I det fynske folks tjeneste

Birgers chauffører spilder tiden i kø: Man bliver deprimeret

Ny undersøgelse fra Dansk Industri viser store problemer for virksomheder, der hver dag kæmper med kø og forsinkelser i trafikken. Fynsk transportfirma bruger hver dag op mod 70 timer ekstra på motorvejene.

Fynsk transportfirma bruger hver dag op mod 70 timer ekstra på motorvejene. Foto: Morten Grundholm

Det kan have store konsekvenser for virksomhederne, når leverancer forsinkes i trafikken.

Mere end hver tredje virksomhed har i løbet af det seneste år måttet stoppe produktionen på grund af forsinkede leverancer, og seks ud af ti transportvirksomheder oplever, at trafikken er blevet værre de seneste fem år.

Det viser en ny undersøgelse foretaget blandt 670 virksomheder, som Rambøll har gennemført for Dansk Industri (DI).

På Fyn spiller motorvejen af naturlige årsager en kæmpe rolle for transportvirksomhederne, hvis chauffører hver eneste dag bruger mange timer på farten på Fynske Motorvej.

Her på Fyn er problemet massivt. Og det er ikke bare om fredagen, det er blevet hverdagskost. Der er masser af ventetid

Birger Nielsen, vognmand

Birger Nielsen er direktør i sit eget firma, Bruun & Nielsen, og er desuden bestyrelsesformand i sammenslutningen af fire vognmandsfirmaer, der er gået sammen og har købt Era Transport. 

Birger Nielsens chauffører kører rigtig meget øst-vestgående tratik, og de kører både nat og dag rigtig mange timer på vejene.

De mærker tydeligt den øgede trafik på motorvejene.

- Vi skal hele tiden lægge mere tid til for at kunne nå det. De seneste år er det blevet en voldsom mængde tid, især på Vestfyn, siger Birger Nielsen. 

Læs også Forsker: Intelligent trafikstyring kan aflaste fynsk motorvej

Kø er hverdagskost

Vognmændene har også tidligere haft store problemer med at komme ind og ud af København, men man har lavet et bredere spor ind fra Køge Bugt Motorvejen, så der oplever de ikke længere de samme problemer med uheld og kødannelser.

Det gør de til gengæld på Fyn.

- Her på Fyn er det massivt. Og det er ikke bare om fredagen, det er blevet hverdagskost. Der er masser af ventetid, både når vi skal køre ruter, men det påvirker også vores medarbejdere, når de skal til og fra arbejde, siger Birger Nielsen.

I Dansk Industris undersøgelse svarer knap tre ud af fire af virksomhederne, at de i det seneste år har haft øget administrativt arbejde på grund af forsinkede leverancer til kunder.

Læs også FDM advarer: Brug af nødspor kræver bedre trafikmoral

I Bruun & Nielsen har de lavet en beregning på, hvor meget tid de bruger på bestemte ruter. De kører hver uge faste ruter til de samme butikker, så det har været muligt for dem at regne tidsforbruget ud på de enkelte ruter. 

På en fredag, hvor der er ekstra meget trafik på Fynske Motorvej, kan tiden variere fra en halv til halvanden time ekstra, som går på de sædvanlige ture, de kører.

- Regner vi det sammen med antal ture og timer på ugebasis, så ligger vi vel på et sted mellem 50 og 100 timer, som vi bruger i kø derude, siger Birger Nielsen. 

 Vi har slet ikke lyst til at kalkulere på det, for man bliver bare deprimeret over det

Birger Nielsen, vognmand

Koster 60-70 timer - om dagen

I Bruun & Nielsen har de i alt 40-45 biler, der alle kører omkring 200.000 kilometer om året. 

Hver bil passerer ofte Fynske Motorvej fire eller fem gange i døgnet. Køerne er værst om morgenen og om eftermiddagen, hvor der allerede fra klokken 14 og frem til omkring klokken 19 ofte er kødannelser på motorvejen.

- Hvis vi regner med, at det tager en halv time ekstra per bil i snit – og vores biler samlet set kører en 60 til 80 gange på kryds og tværs, så snakker vi, at det koster os 40 timer ekstra om dagen, siger han.

- Men vi har slet ikke lyst til at kalkulere på det, for man bliver bare deprimeret over det, siger Birger Nielsen.

00:52

Kenneth Jensen er chauffør hos Bruun & Nielsen. Han oplever stigende aggressivitet som et stort problem på motorvejen.

Luk video

I Era Transport har de lavet en beregning, som viser, at det samlet set koster dem ekstra 60 til 70 timer om dagen for alle virksomheder i hele transportgruppen.

Derfor er chaufførerne nu begyndt at vælge alternative ruter, hvilket bringer flere små og store lastbiler ud på de mindre veje på især Vestfyn.

- Indimellem må vores medarbejdere vælge den gamle hovedlandevej mellem Middelfart og Odense, fordi det hober sig op allerede efter den første afkørsel ved Lillebælt. Det betyder, at andre veje end motorvejen også bliver belastede af det her, siger Birger Nielsen. 

Læs også Vognmand: Hvad sagde jeg om motorvejen

Afhængige af infrastruktur

Transportvirksomhederne er afhængige af en velfungerende infrastruktur for at kunne sikre leverancer til tiden. 

Infrastruktur står derfor også højst på ønskesedlen, når transportvirksomhederne i DI-undersøgelsen Lokalt Erhvervsklima 2017 bliver bedt om at pege på, hvad kommunerne bør prioritere højest, hvis de skal styrke de lokale virksomheders vækstmuligheder. 

54 procent af transportvirksomhederne peger på infrastruktur og transport som det vigtigste, mens 45 procent af alle adspurgte virksomheder peger på forbedringer af infrastrukturen som den væsentligste faktor for fremtidig vækst. 

Læs også Kørsel i nødsporet: Gode erfaringer fra Hillerødmotorvejen

Kørsel i nødsporet

I regeringens finanslovsudspil for 2018 er en udvidelse af Fynske Motorvej også bragt i spil. Regeringen vil reducere trængselsproblemerne på motorvejen mellem Nørre Aaby og Odense Vest ved at ombygge nødsporene i begge retninger, så de kan bruges til kørsel i myldretiden. 

Birger Nielsen er mellemtilfreds med den løsning.

- Nødsporet er bedre end ingenting. Men vi foreslår, at man i stedet bruger det midterste stykke af motorvejen, det stykke der er på hver side af autoværnet. Ligesom i Sydeuropa kunne man udfylde det og dermed give bilisterne mere plads. Det fungerer fint sydpå med bare en betonklods imellem vejbanerne, siger Birger Nielsen.