Genvalgt borgmester: Der skal være butikscenter på udskældt grund
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Nyborgs genvalgte borgmester, Kenneth Muhs (V), vil have erhverv på den såkaldte Lynfrostgrund i Nyborg. Spørgsmålet var et af de helt store i valgkampen og delte politikerne.
Diskussionen om, hvad der skal ske med den såkaldte "Lynfrostgrund" i Nyborg, var et af de helt store spørgsmål i valgkampen op til kommunalvalget den 21. november, men nu slår Nyborgs genvalgte borgmester, Kenneth Muhs, fast, at der skal være erhverv på grunden.
Havnebad i Nyborg skal undersøges for infektions-bakterier
Bakterien vibrio vulnificus, der kan medføre infektion, er fundet i det kølevand, der skal bruges til opvarmning af Nyborg kommende havnebad.
Om to år skal Danmarks første opvarmede havnebad tages i brug i Nyborg, men inden projektet for alvor er kommet i gang, er der fundet bakterier i det kølevand, der skal varme havnebadet op.
Det viser en aktindsigt, som TV 2/Fyn står bag.
Det er Nyborg Kommune selv, der har anmodet Styrelsen for Patientsikkerhed om at vurdere nogle prøver, som analysefirmaet Eurofin har foretaget af det kølevand fra Fortum, som skal anvendes.
Kølevandet fra Fortum (det tidligere Kommunekemi) skal pumpes i en to kilometer lang havledning til Nyborgs Lystbådehavn for at varme vandet op, så det er 8-10 grader varmere end det omgivende havvand.
Kølevandet fra Fortum henter virksomheden selv ude i Nyborg Fjord, hvorefter det bruges til at køle virksomhedens kedler, inden det lukkes retur til Storebælt.
Prøverne fra kølevandet har imidlertid vist forekomst af bakterien Vibrio Vulnificus, der i værste fald kan være årsag til infektioner.
Den er dog naturligt forekommende i havvand.
Ifølge Styrelsen for Patientsikkerhed er Vibrio Vulnificus en kendt sygdomsfremkaldende bakterie hos mennesker.
Analysen fra Eurofin, der er taget i augst måned, afslører dog ikke, hvor stort indholdet af bakterien er i kølevandet.
Og Styrelsen for Patientsikkerhed har derfor anmodet Nyborg Kommune om at foretage supplerende målinger.
I samme ombæring bør kommunen undersøge, om den hævede temperatur i bassinvandet i sig selv kan udgøre en fare for opblomstring af havbakterien, hedder det.
Vibrio Vulnificus
Vibrio vulnificus er en bakterie, der lever i vandmiljøer såsom flodudmundinger, damme og kystnært hav. Bakterien kan forårsage sygdommen kendt som havkolera.
Vibrio Vulnificus kan inficere organismen ved indtagelse af fødevarer fra havet, oftest østers, men kan også komme ind gennem åbninger i huden ved svømning, eller anden færden i havet.
Symptomer på infektion kan være opkastning. diarre, mavesmerter, byldeagtigt udslæt.
Risikoen for at bakterien havner i blodomløbet, er specielt høj for mennesker med sygdomme, der påvirker immunforsvaret, såsom kræft, HIV og diabetes.
Kilde: Wikipedia.
Der findes ingen fastsatte grænseværdier for bakterien i badevand, men den formerer sig bedre jo varmere vandet er. Bakterien trives også bedre jo lavere saltkoncentrationen er i vandet.
Men de oplysninger får dog ikke Nyborg Kommune til at ryste på hånden i forhold til multibassinet på 1.250 kvadratmeter.
Bassinet bliver delt i et familiebassin med lav dybde og et større og dybere aktivitetsbassin til brug for vandsportsklubber, men ifølge vicekommunaldirektør Søren Møllegård forventer kommunen ikke, at bakterieindholdet skaber problemer.
- Vandet i det nye havbad bliver skiftet flere gange i døgnet, og der er mulighed for endnu hyppigere udskiftning, siger vicekommunaldirektør Søren Møllegård.
