gælder blandt andet for Mai-Britt Andersen i Uggerslev, som nu har taget konsekvensen.
- Jeg har besluttet at sætte mit hus til salg, mod min vilje. Jeg ser ikke andre muligheder, når busserne ikke er der mere, siger Mai-Britt Andersen til TV2/ Fyn.
Flere end 9.000 borgere i Nordfyns Kommune har skrevet under på en protest mod ændring af busruterne. På internetsiden Facebook er der oprettet en gruppe, der opfordrer politikerne til at holde ' nallerne væk fra de nordfynske busser'