Letbane-uheld kommer ikke bag på ekspert: - Vi så det også med elcyklerne

Ni ud af ti uheld sker på grund af menneskelig adfærd. Derfor komme det ikke bag på ekspert, at letbanen giver uheld i trafikken.

Fire bilister og en cyklist har været i karambolage med letbanen indtil videre. Der har været buler, men ingen alvorligt tilskadekomne. 

Hos Letbanen Odense vidste man godt, at uheld kunne ske, når letbanetogene for alvor begyndte at køre. 

- Det er, hvad vi har set fra lignenede byer, hvor man har fået letbane rundt om i verden. Et hvert uheld er et for meget, men det er desværre uundgåeligt, forklarer Dan Ravn, direktør, drift & vedligehold, Odense Letbane.

Indtil videre har det ikke været letbanen, men andre trafikanter, der har været skyld i uheldene. Det kommer ikke bag på Jesper Hemmingsen, der er specialkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik. 

- Hvis vi ser på trafikulykker generelt, så ved vi, at 90 procent af ulykker sker på grund af menneskelig adfærd, siger Jesper Hemmingsen.

Det er særlig uopmærksomhed, der er årsagen, når trafikanter støder sammen i trafikken.

- Det kan lyde helt tosset, at man kan overse en stor metalboks, som et letbanetog jo er. De fleste i Odense og på Fyn ved jo godt, at den er på vej. Alligevel kommer det bag på folk, at der pludselig er tog på skinnerne, tilføjer Jesper Hemmingsen.

Derfor er det vigtigt, at man er ekstra opmærksom, uanset hvordan man færdes i trafikken.

- Vi forsøger selvfølgelig at informere, så meget vi overhovedet kan. Specielt overfor de bløde trafikanter, som vi er mest bekymrede for, siger Dan Ravn, Odense Letbane.

Mere opmærksomhed, alle steder

Det er ifølge Jesper Hemmingsen en god opfordring at være mere opmærksom i trafikken. Både i Odense, hvor letbanen nu kører, og generelt i trafikken.

- Det kunne de fleste trafikanter faktisk lære noget af i hele landet. For vi kan se, det er det, der fylder mest i ulykkerne, siger Jesper Hemmingsen. 

Det kan være, når to trafikanter overser hinanden på grund af telefoner, reklame eller fordi man bare ikke får set sig ordentlig for.

- Det kan lyde vildt banalt, når jeg siger det, at man skal se sig ordentlig for. Men det fylder utrolig meget i ulykkerne. Både dem med letbaner og dem uden, forklarer Jesper Hemmingsen. 

Nye elementer, nye problemer 

Det er ikke kun, når der begynder at køre tog inde i byen, at det kan komme bag på folk i trafikken. Alle nye elementer kræver en vis tilvænning af trafikanterne.

Det skete også da elcyklen begyndte at tage fat i den danske befolkning. 

- Det kom bag på de andre trafikanter, at det ikke kun var midaldrende mænd i lycra, der råber bagfra, der kan komme stærkt på cykel. Det kan unge, ældre kvinder og alle mulige andre på en elcykel med 25 kilometer i timen også, siger Jesper Hemmingsen.

Når det sker, er der en naturlig stigning af uheld i trafikken, indtil de andre trafikanter vender sig til det nye element, og så falder det igen.

Oversigt

    Oversigt