Ifølge Fortums direktør Thomas Agergaard er der ingen risiko for, at kølevandet kommer i kontakt med det affald, som virksomheden behandler.
Der kan højst blive tale om en kedel-lækage, men så stopper man blot anlægget.
Fortum stiller gratis kølevandet til rådighed, mens Nyborg Kommune bekoster ledningsnettet.
Vandet føres i havledning, der enten lægges på- eller i bunden af fjorden.
Hvis vandet mister noget af varmen, kan det eventuelt pumpes hurtigere igennem.
Selve havnebadet koster 46,6 millioner kroner at etablere. Nyborg Kommune støtter med 26,7 mio. kroner, mens Lokal- og Anlægsfonden bidrager med 9,2 millioner kroner.
Det kommer til at koste Nyborg Kommune cirka 800.000 kroner at drive havnebadet om året. Der bliver gratis adgang for publikum året rundt. Den daglige drift varetages af Nyborg Idrætscenter.
Ialt skal Nyborgs lystbådehavn bygges om for næsten 100 millioner kroner. Havnebadet er dog en af de helt store anlægsudgifter.
- Der skal laves erhvervsudvikling, for det er det sidste sted, vi har mulighed for at etablere erhverv. Også fordi der i det område er erhverv i dag. Derfor giver det rigtig god mening at fortsætte den udvikling. Blandt andet kan det nu lade sig gøre, fordi planloven er lavet om, så vi nu har muligheden for at komme videre. Den mulighed har vi ikke haft tidligere, siger Kenneth Muhs i et interview med TV 2/Fyn.
Plads til boksbutikker
Lige nu ligger Nyborg Lynfrost på den omdiskuterede grund, men tidligere har Tjærekompagniet ligget på grunden, der i dag er stærkt forurenet.
I løbet af valgkampen kom der flere bud på, hvad der skal ske med grunden. Nogle vil have grunden renset, andre vil have boliger, mens borgmester Kenneth Muhs og Venstre helst ser, at der kommer erhverv på grunden.
- Nu går vi ud i samarbejde med både de handlende og med borgerne, som er ret væsentlige i den her sammenhæng, da der jo er kunder i et potentielt indkøbscenter. Det som Venstre og andre har talt om er de her boks-butikker, som eksempelvis Power, El-Giganten eller Biltema, som vi ikke har plads til i midtbyen i Nyborg, fortæller Kenneth Muhs.
Socialdemokrater afviser butikscenter
Sexchikane: Her er årets mest opsigtsvækkende historie på Fyn
Sagen om sexchikane i byrådet i Nyborg bredte sig hurtigt til landsdækkende medier. Ung kvinde beskyldte kollegaer for at “klappe hende i røven”.
I løbet af 2017 har der på Fyn været et hav af politiske sager, der har fanget mediernes og fynboernes opmærksomhed.
TV 2/Fyns samfundsredaktion kigger tilbage på året, der har budt på sejre, nederlag og overraskelser. Den mest opsigtsvækkende historie kom frem i april fra Nyborg.
- En af de mest opsigtsvækkende politiske sager på Fyn opstod, da det socialdemokratiske byrådsmedlem i Nyborg, Sonja Marie Jensen, satte fokus på sexchikane og chauvinisme ved at fortælle om, hvordan hun var blevet ”klappet i røven” af en byrådskollega, siger TV 2/Fyns samfundsredaktør, Jakob Risbro.
I ugerne efter startede en intens jagt på det skyldige byrådsmedlem i Nyborg.
- Mens nogle hyldede den unge socialdemokrat, blev hun dog også kritiseret af mandlige byrådskollegaer for, at hun med sin beskrivelse mistænkeliggjorde alle mandlige byrådsmedlemmer i Nyborg Byråd, forklarer Jakob Risbro.
Sonja Marie Jensen har ikke på noget tidspunkt nævnt navnet på den pågældende.
Sådan gik valget for den unge socialdemokrat
Til gengæld bredte sagen om sexchikane sig fra Nyborg til hele landet.
- Hendes beskrivelse startede en landsdækkende debat om kvinder – og især unge kvinders - oplevelser i politik, og med ét blev hun landskendt og fik blandt andet en nyindstiftet socialdemokratisk kvindepris, fortæller samfundsredaktøren.
