Frygter anklager: Fynsk virksomhed kæmper med at bevise sin bæredygtighed

To kvinder fra Odense har opfundet et hygiejnebind, der er lavet af plantefibre og dermed et bæredygtigt alternativ. De kæmper blot med at bevise det.

- Der er ingen retningslinjer for, hvordan man beviser sin bæredygtighed, siger Frederikke Dahl, der er den ene medstifter af virksomheden Mewalii.

Sammen med Simone Westergaard driver de virksomheden, der er i sin spæde opstart. De har opfundet et hygiejnebind, der er plantebaseret. Du vil faktisk kunne smide bindet i organisk affald, når du er færdig med at bruge det.

quote Hvis vi bliver anklaget for greenwashing, så vil kunderne miste tilliden til os

Frederikke Dahl, medstifter, Mewalii


Den helt store problemstilling på skrivebordet i disse dage er, at de falder over dokumentationen, når det kommer til at påvise produktets bæredygtighed.

- Skal vi gøre det hele op i CO2? Hvordan sammenligner vi os med vores konkurrenter? Vores konkurrenter har i hvert fald ikke noget offentligt CO2-regnskab, siger Frederikke Dahl om problemerne.

Hun forklarer den udfordring, som mange virksomheder døjer med i disse dage. Talrige virksomheder vil gerne dokumentere deres bæredygtighed, men mangler værktøjerne til at påvise det. Og frygten for det såkaldte greenwashing hænger de to kvinder fra Odense ud af halsen.

Greenwashing vil smadre troværdigheden

Hvis I ved, at I er bæredygtige, hvorfor markedsfører I jer ikke bare med det?

- Jamen, hvis der nu skulle ske det, at der er noget, vi har misset, og vi bliver anklaget for greenwashing, så vil kunderne miste tilliden til os, siger Frederikke Dahl, og Simone Westergaard tilføjer:

Hvad er greenwashing?

- Det ville være virkelig træls. Vi bruger så mange timer på at få frem, at vi netop er mere bæredygtige i hele vores værdikæde. Det er fra planten bliver sået, til den ligger på hylderne, at vi er mere bæredygtige, siger Simone Westergaard.

Der er god grund til at være påpasselig med den grønne markedsføring. Der er nemlig flere og flere virksomheder, som bliver anklaget for greenwashing. Der har over de seneste par år været en stor stigning i klager til forbrugerombudsmanden.

"Klagerne er steget med 100 procent"

Hvordan har tendensen været med klager over de seneste par år?

- De senere år, der er antallet af vores klager steget. De er sådan set steget med 100 procent, siger Christina Toftegaard Nielsen, der er forbrugerombudsmand, og fortsætter:

- I 2019 fik vi 19 klager. Og i 2020 steg det tal til 64 klager. Og i år har vi indtil videre fået 33 klager, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Christina Toftegaard Nielsen forklarer, at antallet af klager af greenwashing er lavt i forhold til det samlede antal klager, forbrugerombudsmanden normalt får. 

Men forklaringen til det er, at det ikke er gennemsigtigt for forbrugerne, hvornår den grønne markedføring er korrekt, og hvornår det ikke er korrekt, forklarer Christina Toftegaard Nielsen.

Sådan undgår man klager om greenwashing

Et forenklet system for klimaets skyld

På kontoret i Odense har de to iværksættere besluttet, at de vil gøre deres grønne arbejde så håndgribeligt som muligt. For at undgå misforståelser, fortæller de så konkret som muligt, hvordan deres produkt sparer klimaet, uden at mislede kunderne på nogen måde.

Dog håber de begge, at man i fremtiden kan gøre hele systemet lettere, så det i sidste ende bliver mere gennemsigtigt for forbrugeren.

- Hvis vi skal kunne sammenligne os med andre, så burde der være nogle retningslinjer, der sagde præcist, hvordan man skal måle sin bæredygtighed. Og så kan man begynde at sammenligne, ellers så kan man ikke, siger Frederikke Dahl.

Hvis alt går efter planen, regner de to iværksættere med, at man kan hive et plantebaseret hygiejnebind fra Mewalii ned fra hylderne i slutningen af 2021.