Selv om Venstre beholdt borgmesterposten i Nyborg, kunne Sonja Marie Jensen glæde sig over et fantastisk personligt valg i kølvvandet på sexchikane-sagen. Ved kommunalvalget i november fik hun 633 personlige stemmer - kun overgået af de to borgmesterkandidater, Kenneth Muhs (V) og Vibeke Ejlertsen (S).
- Jeg havde frygtet, at sagen om sexichikane ville koste mig valget, men jeg er meget overrasket over den opbakning, som jeg har fået, sagde Sonja Marie Jensen i november efter valget.
Hendes kvindelige kollega i byrådet, Camilla Noble, der også er medlem af Socialdemokratiet, genkendte, da sagen kom frem, ikke det billede, som partifællen havde beskrevet.
- Det er ikke et billede, jeg kan genkende. I en mandeverden er mænd, som mænd er, og der kan da godt falde kommentarer, men så er det med et glimt i øjet, forklarede Camilla Noble.
Ideen om et butikscenter blev katerogisk afvist af socialdemokraterne i valgkampen på grund af bekymringer for, hvilke konsekvenser det har for handelslivet i centrum af Nyborg. Men borgmester Kenneth Muhs afviser bekymringerne.
- Der er ikke nogen som siger, at vi skal gøre noget, som skader vores midtby. Tværtimod har vi netop på et økonomiudvalgsmøde besluttet at sætte flere penge af til at gøre noget for midtbyen, siger Kenneth Muhs.
På trods af at der er gift på grunden, er den ikke på regionens liste over forurenede grunde, der skal renses, da giften ikke truer drikkevandsressourcer.
Der er stadig frysehus i nogle af bygningerne på grunden, som er ejet af Philipsen Gruppen. Philipsen Gruppen vil gerne udvikle erhverv på grunden med store temabutikker.
Nul sol og milde temperaturer - her er dagens vejr
kopieret!
Fredag bliver så grå og overskyet, at solglade sjæle må kigge langt efter strålerne.
Til gengæld holder det tørt, vinden vil være jævn fra vest, og temperaturerne vil ligge på mellem fire og fem grader dagen igennem.
Det oplyser TV Vejret.
I aften og i nat vil vejret ikke forandre sig meget. Temperaturerne vil ligge stabilt, men vinden vil aftage en anelse og blive let fra vest.
Odense vinder 10-0 uden kamp
kopieret!
Der bliver ikke nogen kamp mellem Odense Håndbold og Vipers Kristiansand i kvindernes Champions League.
Den norske klub er nemlig gået konkurs og bliver taberdømt i de resterende kampe. Klubben er således ikke længere at finde i det prestigefyldte Champions League-selskab.
Det oplyser Det Europæiske Håndboldforbund (EHF) torsdag på sin hjemmeside.
På grund af udelukkelsen vinder Odense Håndbold 10-0 og får to point uden kamp. Sidst de to klubber tørnede sammen var i oktober. Her trak nordmændene sig sejrrigt ud af opgøret med 26-24.
EHF oplyser, at beslutningen kun vedrører det sportslige omkring afviklingen af Champions League-turneringen.
Afgørelsen kan appelleres inden for syv dage.
Vilde planer afsløret til møde om ny kæmpehavn
kopieret!
Der er brændende interesse for, hvad der skal ske i Nyborg Fjord de kommende år.
Og interessen rækker helt til Baltic Pipe, Meta og Fermern-forbindelsen, der allerede har brugt havnen i den igangværende anlægsfase.
Snart forventes Novo Nordisk også at bruge havnen til den nye fabrik i Odense, fortalte Morten Højrup, direktør hos Associated Danish Ports, torsdag eftermiddag på et borgermøde på Hotel Nyborg Strand,
Og der er i det hele taget stor interesse for at bruge havnen i Nyborg, der har pæn havnedybde.
Associated Danish Port (ADP), der ejer industrihavnen i Nyborg, har planer om en udvidelse af havnen i Nyborg med 130.000 kvadratmeter.
Massiv interesse
Et par hundrede nyborgensere var mødt op for at høre om de store planer.
ADP har allerede haft formøder med nogle af de græsrødder, naturfredningsfolk, naboer, erhvervslivet og andre stakeholders, som har en interesse i havnens og fjordens udvikling.
En af de ideer, der er kommet på bordet er en fugleø, plantning af ålegræs, anvendelse til opfyldning af udvidelsen med overskudsjord, stensætninger til dyreliv og ynglepladser, vindmøller, forureningsbekæmpelse, øget vandskifte, men også mere erhverv.
Havneselskabet overvejer blandt andet at bruge forurenet jord fra Avernakke-området, der også skal udvides, med en pier, rense og indkapsle og isolere det i den nyanlagte industrihavn.
Ifølge ADP-direktøren skal selskabet selv rejse de 60 procent af finansieringen til havneudvidelsen, og det vil ikke komme til at belaste kommunekassen i Nyborg.
En beskæftigelsesanalyse fra ADP omtaler en forventning om 400 arbejdspladser og 30 millioner kroner i skatteindtægter.
For at kystsikre havnen hæves den 1,5 meter i forhold til de to meter fra kajkant til havoverfladen i dag.
Til borgermødet blev der spurgt ind til, om havneudvidelsen går ud over ålegræsset i området og fladfisk-ynglen. Desuden var der frygt for, at en kunstig ø ville fremme skarvens tilstedeværelse.
På mødet blev lystfiskerne inviteret til en tættere dialog med havneselskabet.
Anlæggelsen af havnen har dog forholdsvis lange udsigter. Først i 2030-2032 forventes den nye storhavn at kunne tages i brug, hvis alt går efter planen.
I mellemtiden skal der blandt andet afholdes en høring og udarbejdes miljøredegørelse - en såkaldt VVM-undersøgelse - for projektet.
Nu skal borgmester stå skoleret overfor utilfreds minister
kopieret!
Der er nu sat dato på, hvornår Langelands borgmester, Tonni Hansen (SF), skal stå skoleret på social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersens (S) kontor.
Mødet finder sted mandag 20. januar og handler om "samarbejdet mellem kommuner om sager på børneområdet", skriver DR.
Sophie Hæstorp Andersen gjorde det i december klart, at hun "bestemt ikke er tilfreds" med udviklingen i Langeland Kommune, når det blandt andet kommer til tvangsfjernelser af børn.
Et notat fra en task force, der siden slutningen af 2022 skulle have hjulpet kommunens familieafdeling til at blive bedre til at overholde loven, viser nemlig, at kommunen stadig ikke overholder loven, hvilket kommunen erkender.
Bunker af skrald hober sig op i populær bydel: - Forfærdeligt svineri
kopieret!
Synet af skrald, der ligger og flyder, er næppe en fryd for øjet. Lugten er nok heller ikke til stor behag.
Men for beboere i Gartnerbyen er det mere eller mindre hverdag.
Mere ofte end sjældent står der skraldeposer, pap og ting, der hører genbrugspladsen til, rundt omkring i bydelen, der kan huse mere end 3.000 beboere.
- Det var ikke det, jeg regnede med, da jeg flyttede herind, siger Lise Marie Jensen.
- Jeg synes, det er noget forfærdeligt svineri. Og viceværten har også haft det oppe at vende, for det er tit, det ser sådan ud, siger Lise Marie Jensen, der er pensionist og har boet i Gartnerbyen i fire år.
Skrald er - og har længe været - et stort problem i Gartnerbyen. Men hverken mails fra udlejer, initiativer til fællesoprydning eller opslag i beboernes egen Facebookgruppe har kunnet sætte en stopper for “svineriet”.
Attraktivt kvarter behandles som losseplads
Det er beboerne selv, der roder.
I bydelen er der fælles molokker. Sommetider er de fyldt til randen, så man skal bevæge sig til en anden container for at komme af med sit affald. Andre gange er affaldet for stort til at komme i molokkerne.
- De smider det bare ved siden af, hvis der ikke er plads, siger Lise Marie Jensen om de beboere, der efterlader deres skrald.
Og det er, selvom genbrugsstationen Odense Renovation er nabo til Gartnerbyen.
En beboer har undersøgt, hvor lang tid det tager at gå hen til genbrugsstationen med sit affald. I Facebookgruppen “Beboere i Gartnerbyen” har hun delt sine erfaringer - for venligt at oplyse de, der måske ikke vidste, at der lå en genbrugsstation lige ved siden af.
Det tog hende 10 minutter at gå de 800 meter til genbrugsstationen med en flyttekasse i armene.
TV 2 Fyn er i besiddelse af en mail fra KD Selskaberne, der er et af udlejningsselskaberne i Gartnerbyen. I den står, at selskabet har oplevet mange henvendelser vedrørende affald og storskrald omkring molokkerne. Selskabet skriver videre, at det ikke er meningen, at man som beboer efterlader blandt andet flyttepap og ødelagte møbler.
En kæmpesten er fundet på Fyn - og nu kan du navngive den
kopieret!
En kæmpesten er blevet opdaget i Dalum i Odense.
Egentlig har den ligget der de seneste godt 16.000 år, altså siden sidste istid, men den har været gemt bag et hegn i nonnernes have på Dalum Kloster. Der har ikke været adgang til stedet i flere århundreder.
Og sammen med TV 2 Fyn kan du nu være med til at navngive stenen, der bliver den niende af sin slags på Fyn.
Danmarks største sten er fynsk
Nu er det ikke ligefrem sådan, at Fyn mangler store sten.
Danmarks største - Damestenen, et par kilometer fra Hesselager - er med sine næsten 1.000 tons landets største. Og kigger man ud over Fyn og øerne, er der i alt ni sten, der opfylder kravet om at være kæmpesten.
De otte har navne som Rødjyde, Kjellestenen og Grydestenen. Men stenen fra Dalum er ikke døbt endnu.
Skriv dit forslag i boksen herunder, så samler vi alle forslag og giver dem videre. Og hvem ved? Måske er det dig, der navngiver Danmarks (næsten) 150. kæmpesten.
I mange år lå den gemt i lukket have, men nu har ægtepar fundet en af Fyns største sten
kopieret!
Cirka 20 ton.
Det er, hvad en nyopdaget, men meget gammel kæmpesten vejer.
Den røde sten ligger i Dalum Klosterhave, som indtil for nylig har været lukket for offentligheden. På den måde har den kunnet ligge uforstyrret og ubemærket nærmest midt inde i byen.
Opdagelsen har fået geolog hos GEUS Henrik Granat, der også driver siden kæmpesten.dk under GEUS, til at lægge vejen forbi Odense for med egne øjne at se og med målebånd at registrere, hvor stor stenen egentlig er.
Syv store
På det længste led er den 4,3 meter lang, og i omkredsen måler den 10,6 meter. Det betyder, at den opfylder kravene for at være en såkaldt ”kæmpesten” på kæmpesten.dk. Dem er der nu syv af på Fyn og omkring 150 af i hele Danmark.
- Hold kæft en flot rød sten, siger Henrik Granat, da han ser den.
Det var ægteparret Anita og Peder Pedersen, der så stenen og i første omgang blev overrasket over dens størrelse. Anita Pedersen tænkte også, at den var så stor, at der måske kunne være yderligere interesse for den.
Og det var der.
- Der går mellem et halvt og et helt år, i mellem at der dukker sådan en sten op. Og den her historie er ekstra sjov med en klosterhav,e og den har ligget gemt herinde. Så der er ikke nogen, der har opdaget den før, siger Henrik Granat.
Men hvad skal den hedde?
Danmarks største sten ligger også på Fyn. Ved Hesselager finder man Dammestenen, som vejer omkring 1.200 ton. Den er så stor, at Christian den 8. i 1845 fik dens nordøstlige side gravet fri for at finde ud af, om den var en del af grundfjeldet.
Den nyfundne sten ved Dalum Kloster skriver sig ind som den syvende største sten på Fyn. Men hvad den skal hedde, er endnu ikke besluttet. Du kan komme med dit bud her:
Risikerer at gå fra hus og hjem - nu skal initiativ løse samfundsproblem
kopieret!
Nu kan borgere i og omkring Vollsmose tage forbi det lokale bibliotek og få hjælp til digitalisering.
Et nyt samarbejde mellem borgerservice, Vollsmose Bibliotek og Den Frie Rådgivning skal hjælpe borgere med at få MitID, tjekke sin e-Boks, komme i kontakt med det offentlige og meget andet.
- Digitaliseringen er steget enormt hurtigt, men der er bare rigtig mange, vi ikke har fået med på det her tog. Og det er efterhånden alt, der foregår digitalt, siger Kirstine Busk Folkmann, der er sekretariatsleder i Den Frie Rådgivning.
- Der er et kæmpe behov. Vi oplever, at mange bliver tabt, fordi de ikke får søgt de ting, de har brug for hjælp til, og de får ikke svaret på de breve, de får, siger Kirstine Busk Folkmann.
Hun fortæller, at de har borgere, der bliver udsættelsestruet - altså truet med at blive sat ud af deres lejlighed, fordi der er ting, de ikke får svaret på.
Ingen tidsbestilling
Der er ingen tidsbestilling - man kan bare droppe ind.
Mandag fra klokken 15-18 vil frivillige fra Den Frie Rådgivning være til stede - de kan også hjælpe de, der oplever sprogbarrierer.
Torsdag fra klokken 10-13 er både Den Frie Rådgivning og borgerservice til stede.
- Alle borgere skal have samme muligheder, så der har vi en forpligtigelse til at hjælpe hele vejen rundt, og jeg føler projektet her kan være med til at skubbe i den rigtige retning, siger borgerservicemedarbejder Jan Larsen.
Uheld på motorvej skaber kø og forlænget rejsetid
kopieret!
Opdatering klokken 17.33
Uheldsstedet er nu ryddet, og trafikken glider normalt igen.
Der er sket et færdselsuheld på E20 Fynske Motorvej ved afkørsel 51 Odense S i vestgående retning, hvilket forårsager kødannelse
Det fremgår af Vejdirektoratets trafikkort, og Fyns Politi uddyber over for TV 2 Fyn.
- To biler er kørt sammen, med var i stand til at køre over i nødsporet, siger vagtchef Johni Müller og tilføjer, at der udelukkende er tale om materiel skade. Ifølge vagtchefen er der kødannelse i begge retninger.
Sammen med redningsmandskab har Fyns Politi en indsatsleder på stedet.
Bilister på strækningen kan forvente forlænget rejsetid på mellem 10 og 30 minutter.
Der vil blive ryddet op i løbet af torsdag eftermiddag, og normal trafikafvikling forventes efter myldretiden.
Lukning af Skibhusvej og nedsat hastighed på store veje kan stoppes - nyt lovforslag er en bombe
kopieret!
En kommende lukning af et af Odenses største trafikknudepunkter - Skibhusvej - kan blive tvunget til at blive rullet tilbage, inden den er sat i værk. Det samme gælder en lang række planlagte hastighedsnedsættelser på Odenses større veje.
Det skyldes et nyt lovforslag fra regeringen, som netop er sendt i høring. Forslaget betyder kort sagt, at kommunerne får lov at bestemme, hvad de vil med deres veje - så længe de overholder en række nye grænser, som staten nu bestemmer.
Det er at indskrænke selvstændigheden og kan blive et stort problem for mobilitetsplanen i Odense Kommune, siger rådmand.
Lovforslaget vil indskrænke det kommunale selvstyre og retten til, at kommunerne selv kan bestemme over hastighedsnedsættelser på veje, lukning af veje og ensrettelse af veje ifølge klima- og miljørådmand i Odense, Tim Vermund (S).
- Jeg er voldsomt bekymret over det lovforslag. Det er en kæmpe indskrænkning for os kommuner, og hvad vi kan gøre og beslutte om vores veje, om hvor vi kan sænke hastighed og omdirigere trafik, siger han.
Dermed er lovforslaget også en gigantisk bombe under Odense Kommunes mobilitetsplan, der skal reducere Odenses CO2-forbrug med 100.000 ton i 2030.
- Det er rigidt
Den konservative by- og kulturrådmand, Søren Windell, synes også, forslaget er problematisk.
- Det er godt for Skibhusvej, men skidt for det kommunale selvstyre. Det her lovforslag begrænser jo kommunens muligheder for byudvikling. Det er rigidt, og jeg er imod det selvom det er et godt forsvar mod venstrefløjens antibilisme, siger han og tilføjer.
- Det ville være bedre, hvis den sunde fornuft indfandt sig hos partierne i Odense Byråd, og vi selv fandt ud af, at Skibhusvej ikke skal lukkes.
Hver dag kører 8.000 biler gennem den sydlige del af Skibhusvej. Det er planen, at den i foråret lukkes og omdannes til cykelgade. Men i regeringens lovforslag lægges der op til, at kun veje med under 1.000 bilister i døgnet kan afspærres - og dermed ikke Skibhusvej.
Cykelgaden er en del af Odense Kommunes såkaldte mobilitetsplan, der har to mål: At flere skal bo og færdes i bymidten, og at CO2-forbruget reduceres.
Kommunen har planer om, at fartgrænsen skal sænkes til 30 kilometer i timen på hele vejnettet inden for Ring 2. Det vil reducere CO2-forbruget med 17.000 ton årligt. Mobilitetszoner, hvor man lukker for gennemkørende trafik såsom med Skibhusvej, oppebærer 33.000 ton per år.
Dermed er to væsentlige elementer i mobilitetsplanen potentielt sat ud af spil.
En bombe under mobilitetsplanen
I Københavns Kommune har man allerede udfærdiget et notat, der beskriver konsekvenserne af det nye lovforslag. Konsekvenser, som efter al sandsynlighed også vil gælde i Odense Kommune.
Lovforslaget giver kommunerne mulighed for at træffe færdselsmæssige beslutninger om vejes indretning og udnyttelse, men indfører samtidig en række nye objektive betingelser for blandt andet hastighedsgrænser, ensretninger og vejafspærringer. Noget, som begrænser kommunerne i høj grad, mener Tim Vermund.
- Forslaget vil gøre det umuligt for os selv at bestemme, hvilke veje vi vil sætte hastigheden ned på. Det vil have en vidtgående betydning for alle kommunernes mulighed for at gøre noget ved trafik. Det er vi rigtig bekymret for.
Han kalder det et indgreb i kommunernes selvstyre og muligheder for selv at bestemme. Og han stiller sig uforstående overfor, hvis regeringen virkelig mener, at det er en god ide.
- Jeg håber virkelig, at de besinder sig, fordi det har meget meget vidtrækkende konsekvenser, hvis ikke det bliver standset.
Tim Vermund er nu bekymret for, hvordan det stiller kommunens mobilitetsplan.
Ifølge forslaget er det blandt andet veje, hvor der i gennemsnit kører 4.000 biler i døgnet, som kommunen med forslaget ikke må sænke hastigheden på. I forslaget lyder det også, at der på 88 procent af Odense Kommunes veje kører under 4.000 biler i døgnet, hvorfor de i princippet gerne må reguleres med hastighedsnedsættelser af kommunen selv.
Minister tager til genmæle
Men den køber rådmand Tim Vermund ikke. For det ikke nødvendigvis de veje, som kommunen vil lave ændringer på. Han mener, det er logik, at kommunerne bedst ved, hvor der er behov for lukning af veje, hastighedsnedsættelser og andet.
- Det er jo os, der bor her i byen, der ved noget om, hvordan trafikken påvirker vores hverdag. Det vil være meget klogere at få gennemgående trafik rundt om byen. Vi har klimaambitioner og mål for, hvordan vi skaber en grønnere by. Det er noget, de vil tage fra os.
TV 2 Fyn har foreholdt transportminister Thomas Danielsen (V) kritikken fra de to rådmænd.
- Forslaget fjerner en række bureaukrater i det offentlige, mens målet er det samme: At sikre vigtige færdselsårer holdes åbne og sikre fremkommelighed. Jeg glæder mig til at læse høringssvarene, skriver ministeren i en kommentar til TV 2 Fyn.